O hře!
Team Fortress původně vyšel jako modifikace pro Quake (konkrétně pro jeho internetovou variantu QuakeWorld). Ihned po vydání TF sklidil obrovský úspěch a vyšlapal tak později cestičku i pro Counter Strike. V roce 1998 vypustili vývojáři do světa zprávu, že se chystá druhé pokračování této úspěšné hry, už pod křídly Valve. V roce 1999 vyšla dodnes populární modifikace Team Fotress Classic (TFC) a o osm let poté (v roce 2007) vydalo Valve dlouho očekávaný Team Fortress 2 (TF2).
Stejně jako jeho předchůdce, Team Fortress 2 je zaměřen na dva teamy hrající proti sobě pro dosažení určitého cíle. Tyto teamy představují dvě proti sobě bojující společnosti, stavitelskou a demoliční. Demoliční společnost je Reliable Excavation & Demolition (RED) a stavitelé jsou Builders League United (BLU). Zkratky těchto temů tvoří ono rozdělení na červené a modré, se kterým se setkáte ve hře. Je to jediný rozdíl mezi teamy ve hře.
Základem hry je devět povolání. Jsou rozdělené do tří skupin podle předem daného způsobu jejich využití - ofenzivní, defenzivní a podpůrné. Každé povolání má svoje výhody i nevýhody (např. scout je nejrychlejší a nejmrštnější postava ve hře, ale oproti ostatním osmi třídám má nejmíň HP) a je vybavena vlastnostmi a zbraněmi, které si přímo nutí rozdílné strategie a styly hraní.
Ofenzivní postavy
Ofenzivní postavy jsou Soldier, Scout a Pyro. Soldier je univerzální ničitel všeho živého i neživého ve svém okolí a v jeho výzbroji najdeme raketomet, brokovnici a na obranu proti příliš dotěrným protivníkům lopatku. Scout má primárně k dispozici brokovnici, jako sekundární pak pistoli a pro melee attack baseballovou pálku. Pyro je postava sama pro sebe, vybavená plamenometem, brokovnicí a hasičskou sekerou. Po nedávném upgradu je možnost výběru mezi dvěma typy plamenometů a záměny brokovnice za flaregun, který vystřeluje světlice.
Defenzivní postavy
Jako defenzivní postavy se nejlépe hodí Heavy, Demoman a Engineer. Heavy je obr s ruským přízvukem, rotačním kulometem schopným nadělat na bojišti neuvěřitelnou paseku, již standardní brokovnicí a silnými (a někdy až překvapivě dlouhými) pažemi pro boj z blízka. Demoman je postava, mírně řečeno, zákeřná, disponující sticky bombami, klasickým granátometem a poloprázdnou lahví whiskey, kdyby došlo k nejhoršímu a protivník se přiblížil blízko. Engineer je mimo klasických zbraní, tzn. brokovnice a pistole, vybavený i těžkým hasákem, který je něco víc, než jen zbraň pro melee attack. Umožňuje mu stavět čtyři druhy staveb. První z nich je dispenser, což je kombinace lékárničky, mobilní zbrojnice i zásobárna materiálu pro další inženýrské stavby. Další stavby jsou sentry gun a dva porty (vstupní a výstupní) pro rychlý přesun týmových kolegů na bojiště. Sentry má tři možné stupně upgradu, od legrační věžičky s jednoduchou hlavní, přes hrozivější dílo s dvěma rotačními kulomety, až k monstru tvořenému rotačními kulomety spárovanými s raketometem.
Support postavy
Skupina class určených pro podporu týmu (tzv. Support) je v TF2 tvořena Medicem, Spyem a Sniperem. Ač nemůžeme ani o jedné class říct, že by byla důležitější, než ostatních osm, medic má přece jen něco do sebe a dá se tvrdit, že je to klíčová postava ve hře a společně s demomany, nejchráněnější. Má totiž schopnost doplňovat zdraví zbytku svého týmu a také použití schopnosti krátkodobé nesmrtelnosti (tzv., Ubercharge), kterou může rozdávat po dobu trvání (cca 10 sec) i ostatním spoluhráčům. Pro svoji obranu je vybavený Syringe gunem, což je metač injekčních stříkaček (který občas dokáže protivníka překvapit) a chirurgickou pilkou určenou k obraně z blízka. Že jsem zmínil jen dvě zbraně? Třetí ‘zbraň‘ medika přímo souvisí s výše uvedenou schopností léčit medikovy spoluhráče. Je to Medigun, který dokáže poměrně rychle doplnit zdraví a při plném zdraví i ‘přehealovat’ spoluhráčovo HP o 50%. Spy je noční můrou hlavně pro Medica a Engineera. Vybavený je revolverem, nožem, Electro Sapperem a navíc Disguise kitem.
Disguise kit je pro Spye vlastně smyslem bytí, pomocí tohoto nástroje se umí proměnit v jakoukoliv jinou postavu protivníkova týmu, ovšem bez jejích zvláštních vlastností. Pro Medica není větší potupa, než nadšeně uzdravovat spoluhráče, aby o pár sekund později zjistil, že ten mu nejen neprojeví svoji vděčnost, ale ještě ho zapíchne nožem, coby nepřátelský Spy. Aby toho nebylo málo, díky Electro Sapperu může zákeřný Spy Engineerovi nejen vážně narušit psychické zdraví, ale hlavně zničit jeho stavby. Když se k tomu ještě přičte, že se dokáže na okamžik stát neviditelným, stává se tak z něho velice nepříjemný škůdce. Nakonec je tu Sniper. Tenhle týpek s ostřelovačkou je prostě klasika. Stoupnout si na nějaké dobré místo, dál od bojové vřavy a… Boom Headshot! Dobrý sniper dokáže druhému týmu hodně znepříjemnit hru. A kdyby ho někdo začal prudit na kratší vzdálenost, může se s ním vypořádat příručním samopalem či mačetou své dílo dokončit.
Trochu netradičně představuje Valve jednotlivá povolání ve videích s titulem Meet the..., kde se snaží komickou formou ukázat, jaké jsou jednotlivé postavy a jaké mají dovednosti. Doporučuji videa prohlédnout buďto přes Steam, nebo najít na YouTube.
Herní módy
Herní módy jsou čtyři. Jsou to Capture the flag (CTF), Control point (CP) a Territorial control (TC), ke kterým přibyl Payload (PL). Většinou je mapa vytvořená pro jeden mód, pouze výjimečně se objeví modifikace pro dva.
CTF mód je klasická okrádačka, i když ne o vlajky, ale o kufříky s tajnými dokumenty, tzv., intelligence. V CP jde o zabírání control pointů, kdy mají na začátku kola oba týmy v držení stejný počet pointů (většinou dva) a podmínkou k úspěchu je 'ukrást' ty protivníkovy. TC je mód, ve kterém je náhodně vybraná část mapy, kterou musí útočící tým dobýt, v případě neúspěchu obránců se role otáčejí. PL mód je poměrně nový počin Valve. Útočníci mají za úkol 'dotlačit' vozík s výbušninou po kolejích vedoucích (v případě mapy Goldrush je tato rozdělena na tři samostatné mapy) k bázi obránců.
Tím se dostáváme k mapám samotným. V současné době jsou v režii Valve mapy 2Fort (CTF), Dustbowl (CP), Granary (CP), Badlands (CP), Gravel Pit (CP), Hydro (TC), Well (CP/CTF), Turbine (CTF), Fastlane (CP), Goldrush (PL), Badwater Basin (PL). Kromě těchto oficiálních map vytvořila hráčská komunita několik desítek custom map a z toho několik velice povedených. Důkazem toho jsou mapy Turbine (CTF) a Fastlane (CP), které nedávno Valve přidalo do oficiálního maplistu.
O hraní na publicu se tu samozřejmě nemá smysl rozepisovat. Ovšem hrání zápasové má samozřejmě svá pravidla. Zápasy se hrají systémem 3on3, 5on5, 6on6, 8on8 či 9on9 (tzv. Highlander). Nejpopulárnější systém je zatím 6on6. Ten se hraje s classlimitem 2 (tzn. tým smí použít max. 2 stejné class) a mediclimitem a demomanlimitem 1 (tzn. tým smí použít max. 1 medica a 1 demomana). Většina map se hraje s časovým limitem 30 min. Kdo v tomto čase vícekrát obsadí soupeřovi control pointy, či odnese víc inteligencí, danou mapu vyhrává. Pak jsou tu mapy s časovým limitem 0. Ty se hrají na kola a týmy střídavě útočí i brání. Na těchto mapách vítězí tým, který nastaví lepší čas (tzv. StopWatch) za útočící stranu, nebo ubrání více control pointů.
V Team Fortress 2 se klade obrovský důraz na teamovou hru. Jednotlivec, který nespolupracuje, nemá proti sehranému týmu slabších hráčů nejmenší šanci. TF2 je velice svižná a zábavná hra, které se nyní ve světě dostává obrovské pozornosti. Největší herní portály ji berou pod svá křídla a evropské týmy zakládají svoje TF2 sekce. Máme dost důvodů domnívat se, že Team Fortress 2 bude zanedlouho patřit mezi špičku FPS her.
Kde hru koupím?
Zaujal vás Team Fortress 2 nebo přemýšlíte, že si ho koupíte? Aktuálně stojí Team Fortress 2 na Steamu 19.99€ (asi 520,- Kč), případně ho můžete koupit v krabicové verzi za 399,- Kč.