Přejít k hlavnímu obsahu

S exltusem o Heart of the Swarm

12. 10. 2012 | 11:55 StarCraft 2
Na slovíčko jsem si pozval ExltusE, hráče týmu eSuba AT. Bývalého hráče WoL a nyní již aktivního hráče datadisku HotS. ExltuS v současné době je nejvýše umístěným domácím hráčem v Grand Master lize v betě Heart of the Swarm. V jeho nabitém tréninkovém programu si vyhradil čas i na tento rozhovor.ExLtuS v době svých SC2 začátků
Výchozí obrázek

Na slovíčko jsem si pozval ExltusE, hráče týmu eSuba AT. Bývalého hráče WoL a nyní již aktivního hráče datadisku HotS. ExltuS v současné době je nejvýše umístěným domácím hráčem v Grand Master lize v betě Heart of the Swarm. V jeho nabitém tréninkovém programu si vyhradil čas i na tento rozhovor.

ExltuS
ExLtuS v době svých SC2 začátků

Ahoj. Většina lidí tě zná jako bývalého hráče z SC2: Wings of Liberty. Pro ty nově začínající ale můžeš být někým neznámým. Představ se nám tedy.

ExltuS: Ahoj. Jmenuji se Radek Mikulka. Pocházím z Komně, což je malá vesnička nedaleko hranic se Slovenskem. Momentálně studuji informatiku na Mendelově univerzitě v Brně, kde také přes týden přebývám.

Pojďme se vrhnout na SC2. Řekl jsi mi, že nyní se věnuješ už jen betě HotS. Co stálo za tvým rozhodnutím skončit s WoL?

ExltuS: Tak především vidím v HotS velký potenciál a také obrovskou příležitost. Velkým kladem je také možnost hrát s nejlepšími jak korejskými, tak nekorejskými hráči a získávat tak zkušenosti na běžném ladderu mnohem rychleji, než tomu bylo ve WoL. A druhým důvodem bylo asi stejně jako u většiny protossů PvP.

Někdo by mohl říct, že vzhledem k patchům a velkým změnám v balanci nemá cenu betu zatím hrát. Mechaniky zůstávají stejné, jde jen o to naučit se nové taktiky, které se během bety určitě stále mění a budou měnit.

ExltuS: To sice ano, ale naučit se nové taktiky není všechno. Důležité je pochopit hru jako celek a taktika je jenom předepsaná cesta po které jít. Hráči kteří hrají HotS už teď určitě pochopily, že celý styl hry se posouvá úplně někam jinam. Alliny mizí, hry běžně trvají 30 minut a to i v PvP. Hra pomalu směřuje spíše k StarCraft 1. Je pravda, že betu hraje celkem málo lidí, ale nemyslím si, že je to způsobeno tím, že by to nemělo cenu. Důvodem je podle mně to, že WoL nabízí pořád velkou škálu turnajů, což většina hráčů vyhledává.

Teď jsi mi přímo nahrál na další otázku. Zaznamenal jsi nějaké výrazné změny v klasických BO z WoL? Např. xgates, proxy budovy, fast expandování... Je něco kromě allinů, co postupně v HotS mizí?

ExltuS: Určitě pár změn je. Ale spousta z nich existuje kvůli tomu, že v HotS je pouze asi pět map a z toho jsou hratelné pouze asi tři. Takže se sem tam objeví někdo, kdo se pokusí o podobnou věc jako je proxy gates do protose, nebo xgate do zerga, ale nic z toho už stabilně nefunguje. Neříkám, že alliny vymizely úplně, ale to ,že jsou postupem času slabší a slabší jak hráči postupně přicházejí na možnosti obrany, které jim HotS dal. Například xgaty do zerga jsou v HotS naprostá sebevražda. Na druhou stranu proxy factory u terrana je v HotS naprosto běžná, ale není to build, který má soupeře porazit, ale agrese, proti které se hráč musí bránit a dovolí tak terranovi expandovat. V HotS snad každá taktika spočívá v tom získat minimálně tři báze. A co mizí? Hlavně jednotvárnost hry. Matchupy se pořád ještě vyvíjejí, ale už to není to, stavit celou hru ty stejné jednotky pořád dokola. Minimálně polovina her proti dobrému hráči začíná s pozemní armádou, ale končí obrovskými leteckými bitvami a to nejen za protosse.

Na začátku rozhovoru jsi zmínil PvP. Liší se od současného ne příliš oblíbeného ve WoL?

ExltuS: Určitě ano. Sice se pořád jedná o agresivní matchup a spousta lidí se pořád snaží o 4gaty, nebo blink alliny, ale už teď je vidět, že možnosti mothership core tuto rychlou agresi dokáží stejně jako proxy gaty velmi dobře eliminovat. Také se už nejedná o lategame armády colosusů, ale spíše letecké bitvy v kombinaci s warp prism dropy. Je jenom otázkou času, než v PvP běžně uvidíme rychlé nexusy a podobně.

Jak velkou roli mají změny v nových updatech hry? Mění se hodně styl hry?

ExltuS: Liší se to update od updatu, ale žádná změna ještě nijak zásadně do hry nezasáhla. Vesměs všechny úpravy jednotek se týkají základních jednotek a směřují spíše k tomu, aby posílily obranou sílu hráče a ne jeho útok. A pokud už se jedná o oslabení jednotky, je to jen pro to, aby nebyla využívána k rychlému útoku, jako tomu bylo například u mothership core. Blizzard se očividně vydal cestou, která vede k expanování a ne k one base play.

Nedávno jsem zaznamenal zrušení jednotky Warhound, která byla pro Terrany chvilkově stěžejní. Jak moc to ovlivnilo z tvého pohledu hru?

ExltuS: Blizzard udělal určitě správnou věc, kdy uznal svou chybu a jednotku odstranil, protože tato jednotka byla opravdu velice špatně postavena a byla v rozporu s tím o co v HotS jde a dávala terranům příležitost k opravdu velmi těžce odrazitelným allinům. Je pravda, že po této změně jsem měl trochu strach co přijde, ale Blizzard se oficiálně vyjádřil k tomu, že změna tohoto formátu byla opravdu nezbytná a že k podobné změně už v HotS nedojde, takže se není čeho bát.

Mám ještě jednu otázku ke stylu hry. Zmínil jsi se, že HotS inklinuje k delším hrám. Pokud tomu tak bude i nadále, přijde mi škoda, že přijdeme o rychlé agrese z počátku hry, které by mohly mít za následek rychlé hry. Aby to nedopadlo tak, že půl hodiny se bude stavět a pak přijde velký souboj a hra skončí. Nebo to špatně chápu a můžeme vidět v HotS běžně i agresivní krátké hry na stejné úrovni hráčů?

ExltuS: Hra je pořád ještě mladá a určitě se časem zformují nové alliny. úplně jiné než známe ve WoL. Alliny byly a budou, ale už to není tak jednoduché. Ve WoL se mohlo stát, že slabý hráč porazil hráče, který byl o 2 třídy lepší například canon ruschem. Toto je přesně to, čeho se v HotS bát nemusíme. Já sám také alliny v HotS hrávám a musím říct, že i poměrně často, ale jenom pokud vím, že soupeř proti kterému stojím je opravdu slabší. Na hráče na stejné, nebo vyšší úrovní bych si allin nedovolil. Mohl bych zrovna napsat gg a odpojit hru.

Měl jsi problém s přechodem na HotS? S adaptací na nové jednotky?

ExltuS: Určitě ano. Upřímně když jsem poprvé zapnul HotS nevěděl jsem ani, kdy mám stavit pylon. Nejdůležitější je pochopit, že už se nejedná o WoL a staré WoL byuildy prostě nefungují. Musíte pochopit, že když půjdete 7gate do zerga, tak vás zabije první swarm host, kterého zerg postaví a že za terana nemůžete jít timing push v 10 minutě s medivakama, protože protoss prostě má templáře a díky mothership core má na každém plno energie. Hra je naprosto jiná než WoL a než jsem začal vyhrávat musel jsem strávit spoustu času sledováním streamů zkušenějších hráčů a utrpět mnoho hořkých proher.

Pojďme se podívat na tvé herní působení. V eSubě jsi hrál co by člen Academy Týmu WoL. Teď se ale již plně věnuješ HotS. Pokud porovnáš své zkušenosti v obou hrách, kde ve které jsi na tom lépe?

ExltuS: Tak určitě v HotS. I když nejsou žádné turnaje, ve kterých bych mohl řekněme "oficiálně" porovnat síly s top hráči je opravdu velmi dobrý pocit několikrát po sobě porazit třeba Morrowa, Dragona, Toda a další top hráče i když se jedná pouze o ladder. Vzhledem k tomu, že se vyskytuji v top 25 v grandmaster lize jsem dostal už i nějaké zajímavé nabídky do zahraničních klanů, které ale naprosto ignoruji, protože mi naprosto vyhovuje působit v českém týmu. Hraní HotS jsem vzal opravdu zodpovědně a hraji někdy i 12 hodin denně, podle toho jak mi dovoluje škola, tak doufám, že až začnou bývat nějaké lepší HotS turnaje tak dostanu příležitost zjistit, zda čas, který hraní věnuji nepřišel nazmar.

Až 12 hodin denně zní hodně drsně na naše poměry. Dokázal by jsi odhadnout, kolik máš v HotS odehráno her?

ExltuS: No tak kolem 400. Hra je pořád mladá.

V současnosti jsi v top30 Grandmaster ligy, jsi tedy podle žebříčku nejlepším českým hráčem. Bylo těžké se na tuto pozici dostat?

ExltuS: Bohužel jsem neměl možnost hrát s mnoha českými hráči. Pokud by se ale dalo české hráče rozdělit podle ligy, tak v GM lize jsem jenom já a Crow s kterým trénuji poměrně často a mám proti němu určitě kladnou statistiku. A pokud se bavíme o ranku, tak určitě žádný český hráč není nade mnou. V minulém týdnu se mi dokonce podařilo si dva dny udržet rank 1, ale stejně si myslím, že postavení v ladderu není směrodatný údaj spíš jenom údaj, který zahřeje u srdce.

Jaká je úroveň tvých současných soupeřů? Přece jenom HoTS je stále v close beta fázi a stále se velmi balancuje, nedá se tedy očekávat, že by ho hrála současná světová špička.

ExltuS: To je pravda. Ale na druhou stranu potkávám opravdu hodně hráčů, kteří se schovávají za barcodem a jejich kvality převyšují mé běžné soupeře. Někteří z nich mi sami přiznali svou identitu, nebo jsem zjistil, že pod tímto nickem streamují. Já hraji převážně v noci, protože okolo druhé ráno se na ladderu začínají objevovat korejci a je pro mě výzva porazit nějakého Code A nebo S hráče.

Probíhají již v HotS nějaké turnaje? Účastnil jsi se případně nějakého?

ExltuS: Bohužel všechny turnaje jsou pouze na invite. Ale s přibývajícím počtem hráčů se turnaje určitě začnou objevovat. Víc a víc top hráču začíná pomalu přecházet na HotS, takže počítám, že weekly, nebo možná i daily turnaje se objeví v rámci týdnů.

Co ti v HotS zatím chybí?

ExltuS: Určitě je to komunita a turnaje.

Super, to je ode mě všechno. Díky za vyčerpávající rozhovor a hodně štěstí v HotS!

ExltuS: Díky

 


ExLtuS pravidelně streamuje své hry z Heart of the Swarm. Pokud máte zájem, určitě uvítá nové diváky...