Podobná novinka vyšla již v sekci HW, z http://www.neophyte.cz vám ale přinášíme obsáhlý článek od společnosti SteelSeries, která tak chce osvětlit několik lží o herních myší a představit zároveň svůj připravovaný model Ikari. Chcete se dozvědět, na jakém principu fungují laserové herní myši a kde jsou jejich slabá místa? Více v článku.
Úvod
Na první pohled vypadají současné laserové myši skvěle. Jejich technické vlastnosti a design se neustále vyvíjejí a dosahují úrovně, kterou by před několika lety leckdo označil za sci-fi. Velký důraz právě na specifikace herní myši vede k tomu, že se těmto údajům věnuje až přílišná pozornost. Ve výsledku to vypadá, že každá nová myš trumfuje v několika směrech všechny své předchůdce a stejně tak i konkurenční produkty. Všichni výrobci se předhání v tom, co jejich myš dokáže. Laserová technologie, 4.000 DPI, velký počet tlačítek, speciální tlačítko pro střelbu dávkou, neotřelé barevné provedení, pozlacený USB konektor a samozřejmě něco „ultra-hyper“ navíc, to vše je prezentováno hráči, ze kterého chtějí tyto firmy udělat nejlepšího hráče na světě. Všechny tyto společnosti vás také ujistí, že s myší, co má 4.000 DPI dosáhnete daleko lepších výsledků. „Od hráčů pro hráče“, „stvořena pro hraní“, „nepřekonatelná herní myš“, „jen pro hardcore hráče“ – všechny tyto nápisy se objevují v souvislosti s prezentací soudobých herních myší.
Náš pohled coby výrobce profesionálního herního příslušenství je poněkud jiný. Skvělá výkonnostní čísla a parametry nebo „ultra hyper“ vychytávky sami o sobě nezaručí skvělý herní produkt. Tečka. SteelSeries je jedna z mála společností u kterých je hardware opravdu testován skutečnými profesionálními hráči. Je pro nás směrodatné, když tito profesionální hráči schválí náš koncept, myšlenku nebo produkt, pak víme, že se náš vývoj ubírá správným směrem. Když něco označíme souslovím „profesionální herní produkt“ děláme to protože si myslíme, že náš produkt je lepší než „standartní“ výrobky, které jsou nám nabízeny v obchodech s elektronikou. Hráči používají svoje počítače, klávesnice, myši a další vybavení jiným způsobem, než úředníci v kanceláři. Svoje „nádobíčko“ používají mnohem častěji, vydrží jim delší dobu a zároveň po něm požadují co nejrychlejší odezvu a výkon – když přijde na počítač a příslušenství, pak mají hráči vyšší požadavky než kterákoliv jiná skupina zákazníků. Od roku 2001 vyrábíme podložky pro profesionály a neustále zlepšujeme jejich povrch a přicházíme s novými materiály podle toho, jak se nám dostává zpětné vazby od komunity.
Zatímco jsme pracovali na našich herních podložkách, začaly se více vyvíjet i herní myši. Stále více a více společností začalo své myši označovat slovíčkem „herní“ a až do jistého momentu bylo všechn v pořádku. Vše se změnilo v souvislosti s uvedením „laserové herní myši“ na trh. Logitech začal prodávat G5 a G7 a Razer přišel se svým Copperheadem. Tyto společnosti daly najevo, že jsou si jisté v kramflecích a na hráče vyrukovaly se zaručením přesnosti 2.000 DPI a spoustou dalších výhod, které jim přinese tahlé nová fantastická laserová technologie. Hodně lidí se tím nechalo zlákat a koupilo si tyto herní myši, které oplývaly technickými vymoženostmi. Realita byla taková, že krátce poté, co se na trhu objevily tyto výrobky, jsme začali dostávat mailové stížnosti. Stovky emailů. Tisícovky emailů. Některým těmto myším pomohl upgrade firmwaru, a to tak, že zkušený uživatel mohl říci, že laserová technologie je o něco lepší než optická.
Problém s běžnými laserovými myšmi
Takže jaký je vlastně ten problém s laserovou myší? Za prvé, laserová technologie nebyla vyvíjena pro hráče. Tato technologie se původně vyvinula proto, aby myš lépe snímala na lesklých a hladších površích a dále na dřevěných plochách. Dodnes je smutným faktem, že řada laserových myší snímá naprosto hrozně na plastových podložkách, které jsou dostupné na trhu. Dalším problémem současných laserových myší je, že využívají tzv. obrazové korelace. Znamená to, že senzor myší zachycuje obrazy povrchu a tyto obray pak porovnává a tím určuje pohyb myši. Jakmile uživatel udělá nějaký nepředvídatelný pohyb, např. sníží rychlost tahání myši nebo začne myší pohybovat v různých divokých úhlech, a to tak, že tyhle pohyby nejsou „předprogramované“ v robotech, kteří tyto myši testují, pak zůstane myš stát a nebo bude „odhadovat“ zamýšlený pohyb. Tohle tedy není to, co my považujeme za „vyšší herní stupeň“. Hráč požaduje od svého herního příslušenství dokonalost a přesnost a ne software, který předvídá nebo napodobuje jeho zamýšlené pohyby. Kdyby tyto „herní laserové myši“ byly před uvedením na trh testované profesionálními hráč, tyto testy by zcela jasně ukázaly, že tyhle myši nejsou vhodné pro hraní na vysoké úrovni.
Proto je naším cílem, tedy SteelSeries a dalších jedinců, dělat produkty pro profesionální hráče, kteří požadují a očekávají vysokou kvalitu. Ostatní společností (ale nejspíše ne všechny) mají také vysoké standardy, ale jakmile přijde na testování, pak dramaticky selžou. Distancujeme se od marketingového hype, neužitečných keců a vlastností, a to stejnou měrou, jakou se distancujeme od toho, abychom naši herní myši obohacovali o nesmyslné výdobytky, které by byly přidány jen pro marketingové účely.
Náš přístup k herním myším
Vlasnost: Ovladače. Ovladač pro myš v základě umožňuje vyšší úroveň interaktivity mezi myší a počítačem. Pomocí ovladače mohou být zapnuty a vypnuty všechny možné funkce a zároveň upraveny různé citlivé vlastnosti, jako například senzitivita.
Problém: Hodně myší používá tyto pokročilé funkce, které ale fungují jenom pokud je ovladač správně nainstalovaný. Toto je velký problém pro profesionální hráče, kteří často potřebují hrát na turnajových počítačích, kde je instalování a odinstalovávání ovladačů pro myš značně frustrující záležitostí a někdy je to dokonce i nemožné, protože hráči mají na těchto PC omezená práva.
Řešení: Udělejme myš, která nepotřebuje ovladače. Výkon myši zůstane stále stejný a je jedno, jestli máte nainstalovaný ovladač nebo ne. Hráči si dokonce mohou na laserové myši SteelSeries Ikari naprogramovat makra z domova a tyto funkce pak používat na cizích počítačích, aniž by bylo nutné instalovat nějaký software.
Vlastnost: XXXX DPI pro maximální přesnost
Problém: Jakmile výrobce zmíní DPI ve stejné větě se slovem přesnost, pak je to jednoduše blbost. Především, pojem DPI (body na palec) nemá co dočinění s myší. Je to výraz z tiskařského prostředí a neměl by být nikdy používán pro popis pohybu myši. DPI popisuje jev, kdy počet vašich pohybů s myší na jakémkoliv povrchu o jeden palec je odeslán do počítače, což vyústí v následný pohyb kurzoru po obrazovce. Správný termín tedy je CPI (počet na palec). Dosáhnout vyššího CPI můžete mnoha způsoby: tím, že máte větší obraz, vyšší rychlost samplování, lepší zdroj světla, přidáním DSP (Digital Signal Processor – digitální signální procesor) výkonu a správným algoritmem (předvídatelností). Bohužel ale můžete také dostat příliš nafouklé CPI, a to když zfalšujete jeho hodnotu softwarem, firmwarem a nebo nastavením ve Windows. Řekněme, že tedy uděláte pohyb myší přesně o jeden palec, a to zleva doprava. Se senzorem o citlivosti 400 CPI obdrží počítač přesně 400 počtů a kurzor se posune o 1 pixel (nejmenší postřehnutelný pohyb) doprava (za předpokladu, že jste nijak neupravovali rychlost myši v nastavení). Nyní udělejte to samé s myší s citlivostí 3.200 CPI. Když uděláme pohyb o vzdálenosti jednoho palce, posuneme se na obrazovce o 3,2 pixelů. Tohle nemá co dělat s přesností – ale má to co dočinění s rychlostí pohybu. Váš kurzor (zaměřovač) se s citlivostí 3.200 pohybuje rychleji, ale přesnost senzoru je taková, jako kdyby senzor přeskočil jeden pixel. Je jen jediná situace, kdy je vyšší CPI užitečné: jestliže je rychlost kurzoru na obrazovce příliš pomalá, pak budete chtít senzor, který je schopný dosáhnout co nejvyššího CPI. Ukažme si to na příkladu. Ve Windows zdvojnásobíte senzitivitu myši s přesností 400 CPI a uděláte s ní pohyb o jeden palec, tak jak jsme si to popisovali výše. Díky tomu se posunete o dva pixely. Můžete si to snadno vyzkoušet tak, že si nastavíte nejvyšší možnou rychlost kurzoru ve Windows a budete pohybovat s myší. V ten moment si všimnete přeskakování pixelů. Abychom to shrnuli: Vysoké CPI se nerovná vyšší přesnosti. Vysoké hodnoty CPI z vás neudělají lepšího hráče – jako důkaz poslouží to, že většina profesionálních hráčů Counter-Striku používá ve hře 400 nebo 800 CPI. CPI pouze značí nejvyšší rychlost kurzoru na obrazovce, které můžete dosáhnout. A pokud používáte k myši nějaký software pro odhadování pohybů, pak tím ztrácíte přesnost.
Řešení: Pokud jste hráčem, pak je pro vás přesnost hodně důležitá, i když si myslíme, že je lepší mít správně nastavené CPI než ho mít co nejvyšší. Naše myš SteelSeries Ikari používá novou technologii SteelSeries ExactSens. SteelSeries ExactSens je nová unikátní technologie pro myši, která je hodně odlišná od běžných výpočtů CPI, které používají současné myši. Většina současných laserových myší bez použití softwaru prezentuje pouze DPI v násobcích 400 CPI. Naše technologie umožňuje nastavit CPI v násobcích jednoho CPI. A proč je to důležité? Pokud prozkoumáte myši určené pro profesionálního hráče Counter-strike zjistíte, že používají 400 nebo 800 CPI. Používají tyto specifické hodnoty, protože na těchto myších bez softwaru nenastavíte jiné rozlišení. Ostatní společnosti sice říkají „nastavte si DPI dle svého“, ale ve skutečnosti to pouze znamená, že se zvýší rychlost, se kterou hrajete, což je skutečně divná nabídka pro hráče. Podívejme se, co nabídne SteelSeries ExactSense. Pokud chcete zvýšit rychlost o 10%, stačí nastavit myš na 440 CPI. Chcete zvětšit rychlost o 50%? Nastavte si 600 CPI. Výsledek, který dostanete pomocí této technologie, je mnohem více přesný, než když nastavujete senzitivitu ve Windows a nebo ve hře, kterou hrajete. Připomínám, že s technologií ExactSense je možné nastavit i citlivost 1 CPI. Teď to porovnejme s jinými myšmi na trhu: první laserová myš, která uváděla citlivost 2000 CPI uměla ve skutečnosti pracovat pouze s násobky 400 CPI. Mohli jste si tedy nastavit pouze 400, 800, 1200, 1600 a 2000 CPI. Když byste využili této možnosti, pak byste zdvojnásobili rychlost a myš by byla neuvěřitelně rychlá. Nastavit méně než 400 CPI nebylo možné. Stejně tak nebylo možné nastavit cokoliv jiného, pokud se nejednalo o násobek 400. Jestliže myš využívající technologie ExactSense nabízí citlivost 2000 CPI, pak máte skutečně možnost nastavit si 2000 různých druhů senzitivity. To, že si budete mocit nastavit opravdu libovolnou hodnotu CPI vám umožní nastavit si přesně tu rychlost myši, jakou chcete. Dnes neexistuje nic přesnějšího než SteelSeries ExactSense. Je to určující nástroj pro perfektní nastavení rychlosti vaší myši.
Vlastnost: Přepínání mezi CPI. Téměř každá myš nabízí možnost přepnout mezi různými nastaveními CPI. Většina z nich udává termín „on-the-fly“ jako synonymu toho, že to lze přepnout téměř okamžitě.
Problém: Používáme termín akce za minutu (APM) když hovoříme o herních produktech a o neustále potřebě uživatele konat vysoký počet akcí během hraní. Naším cílem je snížit reakční čas pro uživatele, ať už používá jakékoliv příkazy. Využití přepínání mezi CPI „on-the-fly“, které vyžaduje dva až čtyři stisky tlačítka, potom nedává smysl. Skutečně jsme jen zřídka kdy viděli hráče, kteří by využili více jak 2 nastavení CPI během hry.
Řešení: Náš přepínací systém umožňuje uživateli nastavit si přesně 2 CPI nastavení a poté mezi nimi přepínat. To zvýší APM uživatele (v porování s ostatními myšmi) a pomůže vyřešit situace, kdy uživatel omylem nastaví špatné CPI.
Vlastnost: Funguje na více površích než optická myš. Toto je ta největší lež, když přišla laserová herní myš na trh. „Více povrchů“ mělo spíše znamenat „více nesmyslných povrchů“ (když se na to díváme z hráčské perspektivy).
Problém: Tuny herních podložek, včetně tech našich, mají velké problémy s laserovými myšmi. Není to proto, že by ty podložky byly špatné, ale protože běžná laserová myš vyžaduje specifický povrch. Jestliže zavoláte na technickou podporu některé z větších společností, které vyrábí herní myši, pravděpodobně vám řeknou, že pod svojí laserovou myší nemusíte vůbec používat podložku. Což bylo svým způsobem pravda – laser je skutečně schopen snímat na mnoha površích. Ale k tomu, abyste dosáhli požadované přesnosti, musíte mít zaručeno, že povrch, po kterém myší pohybujete je stálý. A to není jenom otázka přesnosti, je to také otázka pohodlí pro každého, kdo používá počítač několik hodin denně, a to hráči dělají. Nechat lidi koupit si laserovou myš za 100 dolarů a ani jim nedoporučit herní podložku, to je tragédie.
Řešení: Chystaná myš SteelSeries Ikari používá naprosto odlišný přístup, který řeší problém snímání. I my používáme laser na osvícení plochty, odkud myš snímá informace, ale tady přirovnání končí. Naše myš používá snímací technologii o frekvenci 40 000 samplů za sekundu, přičemž náš čip SteelSeries XY2 používá pokročilou technologii, které stačí pouze 4 vstupy v porovnání se stovkami vstupů, které potřebuje běžná laserová myš, aby vyhodnotila pohyb myši po obrazovce. Čip XY2 tedy potom může provádět mnohem více početních operací než běžná laserová myš. Ve výsledku to znamená takřka naprosto svobodu pro uživatele.
Vlastnost: Předvídání a oprava pohybu. Řekněme, že chcete udělat horizontální pohyb myší. Samozřejmě, že vaše ruka není 100% přesná, takže váš tah myší nebude úplně rovný, ale budou tam určité výchylky. Výrobci si proto řekli, že zabudují do myši senzor, který pomůže lidem dělat rovné tahy. Ty měly odstranit právě ony drobné výchylky, pokud byla tato výchylka menší než určitý stanovený úhel a vy jste tak mohli udělat krásný rovný tah myší. Srandovní je na tom to, že tato technologie nebyla nikdy propagována, a to jsme měli možnost spatřit pěknou řádku myší, které této technologie využívájí. Zkuste hádat proč.
Problém: Toto předvídání vás stojí přesnost. Tečka. Jestliže se vaše myš snaží předvídat vaše pohyby, které právě děláte, vaše přesnost tím citelně trpí. Jestliže chcete udělat pohyb, který je skoro, ale ne úplně, rovným tahem (třeba, když se budete chtít na obrazovce pohnout doprava, ale ne úplně doprava), pak váš tah bude upraven. Tahle funkce je tedy tou nejhorší, kterou může myš pro hráče obsahovat a nejhorší je, že ji nelze ani vypnout.
Řešení: Zavádíme SteelSeries FreeMove. Tato technologie osvobodí váš pohyb pod předem vypočítaných nebo smyšlených pohybů, které vám vnutí snímací senzor vaší myši. Popišme si to na příkladu. Protože náš senzor je programovatelný, umožňujeme vám (a doporučujeme) upravit nastavení této funkce. Po provedení testů s hráči jsme zjistili, že ono předpovídání je dost různé. FreeMove nabízí uživateli kompletně toto předvídání vypnout, protože vám umožníme nastavit si takový způsob, který vám vyhovuje. Znovu připomínám, že tato funkce nebyla nikdy propagována a očekáváme, že několik výrobců herních myší tuto funkci v budoucnu úplně vyřadí, když jsme na ní nyní upozornili. Snad to povede k výrobě mnohem přesnějších myší pro všechny.
Patnáct měsíců výzkumu a vývoje jsme investovali do tvorby myši SteelSeries Ikari. Patnáct měsíců jsme se zabývali ergonomií, technologií, tvarem, pohybem, uchopením a různými herními styly. Od úplného počátku bylo cílem našeho projektu vytvořit herní myš založenou na požadavcích a odezvě profesionálních hráčů. Vyvíjeli jsme a testovali tuto myš s našimi partnery v New Yorku a Dallasu. Testovali jsme ji s našimi evropskými partnery ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii a Dánsku. Testovali jsme ji v Koreji a Číně.
Výsledkem jsou dvě herní myši, které vypadají stejně, ale používají dvě odlišné technologie. Vyzkoušenou a optimalizovanou optickou technologii v optické myši SteelSeries Ikari a naprosto revoluční a novou laserovou technologii v laserové myši SteelSeries Ikari.
Herní myš Ikari bude uvedena na trh ve čtvrtém čtvrtletí 2007.