
Nedávno jsme vás informovali o tom, že Heroes of Might & Magic: Olden Era v termínu od 17. do 28. března otevírá předběžný přístup, neboli možnost se účastnit beta testování hry. Jako redaktor PLAYzone a tvůrce YouTube obsahu pro Heroes of Might & Magic III jsem byl přizván a mohl jsem si hru také vyzkoušet.
V první fázi testování byl otevřen pouze mod Arena, který vychází především z mapy Arena pro Heroes III. Pokud nevíte, o co jde, doporučuji nejprve zhlédnout tohle video, ve kterém jsou zákonitosti vysvětleny.
Arena v Heroes Olden Era se liší v tom, že se hráč vůbec nedostanete do tzv. mapy dobrodružství. Schopnosti svého hrdiny, artefakty, armádu a kouzla nevybíráte cestováním po malé mapce, ale volíte si je v textové a obrázkové podobě podobně, jako byste hráli karetní hru a mixovali si svůj balíček snů.
To má své výhody i nevýhody. Výhodou může být přehlednost a snadná pochopitelnost, kdy jednoduše klikáte jen na některou z obvykle tří možností, které vám hra nabízí. Nejprve si vyberete hrdinu, poté mu levelujete sekundární vlastnosti, následně vybíráte artefakty, posléze kouzla a nakonec armádu.

Nevýhodou tohoto postupu je ale nižší strategičnost vašeho výběru. A to se týká i nejčastěji opakující se výtky beta testerů. V Heroes III jste si totiž mohli prohlídnout nejprve veškeré možnosti dříve, než jste například začali investovat body výzkumu do magických dovedností a artefaktů podporujících sílu kouzel.
V pojetí Olden Ery jste odkázání na to, že když například levelujete střelecké schopnosti a vybíráte artefakty podporující střelbu, musíte doufat, že i v nabídce armády se nakonec objeví dostatek střelckých jednotek. Samozřejmě hra je v tomto všestranná a nikdy vás nenechá na holičkách, ale pocitově to není nejlepší.
Systém výběru hrdinů, vlastností, artefaktů, kouzel a armády tedy s největší pravděpodobností dozná změn. A od toho přeci beta testování existuje, takže to nemějme tvůrcům za zlé! Koneckonců ve hře v každém okamžiku svítí vodoznak, který oznamuje, že se nejedná o finální produkt, a také proto je v současné době zakázáno šířit jakékoli screenshoty či záznamy, mimo ty, které byly oficiálně zveřejněny.
Přesuneme-li se do samotné bitvy, která je gró modu Arena, pak už se výtky hledají jen obtížně. Bojiště je sice menší, ale vzhledem k tomu, že i sebevětší potvora zabírá jen jeden hex, nedá se říct, že by prostoru bylo málo. Jak vývojaři avizovali, každá jednotka má nějaké drobné sekundární vlastnosti, či bonusy. Některé disponují i vícero možnostmi útoku, popř. dokáží samy kouzlit.

Dá se říct, že současné strategie tak trochu odpovídají dynamice kámen-nůžky-papír. Na bojovníka, který klade důraz na boj na blízko, platí zabetonovaná obranná pozice se střelci, naopak střelec trpí na kouzla hrdiny orientovaného na magii a silného mága dokáže zdecimovat rychlý náběh armády bojující na blízko.
Přesto bych se osobně nejvíce přikláněl právě ke strategii založené na kouzlech. Při volení schopností a hlavně artefaktů hrdiny můžete dosáhnout primárních statistik převyšujících i tři desítky. Hrdinové se silou kouzel nad 30 a dostatkem many dokáží podle mého názoru vyhrát většinu bitev v Areně nehledě na to, jak slaboučké jejich bojové statistiky jsou.
Nezbývá než dodat, že jakmile bude povoleno zveřejňovat vlastní videozáznamy, určitě vám je s českým komentářem připravím na svém kanále: youtube.com/@h34d