Hráč týmu VERYGAMES Nathan 'NBK' Schmitt vydal na své Facebook stránce rozsáhlý text, ve kterém se vyjádřil k Counter-Strike: Global Offensive.
Nazdar všichni!
ESWC nedávno vydalo oznámení, ve kterém stojí, že CS 1.6 i CS:Source byly odebrány z podporovaných her a byly nahrazeny novým Counter-Strike: Global Offensive. Pokud jde o toto rozhodnutí, tak profesionální herní scéna ho bere poměrně v klidu. Já věřím, že je o tom potřeba začít více mluvit a zformovat nový herní směr, a také nové spojení mezi CS a CS:S scénou.
Začnu tím, že bych chtěl uvést stav CS a CS:S scén na pravou míru v porovnání s nynějším herním prostředím v elektronickém sportu. Starcraft II a League of Legends jsou momentálně na výsluní každé ligy či turnaje na světě, zatímco CS a CS:S byly v podstatě opuštěny. Všem optimistům, kteří stále věří, že oba tituly mohou fungovat a zvládnout přežít, bych chtěl říct, že, z mého hlediska, které je zcela objektivní a neovlivněné sponzory a manažery, to vás mohu ujistit, obě hry byly odebrány z velmi dobrého důvodu - OBĚ DVĚ JSOU MRTVÉ.
Counter-Strike: Source zůstalo EMS, Copenhagen Games a i-Series (46tý ročník bude poslední ročník podporující CS:S) a pouze JEDENKRÁT účinkovalo na ESWC, dokonce i to považuji za štěstí. Mezitím Counter-Strike 1.6 bylo staženo z IEM, ESWC a dokonce i WCG zrušilo podporu této hry. Nejsou tedy žádné další velké turnaje pro obě hry.
SC2 na druhou stranu bylo na IEM, nedávném úžasném NASL a GSL, a to jmenuji pouze několik málo z těch nejlepších – tato hra je v centru pozornosti. Nejlepší hra, která může konkurovat Starcraftu, a je týmově založená, je LoL, které taky bylo na IEM, MLG a dalších "crazy-money" soutěžích.
To mě přivádí k dalšímu bodu: Proč tam nefigurujeme my? Proč jsme byli opuštěni?
Nikdo z nás si nemůže být naprosto jistý, jaké důvody za tím stojí, ale já mám návrh - SC2 i LoL mají VELKÉ, SPOJENÉ komunity, které PODPORUJÍ hru, svůj vlastní titul. Lidé sledují herní scénu, žijí spolu se zápasy a úzkostlivě čekají na hry, které začínají na různých streamech, ukazují podporu a přízeň jejich oblíbeným týmům a hráčům.
Nepochopte mě špatně, v žádném případě neříkám, že toto není případ CS i CS:S scény, avšak chtěl bych poukázat na fakt, že členové komunit Counter-Strike jsou předčeni 10 ku 1 a jak teď, tady na obou CS scénách, děláme daleko více flamu (není to tak pouze případ CZ/SK scény - pozn. autora) a naštvaného nadávání za klávesnicemi o věcech, které nemají žádnou hodnotu pro nikoho z nás.
Věřím, že nadešel čas pro obě komunity, aby se spojily pod novým titulem a dokázaly tak, že FPS hry nejsou mrtvé, ale právě naopak plné života. Je čas ukázat, že my lidé dokážeme znovu obnovit starou dominanci FPS titulů v eSportu a je zde pouze jedna věc, na kterou se současně můžeme spolehnout, že nám pomůže ve vývoji: Counter-Strike: Global Offensive. Kdybych mohl napsat CS:GO velikostí 46, růžově-blikající, tak bych to hned udělal, věřte mi.
Hodně z vás už mělo šanci si nový titul vyzkoušet a – bohužel – mnoho z vás už kritizovalo předtím, než tomu dali férovou šanci. "CS:GO tááák mizerný, zůstanu u CS:S" není právě ta myšlenka, která by měla ve vaší hlavě kolovat. Ani postoj, který bude podporovat rozvoj CS:GO jako konkurenceschopný herní titul, nakonec stejně vaší milované CS 1.6 i CS:Source nepomůže. To, co děláte, je pokoušení se zamaskovat nevyhnutelnému nástupu Global Offensive do mezinárodní scény elektronického sportu a zobrazuje celou FPS scénu jako partu arogantních a ignorantských spratků.
Ano, CS:GO je jiná hra. Ano, má to nově vypadající grafiku a je méně "čistá", pokud jde o všechny druhy odpadu rozšířené po mapách, aby jim dodávaly atmosféru. Samozřejmě, nebude to vypadat jako CS, ani jako CS:S. Herní mechanismy, jako pohyb a kontrola recoilu, jsou také jiné. Avšak je to tak míněno – toto je nová hra, bez ohledu na podobnost s předchozími Counter-Strike tituly a hlavně je to hra se schopností přivést FPS hry zpět k životu. Věřím, že gameplay leží někde mezi mechanismy a gameplayem obou předešlých dílů Counter-Strike. Výsledný gameplay je avšak nyní stále VE VÝVOJI a my, jako členové herní eSports komunity, musíme přizpůsobit naší "hru" titulu, ne naopak!!!
My jsme lidé, kteří musí ukázat, že tento titul je schopný vyprodukovat neuvěřitelně zábavné a vypjaté zápasy. My jsme lidé, kteří se musí sjednotit jako jeden a pomoci dalším vytvořit respektující, milující a vlivnou hráčskou komunitu. Musíme rozumět, že v budoucnosti her hodně záleží na nás samotných, podobně jako to bylo v případě LoL a SC2.
CS:GO je nová hra a - podle všeho - v budoucnu vlivná mezi FPS hrami, vzhledem k současnému hernímu prostředí a popularitě FPS soutěží. Ano, myslím si, že hodně lidí mě bude kritizovat, kvůli mému výběru, ale má volba byla zcela promyšlená – byla i ta vaše? Není více zajímavé sledovat MLG nebo ESWC s CS:GO než jiné LAN akce bez skutečné FPS hry? Global Offensive má možnost účastnit se všech těchto lig, být součástí všech soutěží a záležitostí v elektronickém sportu, ale hra a její vývojáři toho nemohou v žádném případě dosáhnout sami!
Komunita musí věřit vývojářům naslouchající lidem hrající jejich hru. Musíme si věřit, že jsme objektivní v procesu podávání zpětné vazby a sdílení našich názorů. Komunita musí také věřit profesionálním hráčům a týmům v jejich postojích, že – vzhledem k faktu, že my jsme lidé, kteří znají vaše milované CS a CS:S skrz naskrz – Counter-Strike: Global Offensive má skutečný potenciál velké budoucnosti.
Nejsme v žádném případě skupina konzervativců ani puritánů – viděli jsme nastíněnou budoucnost a jsme připraveni vidět charakter FPS vývoje, jsme připraveni vidět FPS tituly měnící gameplay a obsah a jsme také připraveni, že FPS tituly se znovu stanou výbornými, což je budoucnost, které nemůžeme dosáhnout sami.
Pro tuto vizi, aby se stala realitou, vyžadujeme jednomyslnou reakci od všech komunit, od všech týmů a hráčů, my POTŘEBUJEME každého z vás, aby dal CS:GO šanci předtím než svrhnete do propasti, což si nezaslouží, dokonce i my rozumíme vašemu strachu o jeho pádu. Vůbec první zápas v Global Offensive má více než 1,2 milionů zhlédnutí na YouTube. Nadšení týkající se této hry musí pokračovat ve vývoji, musí to být rostoucí lavina a změnit se v sílu přírody s cílem udržet vývojáře a ty, kteří podporují hru, ať už finančně či jinak, motivované k dokončení tohoto titulu jako důležitého mezníku v historii elektronického sportu a FPS titulů obecně.
Nejen "tlusté kočky" z CS:Source podporují tento směr, ale také giganti z CS - jako například Švédové GeT_RiGhT, Xizt, Delpan; Poláci Neo, Loord; a další.. - což ukazuje reálnou změnu obecné mentality a víry v soutěžních komunitách, stejně jako sílu vůle se vyvíjet a rozvíjet, dělat pokroky!
Velmi dobrá budoucnost kompetitivních FPS her a eSportu je na dosah, my se jen musíme sjednotit v nadšení a připravenosti hrát roli v této budoucnosti – od příležitostných hráčů až po "hardcore gamerz", od typického kluka po typické děvče, od druhořadého sponzora nebo investora po obchodní giganty (à la Wall Street). Jednoduše řečeno potřebujeme KAŽDÉHO, aby dal Counter-Strike: Global Offensive šanci, jakou si opravdu zaslouží a až potom všichni uvidíme, jak se naše přání stanou skutečností.
Opravdu doufám, že rozumíte mému pohledu a doufám, že s vámi můžu počítat, že pomůžete CS:GO ve vývoji do toho správného tvaru. Ukažme všem odpůrcům planoucí vášeň a sílu, kterou stále máme, když zůstaneme jednotní a zasáhněme scénu tím, co může vést k nejlepší soutěžní FPS hře všech dob - Counter-Strike: Global Offensive.
Nathan 'NBK' Schmitt, hráč CS:Source týmu VERYGAMES
Přeložili: Vojta 'letzG' Svoboda, Přemek 'huhy' Malina