Přejít k hlavnímu obsahu

Fifflaren: "Potřebujeme 1.6 komunitu"

20. 9. 2012 | 17:22 Counter-Strike 2
HLTV.org položilo několik důležitých otázek hráči jednoho z nejdiskutovanějších týmů Counter-Strike: Global Offensive, Robinu 'Fifflaren' Johanssonovi z Ninjas in Pyjamas. Robin se v interview rozpovídá nejen o tom, jak vznikl jeho současný tým, ale také na co by se měli Valve zaměřit a co si myslí o výhodě Source hráčů nad 1.6 hráči.Jaký je příběh o sestavě NiP? Jak se vaše pětka dala dohromady?
Výchozí obrázek

HLTV.org položilo několik důležitých otázek hráči jednoho z nejdiskutovanějších týmů Counter-Strike: Global Offensive, Robinu 'Fifflaren' Johanssonovi z Ninjas in Pyjamas. Robin se v interview rozpovídá nejen o tom, jak vznikl jeho současný tým, ale také na co by se měli Valve zaměřit a co si myslí o výhodě Source hráčů nad 1.6 hráči.

Jaký je příběh o sestavě NiP? Jak se vaše pětka dala dohromady?

"No, Heat-Gaming zkontaktovali GeT_RiGhTa a chtěli po něm, aby složil CS:GO tým. S sebou měl samozřejmě f0resta a oba se v té době bavili s Xiztem, který chtěl taktéž přejít na CS:GO. Myslím, že všichni chtěli krev ze Source hned od začátku hry, která je založena na Source enginu. Tam jsme do příběhu vstoupili já a friberg.

Už jsme hráli Source za Heat-Gaming a já byl součástí scény již od roku 2005, zároveň jsem byl in-game leaderem ve všech týmech, ve kterých jsem kdy hrál. Myslím, že právě to bylo to, co hledali. A friberg, který se mnou poslední 2 roky hrál a bydlel, zaplnil pozici posledního hráče. Všichni to cítili tak, že je třeba zkusit dát dohromady obě scény a neexistuje lepší způsob, jak to udělat, než se spojit a vytvořit nový tým, který obsahuje jak Source tak 1.6 hráče."

Vzhledem k tomu, že pocházíte z různých verzí Counter-Strike, jaké je hrát po boku GeT_RiGhTa a f0resta? Zaznamenali jste nějaké rozdíly, které tím byly způsobeny?

"GeT_RiGhT a f0rest jsou dva výjimeční hráči. Byli skvělí v CS 1.6 a zaslouží si veškerý respekt. Ale ani jednou jsem se necítil, že by na mě nebo friberga shlíželi, protože jsme přišli ze Source. Všichni chápeme, že je to nová hra a všichni se ji musíme naučit. Je jedno, jestli jste korunováni nejlepším hráčem 1.6 nebo pocházíte ze zázemí CoD.

Jediný rozdíl, který poznám, je ve hře. 1.6 a Source jsou mezi sebou velmi rozdílné. V Source musíte více pracovat se smoky a flashbangy - ve hře je zahrnuto daleko více taktik. Můžete to srovnat s tím, jak to bylo kdysi i s CS 1.6, kdy týmy používaly hodně taktik.

Teď je to v 1.6 hlavně o skillu, který vám hru vyhraje. Tak to v Source nebo CS:GO není. Musíte spolupracovat úplně jinak. Smoky a flashe musí dopadnout bezchybně; jestli to nezvládnete, pravděpodobně naběhnete do zdi. Stejně tak od svých CS 1.6 spoluhráčů slýchávám, že hráči Source hrají jinak, což je pochopitelné."

Jaké je pracovat s HeatoNem? Mohl bys nám upřesnit jeho pozici v NiP?

"Je super ho mít nablízku. Miluje Counter-Strike a obětoval by mu vlastní živobytí. HeatoNova pozice v NiP je, že je náš manažer, stará se o věci v pozadí. Také je náš náhradník, pokud jeden z nás nemůže hrát (pořád mu to jde!).

Také je to někdo, koho je dobré mít v týmu vzhledem k jeho minulosti. Ví, co se musí udělat, aby tým fungoval a ví, jaké to je, být hráčem v organizaci, což je u manažera skvělá vlastnost!"

Než jste se oficiálně stali NiP, měli jste hrát pod Heat-Gaming, co se změnilo?

"No, o tomhle vážně nemám moc informací. Je pravda, že jsme pod Heat-Gaming měli hrát. Dali jsme si sraz kvůli focení a tehdy nám řekli, že budeme hrát za NiP místo Heat-Gaming.

NiP pro HeatoNa hodně znamená a obzvláště chtěl, aby přechod k CS:GO byl ještě zajímavější, čemuž pomohlo znovuzrození NiP!"

Ty a friberg jste v NiP jedinými hráči ze Source. Jaký je váš vztah a co friberg do týmu přináší?

"Friberga znám už dlouho. Do mého týmu jsem ho přibral na konci roku 2009 / začátku 2010, ale znal jsem ho už předtím. Dokonce jsme byli spolubydlící až do doby před asi měsícem, kdy jsem se rozhodl odstěhovat zpět do Švédska.

Friberg je skvělý člověk jak ve hře, tak mimo hru. Považuji ho za svého blízkého přítele a stále budu, i když spolu nebudeme hrát. Řekl bych, že ve hře se spolu občas trochu hádáme, ale nikdy to nebylo na osobní úrovni. Mám pocit, že když nás poprvé slyšeli při hádce Xizt, f0rest a GeT_RiGhT, trochu je to šokovalo. Ale mám ho rád a jakmile je po hře, jsme zase jako předtím.

K tomu, co friberg do týmu přináší, je to jeden z nejlepších fraggerů, s jakými jsem kdy měl tu čest hrát. Je to hráč, kterého pošlete prvního, aby se někam podíval a dal první frag. Skvělý aimer, který nikdy neměl respekt, jaký si zaslouží, ale doufám, že si lidé uvědomí, že s námi má zůstat a že je pro nás skvělým přínosem jak ve hře, tak mimo ni."

Když už mluvíme o kvalitách, jako in-game leader máš působivý životopis. Jak bys svůj styl vedení v NiP popsal?

"No, řekl bych, že je o dost jiný než dříve. Je to nová hra a máme hráče z obou scén. 1.6káři jsou zvyklí dělat si to podle svého a my Source hráči jsme zvyklí dělat si to podle svého. Ale vše je v procesu učení!

Můj styl vedení je teď celkem striktní, ale také shovívavý. Chci tím říct, zkuste kontrolovat lidi jako GeT_RiGhT a f0rest, jsou to mašiny a nemůžete je uvázat na vodítko (f0restova slova). Vtipy stranou, všichni mě jako in-game leadera poslouchají a dělají, co jim řeknu. Když to chtějí udělat podle svého, nic proti tomu nemám, dokud je taktika splněná, můj ubrečený hlas na Mumble neuslyší."


Ninjas in Pyjamas, zleva: GeT_RiGhT, f0rest, Fifflaren, Xizt, friberg

Stále více týmů přesouvá svůj zájem na novou hru a VeryGames jsou zjevně jedním, se kterým se musí počítat. Jaké ostatní týmy bys viděl na možné soutěžící o trůn?

"Myslím, že ve hře o trůn uvidíme hodně soutěžících. Je hromada týmů, která přestoupila a chce se dostat mezi špičku. Samozřejmě je pro některé týmy nutná hromada vylepšení, ale podle mě pro nás budou hrozbou hlavně mTw, ESC, fnatic a Na´Vi (pokud přestoupí), mousesports... seznam pokračuje.

Všichni mají slušnou šanci dostat se na trůn, bude opravdu vzrušující sledovat, jak scéna postupuje a jak bude vypadat za pár měsíců"

Zjevně jsi uvítal GO s otevřenou náručí. Je jako Ty i zbytek Source scény otevřený nové hře?

"Většina Source komunity už přestoupila. Obzvláště teď, kdy se i většina turnajů rozhodla přejít na CS:GO. Všichni z německé, francouzské, dánské, britské (seznam pokračuje) scény už přestoupili. A pravděpodobně těch týmů bude stále víc. Soutěžní scéna se každým dnem zvětšuje a zvětšuje i přesto, co ukazují Steam statistiky."

Mnozí z CS 1.6 komunity jsou spíše konzervativní ohledně nové hry. Jak se ohledně toho cítíš a myslíš, že Global Offensive k úspěchu potřebuje CS 1.6 komunitu?

"Doopravdy chápu CS 1.6 komunitu, prostě nechtějí, aby jejich milovaná hra umřela - což se NIKDY nestane! Nikdo jim nemůže vzít, co CS 1.6 pro FPS scénu udělalo a jsem opravdu ohromen, jak jsou k té hře oddaní!

Upřímně věřím, že potřebujeme 1.6 komunitu, aby CS obecně zůstalo naživu jako hlavní titul na velkých turnajích. Neporovnávejte CS:GO s 1.6, to prostě nejde. Ale opravdu si myslím, že tuhle změnu musíme podstoupit, aby se naše FPS scéna udržela na živu v e-sport světě vládnutém Dotou 2 / SC2 / LoL."

Vidíš Global Offensive jako hru, která může spojit dvě komunity?

"Ano, opravdu vidím CS:GO jako hru, která spojí dvě scény. Když byl vydán Source, WCG ho přibralo mezi hlavní hry, což byla škoda. Tehdy ta hra nebyla připravená na soutěže. Řekl bych, že právě proto vždy Source bylo až druhým v pořadí, ale tentokrát mám pocit, že CS:GO je na lepší pozici, než kdy byl Source.

Opravdu není tak zabugovaný, hlavní věc, která hře chybí, je ÚŽASNÝ spectator klient, o kterém vím, že na něm Valve tvrdě pracuje. Je škoda, že ho nevydali dříve, ale doufám, že brzo vyjde. Protože to ta hra potřebuje, aby se mohla rozšiřovat do většího e-sport titulu a spojit nejen 1.6 a Source komunitu, ale také přijmout další komunity jako CoD 4 nebo ostatní FPS hry."

Někteří namítají, že Source hráči mají oproti 1.6 hráčům výhodu ve hraní Global Offensive. Sdílíš tento názor?

"Během bety Source hráči opravdu měli výhodu. Smoky byly jako v Source, hra funguje na Source enginu, pohyb byl velmi podobný atd. Ale pokud porovnáte Source a CS:GO jak jsou teď, jedinou stejnou věcí je engine. Dust2 je také velmi podobný, ale ostatní mapy se změnily i pro nás!

K těm updatům, které jsem zmínil, věci, které se změnily, opravdu sedí více CS 1.6 hráčům jsou tyto: "bobbing" (pozn. redakce - chápáno jako pohyb zbraní) a jak vás zpomalují zásahy. To je něco, co jsme v Source nikdy neměli. Když vás v Source zasáhli, neovlivnilo to vaši rychlost ani přesnost. To je něco, co je pro Source hráče velkým problémem.

Pohyb se také změnil, stejně jako fyzika granátů. V Source jste prakticky neměli vzorec recoilu, mohl jít buď doprava nebo doleva; v GO vzorec je. Samozřejmě u některých zbraní byl recoil zvýšen, stačí se podívat například na AK-47. Ale znovu, tohle je součást procesu učení, kterým musíme my všichni projít, abychom se v nové hře zlepšili. Abych tedy zodpověděl otázku, ne, tento názor nesdílím. Všichni se musíme učit."

Vypuštění Global Offensive bylo celkem obyčejné, ale vypadá to, že Valve má na hře velký zájem. Jaký má tato hra potenciál?

"Lidé se až příliš koukají na počet hráčů každé hry. Samozřejmě, že CS 1.6 a Source mají v normální dny více hráčů než CS:GO, ale to je proto, že 1.6 i Source mají o dost více public hráčů, kteří nehrají soutěžně. Většina soutěžní scény z 1.6 i Source přešla na GO, takže pokud byste se podívali na číslo soutěžních hráčů ve všech hrách, jsem si jistý, že by CS:GO bylo na vrcholu.

Ale je jasné, že na té hře je stále hodně práce. Stále je několik věcí, které potřebují úpravu, aby se hra rozšířila ještě více. Za pár měsíců to bude vypadat úplně jinak. Pochopitelně s pomocí komunity A profesionálních hráčů.

To je něco, co je u Source hráčů jiné oproti 1.6: Vypadá to, že profesionálové v Source jsou daleko více nápomocní než ti z 1.6. Chápu, že CS 1.6 komunita je větší a daleko náročnější, ale právě tohle je něco, co se musí změnit v GO, pokud se chceme posunout na vyšší úroveň."

Pokud by tě Valve požádalo, aby jsi jim pomohl ve výrobě té nejlepší hry, kterou všichni chceme, jaké změny a tahy bys jim poradil?

"To je opravdu těžká otázka, ale s Valve sdílíme stejný ideál - nechtějí, aby FPS scéna byla rozpolcená tak, jako je teď; chtějí scénu spojenou. A myslím, že jsou na správné cestě s CS:GO. Ale pokud by se mě zeptali na názor, řekl bych jim následující:

- Spectator klient musí být hotov co nejdříve. Nemůžeme počítat s tím, že bez toho scéna poroste.

- Některé pistole jsou až moc silné a celkem rozbité. To musí být trochu upraveno. Jak to bylo v CS 1.6 a Source, bylo dobré. Právě teď ale opravdu neocením, když mi někdo na dva náboje přes helmu rozstříkne hlavu s glockem na 100 stop.

- Právě teď to vypadá, že pistole prostřelí brnění a to není nic moc, když vás úplně přejedou naštvaní hráči s glockem. Není to ale jen glock. P250: až moc dobrá, P2000: až moc slabá, Dual Beretty: až moc dobré. Seznam pokračuje.

- Doopravdy se mi líbí aktuální money system. Samozřejmě je pár možných změn, ale dohromady to dává nový aspekt hry a líbí se mi!

- Lepší a jednodušší demo klient je nutný.

- P90 je až šíleně silná, nutno oslabit!

- Také něco, co až tolik nedělá, ale rozděluje to T od CT, je tlumič. Kde je? Chceme ho a chceme ho hned!

Tohle je jen pár bodů na mém seznamu věcí, které má Valve upřednostnit. Rád bych pomohl."

Bývalý hráč 3D Volcano se aktivně podílel na vylepšení CS:GO a předělává mapy do přijatelnější soutěžní verze. Myslíš, že budeme záviset na hráčích komunity kvůli lepším mapám nebo jsi rád za ty oficiální?

"Jsem rád za většinu oficiálních. Doopravdy bych ve většině případů nechtěl ve hře vidět předělané CS 1.6 mapy - to samé platí pro Source mapy. Chceme něco nového a čerstvého! Pokud komunita vytvoří nové, jedinečné mapy, které budou dobré pro soutěžní hraní, dokážu si je představit v turnajích.

Bylo skvělé, jak Volcano zapracoval na de_nuke_ve, ale nebylo to perfektní. Pořád je tam pár věcí, které potřebují opravit, ale i bez těchto oprav myslím, že tato mapa převezme žezlo na většině turnajů. To se stane právě proto, že de_nuke od Valve prostě pro turnaje není dobrý.

Jak Valve předělalo de_train_se a přesunulo venkovní pokladiště doprostřed je super věc. Líbí se mi to! Ale mapa samotná stále potřebuje trochu lásky. Vnitřní pokladiště je moc prázdné a dokázal bych si představit i pár dalších změn."

Přetočíme o pár let dopředu, kde vidíš Global Offensive?

"Těžko říct. To bude záležet na komunitě. Problém, který měla 1.6 a Source ve většině případů, byl takový, že se na scénu nedostávala nová krev. Na konci to bylo to stejné. Potřebujeme stálý přísun čerstvé krve, aby se hra stále rozšiřovala. Pokud se povede toto, pak dokážu vidět CS:GO jako jeden z hlavních e-sport titulů, které svět může nabídnout."

Pokud se podíváme na DreamHack Valencia, jak si NiP povedou proti VeryGames?

"Je to velmi očekávaný zápas, ale budeme se snažit jít zápas po zápase. Na DH Valencia jede pár dalších dobrých týmů, proti některým z nich jsme ani netrénovali. Pokud se nakonec potkáme s VeryGames, budeme se snažit, abychom vyhráli. Ale VeryGames si zaslouží veškerý respekt, je to skvělý tým s pěti dobrými hráči a síla, se kterou se musí počítat.

Je to také pro náš tým první mezinárodní turnaj, výhra na něm by pro nás znamenala hodně i do příštích turnajů letošku."

Jaké turnaje jsou další v kalendáři NiP? Uvidíme vás například na NorthCon nebo PGS?

"Pojedeme na co nejvíce turnajů budeme moci. Není to pro nás o penězích. Ale turnaje, kterých se letos chceme účastnit jsou ESWC, NorthCon, PGS a hodně dalších. Nové turnaje vyskakují každý týden, takže je těžké určit, na kterých z nich se ukážeme. Jakmile to budeme vědět, oznámíme to."