Portály srovnávající ceny neumí odhalit skryté poplatky, např. platbu za osobní odběr
E-shopy, které podle srovnávačů cen nabízí nejnižší cenu, nejsou zdaleka vždy nejlevnější. Mnoho zákazníků spoléhá na to, že využije osobního odběru zboží, a tím pádem bude platit jen uvedenou cenu. Pravda to být ale nemusí. Stále více internetových obchodů zavádí poplatek za osobní odběr.
Zobrazované ceny na dvou největších internetových srovnávačích cen v Česku sice zahrnují zákonné poplatky, ale ceny za dopravu či vyzvednutí v nich nejsou. „Tyto poplatky jsou v obchodech tak rozdílné, že není možné je do ceny zahrnout. Uživatel musí počítat s tím, že cena ve srovnávači není zcela finální,“ uvedla manažerka srovnávače Zboží.cz, Štěpánka Kovaříková.
Mnoho zákazníků už proto zjistilo, že vybírat jen podle ceny nemá smysl. Internetové obchody totiž zavádí poplatek za osobní vyzvednutí na pobočce. Díky tomu se může cena ve srovnávači snížit o pár korun, ale výsledná suma se zvedne až o třicet korun. Takže ta „nejlevnější“ varianta koupě se může ve výsledku ještě prodražit.
Triky na srovnávače a zákazníky
Srovnávací portály zatím filtraci cen podle způsobu dopravy neumí. „Nad takovou inovací serveru Heuréka.cz uvažujeme. V jakém časovém horizontu tuto funkci zprovozníme, však zatím nejsme schopni odhadnout,“ vysvětlila Radka Haasová ze srovnávače Heuréka.cz.
Kromě skrytého poplatku za vyzvednutí zboží se některé internetové obchody občas snaží obelstít zákazníky i jinými způsoby. „Někteří se snaží neuvádět recyklační poplatek nebo si cenu uměle snižují tím, že navýší náklady třeba právě za dopravu,“ informovala Kovaříková za serveru Zboží.cz.
Žádné skryté platby
Internetový obchod s počítači a elektronikou CZC.cz se však od podobných praktik distancuje. „Naše ceny zahrnují všechny poplatky a poštovné je vždy podle ceníku dané doručovatelské společnosti. A osobní odběr je samozřejmě zdarma,“ uvedl marketingový ředitel CZC.cz Marek Šalanda. Zdůraznil, že CZC.cz zavedení poplatku neplánuje. „Naopak – rozšiřujeme síť našich poboček, aby si mohli zákazníci bezplatně vyzvednout zboží co nejblíže svému bydlišti,“ dodal.
Snahou CZC.cz vyjít vstříc zákazníkům je i sbírání bonusových bodů za každou koupi a jejich následné využití pro doručení zdarma. „Byl to benefit, po kterém kupující volali nejvíce. Po nasbírání dostatečného množství bodů si může zákazník vybrat, zda chce využít dopravy zboží zdarma, nebo si třeba pořídit PC příslušenství či outdoorové vybavení,“ podotknul Šalanda.
Jak se nenechat napálit
Kupující na internetu by se tedy neměli řídit pouze nejnižší cenou, kterou jim najde srovnávač. „Tu by měli vnímat jen orientačně. O koncové částce je třeba se informovat na stránkách daného e-shopu, případně je vhodné si cenu ještě telefonicky ověřit. Zkrátka je důležité ověřovat si podmínky koupě,“ zdůraznila manažerka serveru Zboží.cz, Štěpánka Kovaříková.
Pozor by si zákazníci však neměli dávat jen u obchodů, které neznají. I tam, kde už nakupovali, se mohly změnit podmínky nákupu. Lepší je tedy vždy prověřit, že platba bude taková, s jakou počítáme.
O společnosti CZC.cz:
CZC.cz s.r.o. patří mezi největší a nejoblíbenější internetové obchodníky s počítači a elektronikou v České republice, což dokazuje i úspěch v hlasování o nejoblíbenější e-shop ShopRoku 2012. Za 13 let své existence prodal 8 mil. produktů více než 1,8 mil. zákazníkům. CZC.cz je držitelem mnoha ocenění a certifikátů, od Křišťálové lupy 2006 a 2007, certifikátů Gold Partner Microsoft či HP až po certifikát výjimečnosti společnosti TÜV SUD Czech či loga SOAP Sdružení na ochranu spotřebitelů. CZC.cz je ryze česká firma a zaměstnává přes 100 zaměstnanců (více na www.czc.cz). Posláním firmy je pomáhat lidem bezstarostně objevovat a pořizovat si nové technologie.