Přejít k hlavnímu obsahu

Zerg vs Mech

8. 11. 2012 | 17:59 StarCraft 2
Zerg vs Mech   Wat du? Mech je u terranských hráčů v poslední době velmi oblíbený a spousta zergů s ním má problémy.
Výchozí obrázek

Zerg vs Mech

 

Wat du?

Mech je u terranských hráčů v poslední době velmi oblíbený a spousta zergů s ním má problémy.

Ideálním příkladem ZvT, kdy terran hraje pouze mech, je poslední finále GSL (pokud nemáte premium GOM účet, dá se k finálovým VODům dostat i jinak …J)

Základy jako přesný build order, rozšiřování creepu, atd. vypisovat nebudu, začátečníků je minimum a tohle všecko se dá vygooglovat.

 


 

Varianta 1 „lingové budou stačit“

lingBuild oder: buď MKP vs Life – rychlejší speedlingové – nebo trochu pozdější gas jako v první hře Life vs MVP. Rychlejší speed umožní dřív rozmístit zerglingy po mapě, pokud půjdete po fast gasu a následném speedu, tak je nutnost využít speedlingy agresivně, nemá cenu si je nechávat do obrany, nebo je nedělat vůbec a pak je tlačit až přijedou helioni a zmatkovat. Pokud terran jde fast natural expu –veškeré lingy by jste měli posílat bokem mimo xelnagy etc. a parkovat je někde, aby až helioni dorazí k vám kosit drony tak vy pošlete lingy trhat SCVaky na terranově naturalce/mainu, bunkr se 2-4 marinaky by neměl být problém, buď dojde k výměně težičů, nebo to helioni otočí a jedou domů bránit pokud si to dobře načasujete když je uvidíte overlordem/lingem u xelnagy na své polovině mapy, tak už lingy posíláte k terranovi(Life vs MVP hra 2 na Entombed je asi nejhorší možnost co se může stát při ling náběhu, měl MVP velmi dobře postavený bunkr za minerály, což nejde všude a pak měl heliony doma, i tak ho Life držel v defenzivě i když nekteré náběhy třeba nebyli zrovna effective, ale snažil se o ling runby téměř celou hru což je ideální využití). Ať už uděláte jakýkoli dmg, tak se to vždy vyplatí – v early game jde hlavně o to získat čas, na pozadí tohoto „ling runby“ samozřejmě dronujete, zabezpečujete třetí hatch, tech lairu etc.

Queenjsou dobré aaano

Terranský mech v early game staví na helionech a ten je buď „clean“, nebo „dirty“. První variantou jsou „čistí“ blue helioni, kterých bude pravděpodobně hodně, jakože ale fakt docela dost! S přidáním dalších faktorek s tech labama s třetím CC doma -> rychlejší siege tech pro tanky a rychlejší thorové, je to spíše defenzivní verze se kterou nemůžete nic moc dělat, ale pokud odvrátíte heliony s přijatelnými ztrátami, tak na druhou stranu máte relativní volnost, protože tento build ze strany terrana nebývá tak agresivní a pomalu ale jistě si zabezpečuje třetí bázi, buduje simcity a připravuje si svoji smrtící armádu. Druhá varianta je „pošpiněna“ rychlým starportem, který je potřeba kolem 7:30-7:50 scoutnout overlordem, protože i tady se terranův výběr dělí buď na oslepujícího vikinga čistícího overlordy po mapě, aby jste nic neviděli (soupeř si zabírá třetí dřív, než je obvyklé / aniž by jste o tom vědeli, chystá nějaký allin na dvou bázích / cokoli jiného), nebo banshee, se kterou jsou o poznání větší problémy pokud se nescoutne, v kombinaci s heliony to může být velmi rychlý konec hry.

queenaJak proti helionům tak proti banshee jsou potřeba právě queeny, alespoň dvě navíc (creep tumory, obrana, transfuze, injecty macro hatch, převod jedné z nich na hatch na třetí těžbě).

Queeny, spine, případně spora, jsou vaší hlavní obranou, lingové heliony mimo creep nedávají vůbec (na creepu je to trochu lepší, ale proti blueflame pořád nic moc), jsou určení spíše na ty runby a nustálé harasování soupeřovi báze a na scout. Výbornou demonstrací správného využití lingů jsou právě první dvě a poslední sedmá hra, kde Life téměř konstantně ovládá malou skupinku ke scoutovacím účelům a má přehled, co se kde chystá.

Komplikace

Problémů je hned několik, zerglingové jsou velmi drazí co se týká larev, takže buď do 15 minuty nemissnete ani jeden inject jako Life, nebo si budete muset postavit macro hatcherku, možná i dvě na třech těžbách. Další věc je multitasking a micro, věčně myslet na lingy běhat s nima po mapě, být aktivní, nepanikařit ve vypjatých situacích při obraně helionů a poslat tu údernou jednotku do enemy základny atd. Velmi důležité je správně reagovat i když už je třeba na první pohled pozdě, v první hře na cloudu Life nečekal tolik helionů, ale viděl je dostatečně brzy, nicméně byl ve stresu, postavil dva baneling nesty. Vchod do naturalky ale mohl velmi jednoduše zazdít a vytvořit kompletní wall a nepřišel by o 22 dron.

Víceméně celá early game stojí na tom jak se ubráníte helionům/banshee a jak dobře se překlenete do midgame (což se třeba Lifovi několikrát vůbec nepovedlo, třeba ve hře č.5 kdy se MVP ujal vedení 3-2).

Je třeba mít důkladně nastudovaný buildorder minimálně někdy do 10té minuty, co kdy postavit, jinak se to celé jednoduše sesype.

Pokračováním v midgame by měli být oblíbení infestoři s burrowem, pokusy s mutalisky většinou nedopadají moc dobře, viz. třetí hra na Antiga Shipyardu, ano v poslední mapě na daybreaku to sice vyšlo, ale... ...moc nechybělo a byl Life v knedlích.

 

Varianta 2 „Roach salám“

Počáteční build order je víceméně stejný, queeny, drony, akorát když plánujete mezi 6:30 a 7 minutou zakládat třetí, tak by se měl akorát dodělávat roach warren (zadaný někdy kolem 6 minuty) a stačí vytlačit 3-5 roachů, je to nenáročné na larvy, helioni se jich bojí jak Kačer revizora v šalině a jsou jednodušší na zahrání, takže přechod z early do midgame máte relativně na salámu (za předpokladu že jde všecko dobře a neprasí vám težbu invis banshee které jste nescoutnuli).

Jak u lingů když se dostanete do midgame s 2/2 upg a infestorama je to relativně OK, tak s roachama právě v midgame začínají problémy.

„Někde se zakopeme, třeba nás nenajdou“

Roachové v přímé bitvě proti siege tankům a thorům nejsou zrovna moc effective a v midagame hrozí velmi (!!!) nepříjemné útoky od terrana, které v přímém střetu dost pravděpodobně prohrajete.

Burrow je absolutní nutnost, právě proti již zmiňovaným útokům, terran většinou nemá v této fázi ravena a scanuje jen hodně dopředu, aby viděl kdy má siegnout tanky, takže je velmi dobré vytvořit údernou jednotku roachů a ty zakopat před bází terrana. Ten s baneling bombou nepočítá – není effective do mechu, takže cestu z báze velmi pravděpodobně scanovat nebude.

Pokud vše vyjde, tak je postup jasný, nabíhat předem roach/ling infestor armádou a zezadu vaši úderníci, kteří jistě splní danou pětiletku, pickují pomalé tanky.

Roachové sice nejsou tak nároční na larvy jako lingové, ale zase papají více minerálů a i nejaký ten gas, takže buď nemáte takové upg jak v případě lingů, nebo máte méně infestorů/broodlordů… někde se to projevit musí.

imba dropDále roachové nejsou tak hypermobilní jako zerglingové, obzvláště pokud máte třeba třetinu armády zakopanou někde na „číhané“ takže hrozí různé runby helionů do vzdálenějších expanzí a samozřejmě oblíbené dropy což je slabina  ling/roach + infestor buildů, jak proti standardním biotank buildům, tak i právě proti mechu, ale u mechu dropy přecejen nejsou tak časté protože s mechem  terran medivacy tolik nevyužije, tam spíše hrozí i pozdní banshee + helioni po celou dobu hry.

 

Proto je dobré mít v každé těžbě správnou obranu, proti bio terranovi dvě spory na strategickém místě + jeden spine a pár lingů na patrol. Proti mechu naopak dva, možná i tři spiny a jednu sporu.

Yeey

Cíl obou variant je nakonec stejný… efektivně vyměnit pozemní jednotky se soupeřem a přejít na smrtící kombo infestor+brood+corruptor. Ultraliskové jsou do mechu jednoznačně špatná volba, mechu jejich pětkový armor tolik nevadí a tanky jim s thory dávají co proto, mohlo by se zdát že natankují dmg a cracklingové to sežerou, ale od toho jsou tam bluehelioni a prostě není zdaleka tak efektivní jak broodlordi.

Nakonec je tu ofc možnost allinu J, popř. half-allinu. V dnešní době už sice tolik alliny nefrčí jako dřív, ale svou sílu tak úplně neztratili, klasikou je roach baneling timing bust než má terran siege tanky, o tom se rozepisovat nebudu, je relativně snadné si to najít na inertnetech.

Idealní volbou half-allinu je na 4player mapách 14gas - 14pool - 16hatch, po zadání speedu stáhnout drony z gasu a ve ¾ upgradu vyrobit maximální počet lingů, přidat třetí queenu a vrátit se k dronování, polovinu bio terranů co mají po 6 minutě u expy (čas kdy by měli lingové už být na cestě k soupeři) akorát jeden bunkr s pár marináky okolo zabijete přímo, zbytek značně zkriplíte a jen ty opravdu dobré nepřekvapíte a budou mít dva bunkry ve wallu, nebo stáhnou těžiče a zvednou OC, čímž se částečně vaše investice do lingů srovná, ale i tak budete ve skluzu, každopádně prostor pro chybu na straně terrana je obrovský. Pokud jde heliony, tak by jste je měli vidět včas overlordem, nebo lingem kterého zaparkujete před jeho bází na začátku hry,(často terran vyjede až s prvními 4)jakmile se dostanou na vaši polovinu mapy, tak lingové jdou trhat maso, bunker s 4 marináky zničíte v pohodě, pokud tam bunkr není ½ lingů jde zkusit main, třeba terran nestihne zvednout depot, druhá polovina jde do těžby na naturálce, doma udelat queenu do obrany se spine crawlerem a nechat lingy dělat svou práci/dělat drony pokud to helioni otočí domů bránit, tj snad jasné.

profesorHydraliskNakonec bych se chtěl omluvit všem odborníkům na starcraft u nás, které jsem zajisté tímto článkem velmi pohoršil a vše uvedou na pravou míru v komentech, za což jim předem děkuji.

 

Štítky: mech, SC2, zerg