Na internetu se povalují hromady již vytvořených decků, jenže i zkušenější hráči postrádají některé potřebné karty, natož pak začátečníci, kteří si musí vystačit s těmi základními. Avšak s potřebnými znalostmi a dobře sestaveným deckem můžete porazit i balík s mnohem dražšími kartami a není lepšího pocitu, než když control warriora nabušeného legendárkami dorazí prostý Elven Archer
Slovníček
Ještě než se pustíme do samotného vysvětlování, je potřeba porozumět některým výrazům:
- Early game, mid game, late game – Označení částí hry, rozdělení je na základě počtu mana krystalů, které máte k dispozici, a je zhruba takto: early – 1-4, mid – 4-8 a late – 8+.
- Removal – Karta, obvykle spell, který slouží k odstranění miniona ze hry např. Backstab, Cleave nebo Flamecannon. Výjimečně může být removalem i minion např. Patient Assasin
- Premium (hard) removal – Removal, který zničí miniona bez ohledu na jeho počet životů např. Hex, Polymorph, Siphon Soul.
- Burst – Damage, který můžete udělit nepřátelskému hrdinovi přímo z ruky. Může se jednat o spell, např. Fireball, Mind Blast, nebo o miniony s charge efektem např. Wolfrider, Argent Commander. Některé spelly se dají použít jako removal, pokud jsou použity na miniony, i jako burst, pokud jdou přímo na hrdinu.
- Finisher – Jedná se burst, který je použit k doražení protivníka. Může mít i negativní efekt, který ale už nebude relevantní, jelikož hra skončila. Např. Leeroy Jenkins, Arcane Golem nebo Pyroblast
Typy decků
Prvním krokem k vytvoření decku je zvolení stylu, jakým chceme hrát. Existuje pět typů decků, každý s jiným stylem hraní. Jsou jimi:
- Aggro – Spoléhá na prvních pár kol, kdy zatlačí protivníka do defenzívy a ideálně mu sebere i značnou část životů. S postupujícím časem dramaticky ztrácí na síle. Aggro vždy začíná s malými rychlými miniony (o rychlosti karet viz níže) a v pozdější fázi se spoléhá na finální burst. Jelikož agresivní decky pracují s minimem karet v ruce a téměř se nestarají o board control, jsou velmi lehké na hraní i pro nezkušeného hráče.
- Midrange – Tento typ decku získává převahu ve střední fázi hry, tedy zhruba od čtvrtého do osmého kola. Tehdy se uplatní minioni s velkými staty, popřípadě se silným battlecry nebo deathrattle efektem. Díky nim získá rozhodující převahu, na kterou není soupeř schopen odpovědět. Obtížnost hraní midrange decku záleží na classe, obecně můžeme říci, že je nižší než u control, ale větší než u aggra. Nejpřívětivější pro začátečníky je midrange paladin.
- Control – Nejpomalejší z decků sází na pozdní fázi hry a drahé miniony. Do té doby musí zpomalovat agresi soupeře čištěním stolu pomocí spellů a tauntů. Většina control balíků má i nějakou formu léčení. Některé control decky spoléhají na konkrétní kartu, většinou legendárku, jiné na totální vyčerpání soupeře a výhru v super late game či na fatigue. Tento typ decku je poměrně náročný na hraní, protože se obvykle musíte rozhodovat mezi několika možnostmi, případně najít ideální řešení v množství karet, které máte v ruce.
- Combo – Zvláštní typ decku, který spoléhá na specifickou kombinaci karet. Zprvu se chová jako control a vyčkává, než mu přijdou na ruku všechny části comba. Zahrání comba by mělo mít zdrcující účinek a přinést buď okamžité vítězství, nebo rozhodující převahu. Comba mohou být velice rozdílná a stejně tak i tempo a styl hry decku. Combo decky jsou většinou velice náročné na hraní, vyžadují dobré uvažování, předvídavost, přehled o svém i soupeřově decku a v neposlední řadě trpělivost, jelikož combo je nutné zahrát ve správný moment. Začátečníkům se tento typ decku rozhodně nedoporučuje.
- Tempo – Poměrně přímočarý typ decku, který se po celou dobu hry snaží udržet vysoké tempo. To znamená, že má vždy na stole miniony, má pořád s čím hrát a může tedy i výhodně tradovat. V tempo decku bývá hodně minionů, převážné rychlých a levných, rovněž tu můžeme nalézt utility miniony s různým efektem, kteří pomáhají udržet tempo např. Argent Protector, Voidcaller nebo Defender of Argus. Tempo deck by se měl snažit čistit board, jelikož nemá dostatečný burst, aby dorazil protihráče i po ztrátě tempa.
Čistě teoreticky u všech class lze těchto pět decků vytvořit, avšak k tomu je potřeba hodně vynalézavosti a specifické karty, většinou se vzácností Epic (fialové). Jednotlivé classy jsou svou Hero Power a classovými kartami předurčeny k určitým typům decků. K tomuto výčtu pro přehlednost využijeme tabulky:
Value karty
Když už máme zvolenou classu a styl, kterým chceme hrát, můžeme se konečně podívat na karty. S výběrem těch správných nám pomůže určení tzv. value, neboli hodnoty, karty. Value vzorec, který vymyslel známý hráč a streamer Trump, zní takto:
(cena karty x2) +1 = útok + životy + cena efektu
např. Chillwind Yeti – cena 4, útok 4, životy 5, bez efektu => (4 x 2) + 1 = 4 + 5
Battlecry a deathrattle efekty posuzujeme individuálně pomocí srovnání s jinými kartami s podobným efektem. U karet, které vytváří dalšího miniona jednoduše spočteme staty dohromady. Pokud se u dané karty rovnice nerovná, pravděpodobně není příliš dobrá. Jako u všeho i zde platí výjimky, které objevíte s přibývajícími zkušenostmi. U karty si musíme dát pozor i na rozvržení statů. Obecně je lepší, když má minion lehce větší počet životů než útok. V takovém případě dokáže zabít o 1 manu levnějšího miniona a sám zůstat naživu, což je to, čeho chcete docílit.
Příklad: Máme dvě karty se stejným součtem statů i efektem – Sen'jin Shieldmasta a Mogu'shan Warden, přesto je jeden znatelně lepší než druhý. Sen'jin má 3/5, což znamená, že může efektivně tradovat miniony se staty až do 4/3. Do této kategorie spadají všechny 1 a 2 dropy (s výjimkou Millhouse Manastorma) dále většina 3 dropů i některé 4 dropy. Mogu'shan Warden má 1/7, takže může tradovat až do 6/1, což nám dává daleko menší množinu složenou převážně z 1 dropů + Magma Rager. Dokázali jsme tak, že Sen'jin je očividně lepší kartou.
Rychlost karty
Může se to zdát divné, ale karta má i svou rychlost. Ta udává, zda vám zahrání karty přidalo, nebo ubralo tempo. V decku byste měli mít karty obou typů, obecně platí, že v rychlých decích je většina rychlých karet a v pomalých naopak.
Pomalé karty jsou takové, které svou celkovou hodnotu nemají ihned po příchodu na board. Typickým příkladem jsou karty s deathrattle efektem. Tyto karty dočasně uberou tempo, jelikož mají menší staty, než karty rychlé, ale mají dodatečnou hodnotu v dalších kolech. Pomalé karty je dobré hrát, když máme board pod kontrolou a nepotřebujeme zvyšovat tempo.
Rychlé karty přidávají tempo a urychlují hru. Jedná se o miniony s velkými staty, nebo battlecry či charge efektem. Rychlá karta by měla buď vyrovnat soupeřovo tempo, nebo ho přímo zatlačit do defenzívy. Rychlé karty jsou většinou větší hrozbou než karty pomalé a při čištění boardu se odstraňují jako první.
Příklad: Zadívejme se na obrázek dole. Máme tři hratelné karty, pozice na boardu je nepříznivá, navíc nás ohrožuje nepříjemný windfury minion. Potřebujeme srovnat soupeřovo tempo, takže bychom měli zahrát rychlou kartu, ale která to je? Piloted Shredder je určitě karta pomalá. Nevytváří žádnou hrozbu a soupeř ji bude ignorovat, navíc od ní nemůžeme očekávat ani výhodný trade. Spellbreaker sice odstraní soupeřovu hrozbu, ale žádné tempo nám nepřidá, jelikož soupeř výhodně vymění 3/2 za 4/3. Nejlepší kartou k zahrání je tak Mechanical Yeti, který slibuje výhodný trade a je zde velká šance, že zůstane na stole. Sice neodstraníme hrozbu, takže ji soupeř může ochránit třeba tauntem, ale v takovém případě máme v záloze Spellbreakera. Z Yetiho tak určitě vydolujeme solidní value a získáme potřebné tempo.
Zbytek článku a více informací najdete zde