Přeroste mobilní gaming klasické profesionální hraní?
Trh s mobilními hrami neustále a prakticky nezadržitelně roste. Model Free2play, který mnoho mobilních her využívá, je mnohými hráči naprosto nenáviděný a raději by si koupili plnou hru s veškerým obsahem jednorázově, než aby „museli“ platit průběžně, i když jen po menších částkách. Pravda je ovšem taková, že tento model vydělává neskutečné peníze, a když se hra dobře zpropaguje, tak svým autorům přinese takřka pohádkové jmění. Mohlo by se zdát, že mobilní hry budou zajímat zejména takzvané casual hráče, kteří hledají spíše relaxační druh zábavy. Na jednu stranu Candy Crush hraje spousta hráčů, ale to vůbec neznamená, že by mobilní hry netáhly i hráče, kteří se chtějí prosadit i v oblasti e-gamingu, tedy v oblasti profesionálního hraní.
Například karetní hra Hearthstone je sice hratelná jak z mobilních zařízení, tak z počítače, ale nám jde spíše o opravdu čistě mobilní hry. Obrovský úspěch zažívá hra Clash Royale, která velmi povedeně kombinuje vícero žánrů a najdeme v ní prvky her MOBA, RTS a právě sběratelských karetních her. Přestože se jedná o velmi snadnou hru k pochopení, stále více hráčů se jí věnuje i profesionálně, ať už se jedná o Twitchování nebo turnajovou hru.
Právě turnajová hra zažívá i u mobilních her obrovský boom a nedávno se v Clash Royale konal i turnaj, ve kterém se rozdělil 1 milion dolarů. To je částka, která by před deseti lety vystačila na výplaty hráčů několika desítek turnajů v top hrách. Ani dnes se rozhodně nejedná o žádné troškaření a rozhodně se nejedná ani dnes o klasickou výplatu v rámci jedné hry. Je vidět, že trh s profi hranými hrami se neskutečně posunul a mobilní hry nejsou žádnou výjimkou.
Jak by mohla vypadat budoucnost
Zatím se klasické hry nemusí mobilní konkurence zas tak moc bát. Zvláště prestiž turnajů ve Starcraftu, Counter-Strike, Dotě i dalších je něco, co prostě táhne. Množství turnajů a výplaty hráčům jsou stále u klasických her oproti těm mobilním vyšší. Na druhou stranu kdo ví, jak bude situace vypadat za několik let. Přeci jen na počítači se hraje několik desítek let, zatímco mobilní trh s hrami je v zásadě ve svém zárodku, protože relativně donedávna chytré telefony jednoduše neexistovaly.
Je tedy docela dobře možné, že i typičtí vydavatelé AAA titulů začnou po mobilním trhu mnohem více pokukovat a začnou produkovat i top mobilní hry. Stát se může opravdu hodně a chytit se jako hráč na takto rostoucím trhu, nemusí být vůbec špatný nápad. To se samozřejmě týká i těch, kteří zápasy pouze sledují a pouze si občas chtějí na své oblíbence vsadit.