Chuť něco dokázat, velká výdrž a silný tah na bránu, to jsou základní schopnosti manažerů a často i vlastníků českých esport klubů v jednom. V tomto seriálu článků jsme pro vás vyzpovídali přední české manažery a poodhalili skrytá tajemství, která stojí za vybudováním konkurenceschopných organizací z pohledu financí, hráčů i fanoušků. Zajímalo nás také, jaké byly jejich začátky, kdo jim platí turnaje a nebo jestli se dá začít třeba i bez jediného floku.
V prvním díle naší série nám bude odpovídat manažer herní scény pro tým eSuba, Karel "Pigi" Potužník. Nejprve ale začněme malým rozstřelem týmu eSuby.
Založeno: 2004
Herní sekce: HS, CS:GO, LoL, WoT, Overwatch a další
Počet hráčů: cca 60 + většina má smlouvu
Kolik stojí založit esport tým: 5 000 Kč měsíčně
Podpůrný personál týmu: cca 10 - 15
Jak vybudovat tým na české scéně? Co byste doporučili novým týmům - co dělat a čemu se naopak vyhnout?
Na začátku je důležité, aby si každý uvědomil, že se nic nestane přes noc, že žádný tým se najednou nestane tím nejlepším u nás, což si hodně nových lidí myslí. Ten člověk musí počítat s tím, že za tím jsou měsíce a roky práce. Pokud je ochotný tohle podstoupit, tak bych doporučil, aby si našel jednu herní sekci a pomalu se dostával do povědomí fanoušků, budoval image hráčům a postupně si hledat partnery.
Jak zajišťujete finanční stabilitu týmu a jakou týmovou strukturu se dá začít budovat s “0“ na kontě?
Pro náš tým sháníme již větší firmy, které působí v Česku a Slovensku. Díky tomu, že jsme na české scéně 13 let nebo i délel a jsme velký tým, tak máme renomé a daří se nám oslovovat i větší firmy. Samozřejmě tomu tak vždycky nebylo a museli jsme se na tuhle pozici pomalu dostat.
Pro začínající tým stačí dva lidi. Majitel a jeden člověk, který mu bude pomáhat s hráči. Majitel by měl mít čas zajistit chod týmu, připravit si prezentace pro firmy a na akcích, jako je MČR, oslovovat partnery, popřípadě hledat další cesty. Určitě bych nedoporučoval nabalit na sebe moc lidí, pro které nebude mít využití.
Dokážete si udržet vaše hráče dlouhodobě? Jak trénujete a kde sháníte nové hráče?
Náš tým si hráče relativně dokáže udržet s ohledem na to, že my jsme lokální česko-slovenský tým, takže v konkurenci evropských týmu tu sílu už nemáme. Pokud má nějaký evropský tým eminentní zájem o našeho hráče, tak si může dovolit vyplatit našeho hráče a zajistit mu lepší podmínky. Snažíme se pak s hráčem rozloučit v dobrém a často se nám stává, že se nám hráči po zahraničním angažmá vrací a nebo i během svého angažmá eSubu reprezentují. Nové hráče pak sháním formou scoutingu společně s našimi odborníky. Ti v případě, že potřebujeme do týmu někoho nového, nám vytipují 2-3 adepty. Vybraní adepti si zahrají s týmovými kolegy a po domluvě s vedením se rozhodne, jestli vybraný hráč je i osobnost, která nám může eSubu reprezentovat.
Jak si budujete fanouškovskou základnu a image organizace? Předáte nějaké tipy začínajícím týmům?
Tým eSuba se snaží dlouhodobě vystupovat jako organizace, která vede své hráče k profesionalitě. To znamená, aby hráči dodržovali pravidla a pokud to tak není, tak jim to vysvětlíme. Snažíme se, aby hráči nikdy neodmítli fanoušky, dali jim podpis, a aby spolupracovali s médii. Tuhle práci s hráči pak přenášíme na své fanoušky, kteří se s nimi mnohem lépe ztotožní. Samozřejmě si image budujeme i tím, že jsme na gamingových akcích jako je MČR, máme vlastní stánek, zábavný program a aktivně se snažíme oslovovat fanoušky na místě.
Jaké jsou další cíle vaší organizace, co plánujete do dalších let a jakou strategii byste doporučili nováčkům v této branži?
Cílem eSuby je pokračovat v jisté profesionalizaci celého týmu. Již teď máme některé hráče plně placené a chtěli bychom rozšířit toto portfolio hráčů, kteří se hraním relativně uživí. Samozřejmě to nejde jednoduše a je potřeba, aby se k tomu vytvořilo dobré finanční prostředí a síť turnajů. Začínajícím organizacím bych pak doporučil, aby se snažili maximum peněz investovat samy za sebe, do svého rozvoje, aby se zviditelnily a jejich jméno fanoušci znali. Právě fanoušci jsou to, co jim zaručí potencionální příchod partnera. Pokud máte 60 fanoušků, tak nikoho zajímat nebudete, pokud máte 6 000 nebo 60 000 fanoušků, pak jste pro sponzory mnohem zajímavější.
Mohli byste nakonec zhodnotit momentální stav a potenciál české scény, respektive kde hledat možnosti ke zlepšení?
Zdá se mi, že možná je až moc organizátorů různých turnajů na úkor toho, že je málo týmu. My se pomalu dostáváme do situace, kdy máme zhruba 5 organizátorů turnajů pro "5 týmů". Je to hodně nadnesené, ale tímto přetlakem organizátorů je tady velmi silný nedostatek partnerů pro týmy a ty ve velké většině bývají placené z kapes svých majitelů. Samozřejmě dostat do gamingu partnery i mimo IT odvětví se nám celkem daří. I přesto by možná bylo potřeba nastavit lepší konkurenční prostředí mezi organizátory a vymýtit méně kvalitní akce s tím, že by se u těch kvalitnějších zvýšila dotace za vítězsví pro zúčastněné týmy. Samozřejmě větší výhry pomůžou týmům a vše ulehčí.