Přejít k hlavnímu obsahu

Pavel "Tučňák" Kristián: SC2 a RS6? Bude to jízda plná skvělých duelů!

19. 6. 2019 | 19:14 StarCraft 2 Rainbow Six: Siege
Jsem tvrdě pracující brňák, kde je složitý popsat. Fancy název by byl managing director a editor in chief brněnskýho knižního vydavatelství. Hezky česky by to pak znělo asi jako ředitel/ekonomický ředitel a šéfredaktor. A u gamingu, respektive u Starcraftu, jsem začínal spolu s  Murdocem ♥ ještě v dobách bety téhle hry. Takže někdy kolem roku 2010. Dělali jsme nejdřív Youtube videa, následně streamovali hry, turnaje, replaye na Uplay, JustinTV, CoobaTV a nakonec i na Twitchi. Nebojím se říct, že spolu s lidma, jako byl Jump, Pigi, MichalS a dalšíma, jsme rozjeli českou SC2 scénu. Po několika letech jsme se stáhli, přestalo nás to všechno bavit, zjistili jsme, že sex je fajn (ne spolu) a chvilku jsme se věnovali tomu. No a asi před rokem jsem zjistil, že sex je overrated a jsem zpět u streamu. 🙂
Tučňák
Tučňák

První otázka je jasná – BYOC lanka a StarCraft. Zavání to starými dobrými časy. Jak se na příchod PZCH díváš ty?

Starcraft měl na lankách vždy unikátní místo. LanCrafty a i zahraniční akce, streamy z SC2 často dominovaly. Dneska už to samozřejmě neplatí, ostatní hry jdou dopředu, zatímco SC2 zažilo dobu temna, ze které se teprve pomalu začíná oklepávat. Ale možná právě PZCH je dalším krůčkem k tomu, že svítá na lepší časy. Samozřejmě jedna věc je stream a druhá atmosféra na lanu. A u StarCraftu byla vždycky ta atmosféra super. Možná také kvůli tomu, že je to starší komunita a nikdo nepotřebuje flexovat, že umí mikrovat jednoho panáčka z deseti na mapě líp, než ostatní. Atmosféra, pokud nepotřebujete povolení rodičů někam jít, je prostě uvolněnější.

Takže doby flexování se 4 SCV zacyklenými na gasu už jsou nenávratně pryč?

Tak bacha! je rozdíl mezi flexem a nezbytnou součástí už tak intenzivní hry! (směje se)

Jak je možné, že se StarCraft udržel na kompetitivní scéně takhle dlouho? Od jeho vzniku uplynulo více než 20 let a zároveň se jedná o jedinou RTS, která se vůbec aktivně hraje.

Protože je to perfektní hra. 🙂 Ne, úplně vážně, z mého pohledu je tam několik důvodů.

  1.  Komunita, a tím teď nemyslím ta česká, je z většiny velice loajální. Jsou to lidé, kteří umí dělat. Začínali povětšinou na Broodwaru nebo Warcraftu 3 v dobách, kdy neexistoval ladder, neexistoval stream, neexistovalo vlastně skoro nic. Co kdo chtěl, musel si oddřít. Takže tu pak máme člověka, jako je třeba Apollo, který organizuje jednu z největší gamingových akcí (IEM Katowice) a vždycky tam SC2 protlačí. Protože to, že je to tvrdá a nevděčná práce, je mu fuk. A takových lidí je víc.
  2. Starcraft je prostě dobrá hra. Často ho přirovnávám k NFL, dobře se něj divá, i když o něm nic nevíte, a čím víc víte, tím zajímavější je. Jedinou nevýhodou je trochu příkrá learning curve.
  3. Není to týmová hra, takže stačí 20 jendotlivců a máte turnaj. Zatímco u týmových her jako je LoL... well tady stačí taky dvacet jedinců a máte turnaj vlastně.
Tučňák

Od hry samotné pojďme ke komunitě. Myslíš si, že je to spíš práce vývojářů či soudržnost komunity, která StarCrafat udržela? Jak se vůbec daří StarCraftu na domácí scéně? 

Jasně, mluvím tu pořád o komunitě a o lidech, kteří pracují v pozadí, ale Blizzard samozřejmě má na úspěchu (přežití) SC2 také svou zásluhu. Jsou věci, které měl udělat už dávno, jsou věci, které se mu těžce nepovedly a zapříčinily částečně úpadek SC2 před pár lety, ale poslední dobou to vypadá, že míří správným směrem. Neustále podporuje největší turnaje na scéně, zavedl jednotný žebříček a strukturu turnajů s perfektní produkcí. Láká nové hráče díky free-to-play, coopu a podobným casual věcem. Bez Blizzardu by to byl problém.

No a česká scéna. Česká scéna je zajímavá. Máme tu pár srdcařů, kteří SC2 nikdy nepustí. Aktuálně je na scéně několik velmi dobrých hráčů. máme pravidelné měsíční turnaje se streamem, podcast, jednou za delší dobu nějakou větší akci, i offline v Ostravě. Loni jsme oživili ČSL turnaje, které jsme dělali ještě s Murdou. Rozhodl jsem se pro crowdfunding a vybralo se na prizepool přes 10 tisíc. Asi se nedá očekávat, že bychom měli na streamu 1000 lidí a hrály by stovky hráčů, ale to co máme, není problém udržet.

Asi tě tedy nepřekvapila reakce komunity, když jí byla nabídnuta možnost přidání turnaje v SC2 a RS6 na PZCH? Jak to srovnáváš např. s takovým LoLkem?

Tak už jsme to částečně srovnali ne? 🙂 Ne, klidně sem dej ten obrázek důchodce, jak řve na děcka, ať mu vypadnou z trávníku, ale SC2 komunita je vděčná. Už jsem to psal. Většinou jsou to lidé, kteří tu byli v začátcích gamingu, vybrali si těžkou hru, většinou za ní dali peníze. LoLko reprezentuje nešvar esportu. Máte hru zadarmo, Máte stream zadarmo. Máte všechno strčené až pod nos, máte streamery, kteří zajistí sledovanost, takže se nikdo moc nemusí snažit vlastně o nic, protože prizepool je zajištěn. A takhle to dopadlo. Nemyslím, že to je chyba těch hráčů, může za to výchova. Ne sranda. Nemyslím, že je to chyba těch hráčů, je to prostě to, jak je LoL nastaveno. Pokud komunitu motivujete tím, že nemusí nikdy nic dělat... tak ta komunita nebude nikdy nic dělat. 

Ale nemůžu nějak moc soudit a plivat kolem sebe. Zas tak do LoL nevidím. Jen ty výsledky. Když to srovnám ale třeba s Rainbow Six: Siege. Ten má taky několik neskutečných dříčů. Darwy, kterej sice neumí střílet, ale má prsty skoro ve všem, co se děje. Deethane, kterej vycítil v R6S velkou příležitost a teď i díky němu je tahle hra na PZCH. Od R6S se čekalo tak 6 týmů, má jich jedenáct. 55 lidí. Perfektní výsledek na první velkou akci, kde si lidi platí místa. Je tam vidět ten comitment.

Lidi jsou ochotní zaplatit si cestu, zaplatit si místo na hraní. Produkce je ochotná to dělat zadarmo. Streameři zadarmo, admini zadarmo. Jak u SC2 tak u R6S. Bude to hrozná makačka, ve vedru, žádná sranda. Zaplatí si cestu, zaplatí si ubytko, zaplatí si jídlo a všechno kolem, pak budou dva dny makat a dělají to proč? No teď když to píšu, tak sám nevím vlastně... Ne, je to ♥. A když porovnám tohle s LoL, kde tým napíše "tak nám zaplaťte cestu". Well... vypadněte z mýho trávníku!

Tučňák v eSubě

Jak moc je SC2 komunita provázána s tzv. oldschool hráčskou komunitou? Na PZCH se budou pořádat doprovodné turnaje kromě moderních her také ve starých peckách jako je SC:BW, W3, Dota, AOE2. Hrají podle tebe tito lidé zmíněné hry pořád aktivně, nebo si jedou spíš zavzpomínat na staré dobré časy?

Účast bude v nepřímé úměře s konzumací alkoholu. Nebo v přímě úměře? 😀 Ne, záleží podle mě na tom, jak kdo vypadne, jak moc bude vedro, jestli lidi raději budou chillovat venku ve stínu, nebo u PC. Původně jsem chtěl streamovat i tyhle doprovodné věci, protože je to prostě nostalgie, ale nakonec budu v neděli pomáhat Mishkovi u R6S. Ale určitě si nemyslím, že by někdo z těch, kteří se budou doprovodných turnajů účastnit, bude tryhardit nějaký trénink (teda kromě tebe 😉). Je to spíš legrace s kámoši. O čemž upřímně lanky jsou.

Už jsi zmínil, že se budeš motat i kolem Rainbow 6, Co pro hráče PZCH znamená?

R6S zažívá boom, ve světě i u nás. Máme každý týden na PLAYzone Nightcup, kterého se účastní vždycky plno týmů. Buď je oficiální shoutcast stream, nebo několik POV. Máme tu taky pravidelný podcast, kde se řeší změny v metě, turnaje, blbosti. Máme tu aktivní komunitu na FB. Spoustu hráčů, kteří dělají higlights videa. Máme tu hráče, kteří hrají na evropské úrovni. Obecně herní úroveň našich týmů, které se PZCH účastní, bude velmi vysoká. Nicméně přemlouvat se k účasti nikdo moc nemusel. Samozřejmě jsme se o PZCH bavili všude, kde to bylo možné. Dee snad v každém svém streamu. Ale toto je první pořádná příležitost pro hráče, potkat se na živo, zahrát si velký turnaj. Měli jsme tu jednu offline akci v Ostravě v úplných začátcích českého Siege, ale ta zanechala v hráčích spíše trochu hořkosti. PZCH je tedy asi to, co budeme označovat za první velký turnaj.

Tučňák

Koho tipuješ na vítěze SC2 a RS6? A zkusíš podobně nastřelit i vítěze oldschool turnajů?

V SC2 je několik hráčů, kteří mají šanci sáhnout si na zlato. Bude to hodně vyrovnané. Hraje se navíc jen systém skupiny a následně Single Elimination, takže je klidně možné, že pokud jednomu z favoritů nevyjde skupina, potká se s jiným silným hráčem brzo v turnaji. Nicméně stoprocentně mezi hlavní adepty na vítězství patří Nolimit, JustLikeFire, Hopt, Korty a Petros. Kdybych měl říct jednoho... netroufnu si tipovat. Hodně se čeká od Nolimita, který by si konečně vítězství ve velkém turnaji zasloužil.

V R6S je také dost vyrovnané, k vítězství má nejblíž asi Team Moops, ale na záda jim dýchá dobrá čtveřice, ne-li pětice dalších velmi silných týmů. Musím říct, že kvalitativně se těším jak na SC2, tak na R6S, právě pro to, že ani jeden z turnajů nemá jasného vítěze. Bude to jízda plná skvělých duelů!

Na co se na PZCH nejvíc těšíš?

Na co se nejvíc těším na PZCH? Na to, jak budu spocenej, unavenej a dehydratovanej lítat mezi počítačema a fixovat něco, co nefunguje. Jak budu dva dny sedět 12+ hodin u PC ve 40 stupních. Na to, jak se se všema potkám a pokecáme. Na to, jak si přidám tváře k některým hlasům a hráčům. Na to, jak s TomikuSem budem castit celou sobotu to nejlepší z SC2. Na to, jak budeme s Mishkem celou neděli castit epický hry v R6S. Na hostesky. Na pivo. Na  super atmosféru. A samozřejmě, protože je mi jasný, že to je trik question, tak na tebe Karo. 😀

Jo a nejvíc se těším, jak mě za tenhle článek budou na akci nahánět všichni lolkaři. Naštěstí jich zase není tolik...

Díky za rozhovor a uvidíme se na místě! Přenechávám tradiční prostor pro vzkaz fanouškům a fanynkám. 

Vzkaz všem, kteří budou koukat na naše streamy: Díky moc, vyšroubujme ta čísla, ať je vidět, že SC2 a R6S si tenhle turnaj zaslouží. Připravíme pro vás nezapomenutelnou šou! A kdo by chtěl mrknout třeba na ty podcasty, kde jsme losovali skupiny nebo kecáme o blbostech, info je vždycky tady: https://www.facebook.com/professionalpenguin/

Sobotní SC2 stream bude u mě na Twitchi: https://www.twitch.tv/professionalpenguin/ 
A to je asi všechno. Krásnej den, těším se o víkendu!

Šéfredaktorka PLAYzone. Hrami žije od malička a její srdcovkou vždy byl StarCraft, jemuž se věnovala kompetitivně, a World of Warcraft.