Dvě MOBA hry, dva rivalové, kteří ale mají jednotný základ – neoficiální mapu Defense of the Ancients ve Warcraftu 3. Ta se svého času rozvinula do vlastního žánru, ve kterém se snaží prosadit více her. Plnohodnotné pokračování Dota 2 i League of Legends si své místo v srdcích hráčů i na esportové scéně našlo. Dají se však i přes sdílení daného žánru vzájemně Dota a LoLko porovnávat? Právě tato debata se opět jednou rozohnila, a to dokonce v řadách profesionálních hráčů, kteří na ty druhé a jejich titul ale přihlížejí s dostatečným respektem.
prohlásil na svém streamu Yiliang 'Doublelift' Peng z amerického týmu Liquid.
26letý profesionál svou odpověď následně ještě rozvinul. Větší mechanické obtížnosti League of Legends hraje do karet to, že v Dotě 2 není tolik skillshotů ani skoků jednotlivých hrdinů. Dota má naopak podstatně více point-click stunů a přímo cílených schopností, které z LoLka právě postupem času ve velké míře vymizely. Doublelift se však nebál říct i plusy opačné strany. Dle jeho slov má totiž Dota zcela jiný set klíčových dovedností, zatímco Liga Legend spočívá především právě v intenzitě bojů, založené na mechanikách a mobilitě hrdinů. Daleko propracovanější a komplikovanější šampioni jsou navíc metou tvorby nejnovějších přírůstků.
Americký LoL hráč se však Dotě nikdy nevěnoval více než jako public hráč, kde sice konkurenci "shitstompoval", ale stále je potřeba brát v potaz, že jeho hodnocení Doty se zakládá především na teoretických znalostech.
Celého tématu se chytil nejúspěšnější hráč Dota 2 historie, Johan 'N0tail' Sundstein z týmu OG:
I too went into my first and only league games and shitstomped them 🌞🤷
— Johan Sundstein (@OG_BDN0tail) December 24, 2019
Realtalk though,
If on average pro games have 4-5 kills in 30 minutes, what are the critical objectives?
Is it like a mega extended laning phase where it's all about last hits / harras?
Dánská legenda podotýká, že hry v League of Legends jsou spíše opatrné a hráči se soustředí na farmení vstříc late game. Je sice pravda, že různí hrdinové a na nich založené kompozice mohou mít rozdílné powerspiky, ale akcí – zejména těch neočekávaných – je v Dotě takřka každou hru podstatně více, což se i podepisuje na počtu killů a akcí v early game. Ano, oba tituly mají své propracované makro i mikro playe, v League of Legends ale minimálně pro diváka často převažuje pocit větší vykalkulovanosti, ke které týmy svůj plán vždy směřují. Dota je prostě na pohled o něco šílenější, kde se větší či menší boje odehrávají neustále a ve všech koutech mapy.
Náš názor ale stranou, protože N0tail se v následujícím tweetu vyjádřil, že je více než ochotný rozvíjet debatu o srovnání MOBA her. Veřejně totiž vyhlásil nápad, že by on a spoluhráč Ceb společně probádali tohle téma opravdu do hloubky spolu s dalšími dvěma úspěšnými a dobře se vyjadřujícími LoL hráči. Oheň mezi hráči jednotlivých her se asi nikdy neuhasí, ale slyšet otevřenou a podrobnou analýzu uznávaných profesionálů z obou táborů je něco, co by určitě stálo za to slyšet. Nezbývá tak než doufat, že se toho dočkáme.
An idea:@Ceb_dota and I meet up with two achieved and well spoken LoL players, discuss the pros and cons of each our respective scenes.
— Johan Sundstein (@OG_BDN0tail) December 24, 2019
Follow-up that with an in depth discussion on our games differences.
Obviously both games are great, curious to which aspects are harder💯✌️