Jako nejdůležitější komponenty svých herních počítačů označují grafickou kartu a procesor a mezi jejich nejoblíbenější značky mobilních telefonů patří Apple a Huawei. V energetických nápojích pak preferují Red Bull a Monster Energy. Nejčastěji nakupují na internetových obchodech CZC.cz a Alza.cz. Téměř 79 % také vnímá podporu esportu značkami, které nepodnikají v herním průmyslu a fandí jejich aktivitám. Tyto výsledky přinesl průzkum České asociace esportu s názvem Esport v Česku. Z něj dále vyplývá, že většina hráčů preferuje výhradně herní modely a hlavním kritériem pro jejich výběr jsou recenze. Více než 40 % z nich se už ale někdy rozhodlo pro nákup produktu, který doporučil influencer.
Česká asociace esportu ve svém průzkumu oslovila více než 1800 respondentů z řad hráčů počítačových her a fanoušků esportu. Průzkum probíhal na největší LAN akci roku PLAYzone Challenge a na největším českém esportovém turnaji – Mistrovství ČR v počítačových a mobilních hrách. Zároveň byl pro hráče připraven online formulář, kde mohli vyplnit své názory a preference.
říká Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.
Průměrný fanoušek esportu…
Nejčastěji se o počítačové hry zajímají muži ve věku od 15 do 29 let. Mezi nejoblíbenější tituly českého herního nadšence patří střílečka Counter Strike: Global Offensive (43,8 %) následovaná MOBA hrou League of Legends (34,8 %). Pomyslnou třetí příčku obsadila hra PUBG z žánru battle royale. Nejčastěji pak pro své hraní volí tradiční stolní počítač (téměř 85 %), dále pak mobilní telefon (přes 80 %) a na konzolích občas tráví svůj volný čas více než 60 % dotázaných. Téměř dvě třetiny respondentů se také účastní alespoň několikrát do roka soutěžního turnaje. Velké oblibě se v Česku těší streamy, které sleduje téměř 90 % respondentů. Nejčastěji pak méně než hodinu denně (36,8 %). Velmi pozitivně se také dotazovaní vyjadřovali k neherním značkám, které se ale rozhodly do esportu vstoupit. Jejich podpora byla sympatická pro 78,6 % účastníků průzkumu. Naopak podpora značek nezajímá pouze 18,1 %.
Mezi značkami vítězí Apple a Red Bull. CZC.cz a Alza.cz dominují e-shopům
Respondenti se také vyjadřovali ke svým nákupním preferencím a oblíbeným značkám. V oblasti mobilních telefonů nejčastěji vlastní značky Apple (23,5 %), následují Huawei (20,5 %), Xiaomi (18,8 %) a Samsung (15,7 %). Většina dotázaných (70,8 %) také kupuje energetické nápoje. V nich preferují především Red Bull (26,4 %), Monster Energy (15,8 %) a Tiger (8,6 %). Vyrovnané výsledky pak přinesla otázka týkající se místa nákupu herního vybavení, kde se na prvních dvou místech umístily e-shopy CZC.cz (73,4 %) a Alza.cz (72,8 %). S velkým odstupem se pak objevil Datart (16 %).
Jednoznačně herní vybavení, ale které?
Výhradně herní modely preferují téměř tři čtvrtiny hráčů. Podle průzkumu pak považují za nejdůležitější herní vybavení grafickou kartu (43,5 %) a procesor (36,7 %). Pouze 9,3 % se přiklonilo k základní desce. Co se týká parametrů, tak nejdůležitějším parametrem pro ideální nastavení byl zvolen maximální počet snímků za sekundu (FPS), které vnímá jako nejdůležitější 61,6 % hráčů. I když se už více než 40 % hráčů rozhodlo pro nákupu produktu na doporučení nějakého influencera, přesto v konečném rozhodnutí hrají roli jiné podněty. Na prvním místě se umístily pozitivní recenze (53,1 %), dále pak nabízené parametry (48,1 %) a na třetím místě se hráči rozhodují na základě obliby své značky.
Odkaz na kompletní výsledky: esport.cz/esport-v-cislech