Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vypadá světový esportový trh?

5. 2. 2020 | 12:17 Všechny hry
Shrnutí několika různých průzkumů do jedné obří statistiky o celém esportovém trhu pro marketingové společnosti připravila Ohijská univerzita. Jaké info z ní vyplývá? Dozvědět se v ní můžeme něco o historii esportu, o současném stavu publika či o známých firmách, které do esportu investují.
Worlds 2019
Worlds 2019

Jaká věková skupina je nejvíce zainteresována do esportu? Jaké hry jsou ty nejpopulárnější? Jaké streamovací platformy jsou nejvíce navštěvované? Na tyto a spoustu dalších otázek týkající se celého trhu s esportem se snažila získat odpovědi Ohijská univerzita, která za využití několika různých průzkumů sestavila jeho kompletní analýzu určenou pro marketingové společnosti. Zajímavého infa v ní ale dostatek najdeme i my, samotní hráči.

Věděli jste třeba, že už v roce 1972 hostila Stanfordská univerzita turnaj ve Spacewar? Tato akce je vlastně brána jako naprostý start esportu, od té doby jsme ale ušli hodně velkou cestu. Už v roce 1990 se při souboji ve hrách Super Street Fighter a Doom využila Local Area Network, tedy to, co známe především pod zkratkou LAN, a jen o sedm let později vznikla organizace Cyberathlete Professional League.

S příchodem nového tisíciletí začal díky rozvoji technologií esport konečně pořádně růst a alespoň vzdáleně připomínat tradiční sporty, a vydal se tak na cestu, na které ušel nejvíce během desátých let 21. století, kdy se proměnil v neskutečný byznys a odvětví, jež se rozhodně nedá brát na lehkou váhu. Vždyť velikostí fanbáze už se přibližuje tradičním sportům, třeba na takový světový šampionát v League of Legends koukalo vloni jen o pár milionů méně lidí než Superbowl.

Esport

V letošním roce by hodnota celého esportového trhu měla dosáhnout na 1,49 miliardy dolarů a sledovat by ho celkově mělo na 385 milionů diváků a z toho skoro polovina pravidelně. Většina lidí v tomto obřím počtu sledujících profesionálních hráčů spadá do věkové kategorie mezi 18 a 34 lety, dle dat od Ohijské univerzity je to dokonce 61 %. V nich lze najít i statistiku popisující osobnost esportových fandů. Ti jsou dle ní většinou introvertní a podporují technologie včetně umělé inteligence.

Zajímavé je i rozložení dle národností, naprosto nejvíce fanoušků esportu lze nalézt v Číně, kde jich žije 45 %, na druhém místě jsou USA s 12 % a třetí příčku pak s 11 % bere Německo. Ke sledování svých oblíbených hráčů v akci většinou diváci využívají především platformy Twitch, Newzoo, YouTube Gaming a Mixer. Nejpopulárnějšími hrami jsou zde League of Legends, Counter-Strike, Dota 2, Hearthstone a Overwatch.

Esport

Vzhledem k povaze celé analýzy se pak lidé z Ohijské Univerzity věnují třeba ještě tomu, jaké firmy již za sebou investice do esportu mají.  V seznamu těch nejzajímavějších lze například nalézt hned tři výrobce nápojů a to Red Bull, Monster a Coca-Colu. Na konci infografiky, těsně před dlouhým seznamem zdrojů, pak můžete nalézt doporučení, se kterým nemůžeme nesouhlasit. Její autoři v něm totiž ze statistiky došli k závěru, že esport už dávno není jen zábava pár nerdů hrajících CSko doma ve sklepě, ale rychle rostoucí a respektu hodné odvětví, do nějž by investice měly největší světové firmy rozhodně zvážit.

Celý výsledek práce Ohijské univerzity najdete zde, my se ale ke konci podíváme ještě na něco ryze domácího. Zajímavý průzkum na velice podobné téma totiž nedávno udělala i Česká esportová asociace. Co vyplývá z něj? Fanoušci v esportu jsou z naprosté většiny muži, z největší části staří mezi 18 až 21 lety. Nejvíce jich žije v Jihomoravském kraji a Praze a největší oblíbenosti se u nich těší CSko. Více jak 60 % se jich pak esportu věnuje i aktivně a alespoň párkrát do roka vyzkouší svůj skill v nějaké soutěži.

Esport v ČR
miluju videohry a hlavně ligu legend