Cheating v online hrách není žádnou novinkou a trpí na něj každá jedna. U PUBG je ale celá problematika daleko hlubší, a to z jediného prostého důvodu. Velká porce dat je totiž client-sided, nikoliv na serveru. Možnosti podvádět jsou tedy daleko rozmanitější než v jakékoliv jiné hře. Právě proto již v roce 2017, když ještě přímo ve hře existovaly tabulky nejlepších hráčů, jsme na špici mohli většinu času vidět pouze čínské přezdívky. Nejde tak o nic nového, jen se vše už dostalo tak daleko, že to leckdo s PUBG začíná vzdávat, i když jej měsíce či roky bránil. Hráči volají při boji s podvodníky z Číny po region locku, ten by byl ale jen dílčím řešením problému.
Na zoubek se otázce cheatingu podíval sprEEEzy, jeden z nejznámějších tvůrců obsahu okolo PUBG, a jeho argumenty jsou více než validní. On sám hru zbožňuje, ale čím dál více používá slova jako nekompetentnost. Ptáte se proč? Cheating postupně ničí naši oblíbenou hru a vývojáři s tím dlouhodobě vůbec nic nedělají.
Jestli jste už někdy ve hře potkali skutečného cheatera a nebyl to jen váš pocit naštvání z dobrého zabití vaším soupeřem, dost možná jste krátce na to mohli v menu hry spatřit, že hráč obdržel dočasný ban. Zadostiučinění, říkáte? Ale kdepak. Tento ban totiž trvá 24 hodin a i když by během něj mělo probíhat důkladnější šetření, tak ve většině případů se po něm nic nastane a hráč se vrátí zpátky na servery. Cheaterům pak stačí mít jen více účtů a točit je podle toho, kde zrovna žádnou blokaci nemají. Sám sprEEEzy hovoří o tom, že průměrně za den potká 4-5 cheaterů, přičemž hlášky o permanentním banu, nikoliv dočasném, by mohl spočítat na jedné ruce.
Všechno bohužel nasvědčuje tomu, že anticheat se nevyvíjí a jakýkoliv boj s cheatery obecně se nikam neposouvá, což u hry, která je z velké míry client-sided, je prostě problém. V tuto chvíli to totiž opravdu vypadá, že hra reaguje především na reporty od samotných hráčů, čímž vznikají falešné případy banů pro čestné, ale zdatné hráče. Na jednu hromadu jsou tak házeni jak hráči, kterým se povede jedna, dvě dobré akce za den, spolu s těmi, kteří ve statistikách mají 10+ K/D ratio, což z dlouhodobého hlediska neudrží ani největší hvězdy.
Ve svém videu, které najdete vespod článku, se sprEEEzy podíval i přesně na jeden takový příklad, který ho právě motivoval podobné video natočit. Nejde sice o hráče, kteří mají až moc neuvěřitelný poměr killů a smrtí, ale v jejich případě jde o nepřirozeně vysoký počet zabití do hlavy. Ti nejlepší se dostávají při nejlepším na 40 procent, 50 by bylo ještě v míře. Dva přezkoumaní spoluhráči ale průměrně dosahují 60 a více procent, což – ruku na srdce – u hry jako PUBG opravdu v pořádku při větším vzorku není. Nedosahují toho jen během této sezóny, ale i v těch minulých, což znamená minimálně půl roku aktivního cheatování v tisících her. Podezření si navíc sprEEEzy potvrdil i v replay. Dokážete si jen představit, kolik takových hráčů běhá po serverech?
Paradoxem toho všeho je, že když se podíváme na celkové statistiky zabanovaných účtů, tak dospějeme k více než 21 milionům, na týdenní bázi to vždy dělá 10 až 20 tisíc. Ne dočasně, ale permanentně! Stěžujeme si tu na příliv hráčů z Číny na naše servery, ale nejspíše si nedokážeme ani představit, jak vypadá situace tam u nich.