Přejít k hlavnímu obsahu

Gaming dle odborníků pomáhá s duševním zdravím, zvláště během pandemie

16. 6. 2020 | 09:00 Všechny hry
Anti-gamingovou mediální masáž jste určitě na vlastní kůži zažili ze všech možných stran, nyní vám však přinášíme pohled, který se na celou věc dívá z opačného úhlu. Všechna tvrzení vyšla z úst specialistů v oboru, tudíž se nejedná o nepodložená a prázdná fakta. Pojďte si tedy přečíst, proč je gaming prospěšný duševnímu zdraví, a to především během současné krize.
Gaming pomáhá s duševním zdravím
Gaming pomáhá s duševním zdravím

Gaming jako celek je pravidelně obětním beránkem politiků, v kontextu s násilnostmi a zbraněmi, kteří se snaží přenést myšlenku videoherního násilí do skutečného života. Regan Mandryk s kořeny v počítačové vědě a Lincoln Geraghty, expert na mediální kulturu, jsou dva profesoři, kteří se zabývají psychologickými souvislostmi mezi hráči, samotnými hrami a online komunitami vůbec. Zmínění akademici a specialisté v oboru ovšem v souvislosti s touto tématikou zastávají naprosto opačné stanovisko, tedy to, že gaming poskytuje mnoho benefitů pro duševní zdraví, a to včetně naplnění potřeby být součástí nějaké komunity během současné krize.

Negativní stigmata, která jsou hrám přisuzována, jsou ve skutečnosti opravdu daleko od reality, ba naopak, gaming byl a je obrovským pozitivem v této době, kde spousta lidí bojuje se sociální izolací vyvolanou v reakci na pandemii nového koronaviru. Aktivisté vysazení proti gamingu často zveličují škodlivý efekt videoher hlavně u dětí a dospívajících, kteří údajně nemají takové uvažování, jako dospělí lidé, což je pouze tvrzení bez jakéhokoliv vědeckého podložení. Dle profesora Geraghtyho diváci interagují se hrou na individuální úrovni, tudíž není žádná záruka ani korelace mezi hraním násilných her a následným použitím podobných praktik na skutečných lidech.

Účinky využívání technologií k vyjádření kreativity, ať už se jedná o budování něčeho ve virtuálním prostředí, nebo použití VR k prozkoumání světa, nabízejí obrovské potenciálně pozitivní atributy, a to zejména pro lidi, kteří jsou náchylnější k duševním potížím, trpí depresemi, či se cítí izolovaně,

doplňuje své tvrzení profesor Geraghty.

Gaming

Profesorka Mandryk vysvětluje, proč je hraní tak skvělé pro zotavení od stresu, načež vyzdvihuje čtyři aspekty, které tomuto procesu napomáhají. Jedná se o psychologické odloučení, zážitek z relaxace, zvládnutí výzev a pocit kontroly nad tímto prostředím. Zde právě videohry převládají nad ostatními médii, která jsou schopna poskytnout pouze několik z těchto aspektů. S rozšířenější dostupností technologií jsou lidé schopni daleko snadněji sdílet pozitivní benefity gamingu, a právě tyto atributy začnou převažovat nad těmi negativními. Dle profesora Geraghtyho je to vše o větším smyslu pro komunitu.

Pokud se lidé mohou připojit online a v týmech střílet po padouších, není důvod, proč by společně nemohli zahájit meditační seanci. Nemyslím si, že to budou lidé považovat za hloupé nebo triviální. Herní společnosti by to považovaly za pozitivum a nabídly tak více lidem možnost se připojit,

vysvětluje profesor Geraghty.

Opravdové místo na výsluní drží VR komunity, kde existuje mnoho příkladů, které ukazují, jak hráčům přináší úlevu od bolesti či práce, což dokazuje, že virtuální prostředí může mít regenerační účinky pro lidi ve fázi zotavování. Dokonce i velké letecké společnosti zkoušejí implementovat VR do letadel, aby se pasažéři cítili méně klaustrofobicky a ulevilo se jim od stresu. Gaming působí velice pozitivně právě v současné koronavirové situaci, která je v některých částech světa stále vážná, kde je největším problémem pocit z izolace a nemožnost pravidelně navštěvovat své blízké, což působí další osamělost, která si může vybrat těžkou daň na duševním zdraví.

Když pandemie udeřila, změnilo se mnoho herních pravidel a vůbec způsobů zapojení do videoherního světa, což videoherní tvůrce obsahu přimělo upravit svou tvorbu tak, aby přímo odkazovala na COVID-19 a celou pandemii. Tato videa se tak staly platformou, kde se společně shromažďují diváci a fanoušci a mohou spolu o celém problému mluvit, debatovat o duševním zdraví, nebo o tom, jak se vypořádat s potížemi spojenými s izolací a dokonce se naučit, jak k sobě být vzájemně milí. Gaming nám dle profesorky Mandryk dává bezkonkurenčně schopnost se semknout v těchto chvílích, což doplňuje tímto tvrzením:

Hraní s dalšími lidmi přináší spoustu dalších výhod pro naše blaho, a to díky socializaci s ostatními. Lidem tak umožňuje budovat sociální kapitál, což ve skutečném světě děláme neustále, když například jdeme na bowling, nebo do baru s kamarády. Když hrajete s dalšími lidmi online, může to pro vás být naprosto jinou sférou, ale jste ve spojení, což také vytváří sociální kapitál, který je pro vás prospěšný.