Fortnite je sám o sobě free-to-play hra, kde si ale za kosmetické itemy či herní skiny můžete pořádně připlatit. Tato hra ví, jak nalákat fanoušky, a využívá k tomu třeba crossovery s dalšími značkami jako Marvel nebo DC Comics. Nejnovější crossover je dokonce s fotbalovými kluby. O to větší touhu hráči mají si ve hře něco koupit, jelikož ví, že mnoho věcí je dostupných pouze po omezenou dobu.
Když jsme byli mladší, vždy bylo něco, co bylo právě in, ať už to byl dotykový mobil, nebo značkové tričko. Dnes je to trochu jiné v tom, že in je třeba hrát tu a tu hru a mít v ní ten nejnovější cosmetic. Kdo ho nemá, tak je mimo. Někteří hráči tak mohou cítit tlak svých vrstevníků, aby si pořídili nejnovější item, aby zapadli a měli se o čem bavit se svými spolužáky. Ačkoliv pravděpodobnější je, že si děti často neuvědomují důsledky svých činů, když nakupují.
Příběh, o němž vás dnes budeme informovat, pochází z příspěvku sdíleném na webové stránce mumsnet.com. Uživatel či uživatelka zde popisuje, jak jejich syn využil bankovní účet normálně určený k šetření peněz na vánoční dárky. Autor příspěvku uvádí, že se jedná o účet, který není pravidelně kontrolován, neboť se s ním nijak nenakládá. To je důvod toho, proč byl povedený chlapec schopen občas utrácet bez toho, aby to někdo věděl. Než to rodič stačil zjistit, syn utratil 1500 liber díky Fortnite mikrotransakcím. Rodič byl po zjištění zdrcen, stejně jako syn, který pořádně nerozuměl rozsahu toho, co udělal, nebo tomu, jaký dopad to bude mít na zbytek rodiny.
Rodič v této záležitosti kontaktoval banku, která původně naznačila, že jim může pomoci. Její postoj se však brzy změnil, neboť se jedná o „občanskou záležitost“ a ne o podvod. A tak se uživatel obrátil přímo na Nintendo. Společnost prý měla větší porozumění, přesto ale prohlásila, že jim vrátí peníze z Fortnite transakcí v Nintendo eShopu pouze za posledních 90 dní.
Autor příspěvku tvrdí, že jim bylo vráceno pouhých 500 liber z 1500, což má být útrata ve Fortnite za 57 dní, a ne 90. Prý se pokoušel kontaktovat Nintendo, narazil však na několik problémů. „Dále jsem je kontaktoval v souvislosti s případem,“ uvádí uživatel. „Nemůžu mluvit dvakrát s tou samou osobou nebo jí poslat e-mail. Nemůžu mluvit s nadřízeným nebo manažerem. Nemají proces pro stížnosti. Chybí mi 1000 liber a nemůžu si ani stěžovat multimiliardové společnosti!“
K tomu si také rodič stěžuje, že od incidentu si syn na Nintendo Switch nezahrál, přičemž to má být způsob, jak se socializuje s přáteli během lockdownu. Příspěvek na fóru končí tím, že rodič prohlašuje, že chce ochránit ostatní děti a rodiče, aby se jim nestalo to samé, co jim. To prý může vést až k depresivním pocitům. „Mám silné pocity ohledně toho, že chci udělat něco, co ochrání ostatní, aby si neprošli touto děsivou situací. Ještě důležitější je zabránit tomu, aby se děti cítily tak hrozně, depresivně a provinile kvůli vykořisťování Nintendem a jejich odmítnutí napravit situaci.“
Nestavíme se ani na jednu stranu, můžeme pouze říct, že celá záležitost je poněkud nešťastná. Pokud se rodiče nezajímají nijak zvlášť o hry, často netuší o tom, že hry, které se tváří zdarma, obsahují spoustu skrytých mikrotransakcí za věci navíc. Na druhou stranu Nintendo stejně jako jiné herní platformy má možnost rodičovské kontroly, která zabraňuje dětem, aby utrácely peníze svých rodičů. Bohužel o ní mnoho lidí neví. Takže až příště pustíte vaši ratolest ke konzoli, nebo budete jenom hlídat mladšího bráchu, mějte se na pozoru. Tenhle případ bohužel není ojedinělý, může se to stát i u nás v Čechách, nebo nemusí jít „pouze“ o pár desítek tisíc korun.