Své myšlenky, kde a jak pomoci, mohou studenti ve věku 16 až 18 let přihlašovat do programu on-line do 30. června.
„Celosvětový program Solve for Tomorrow vznikl jako výzva mladým lidem, aby se nebáli pojmenovávat problémy, které je ve společnosti trápí, a naopak se sami pokusili o hledání a realizaci vlastního řešení. V programu mohou veřejně přednést své myšlenky a nakonec jim vdechnout život, byť se to nyní zdá jakkoli nemožné. Naučí se týmové spolupráci, posílí kritické myšlení, kreativitu, prezentační dovednosti a rozšíří svoji síť kontaktů,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung.
Program Solve for Tomorrow odstartoval v roce 2010 ve Spojených státech. Od té doby se rozšířil do dalších 30 zemí z celého světa a realizovány byly projekty v širokém rozsahu působnosti. Od jeho spuštění se dosud světového programu účastnilo přes 1,8 milionu studentů. K zástupcům Jižní Korey, Kanady, Brazílie, Mexika, Číny, Turecka, Itálie, Švýcarska, Německa a dalších se letos poprvé přidají i studenti z České republiky. „Cílem programu je vzdělávat a podporovat mladé inovátory, kteří se i v budoucnosti stanou lídry společenského rozvoje. Potenciál mladé generace zlepšit svými aktivitami život minimálně v regionu je obrovský. Účastníci programu z Kalifornie například vymysleli a sestrojili přenosný senzor detekující možné nebezpečí požáru, dívka z Argentiny přišla na základě vlastních zkušeností s inovací pro lehčí život diabetiků, v Číně se podařilo postavit most pro bezpečnější cestu dětí do školy, v Kolumbii zase studenty štvalo znečištěné ovzduší, proto se vrhli do vývoje šetrnějšího zdroje paliva z kávové sedliny. A to je jen zlomek studentských projektů, které stále probíhají a které jsou oceňovány i odbornou veřejností,“ vyjmenovala Zuzana Mravík Zelenická.
Mladí lidé citlivě vnímají atmosféru v různorodých společnostech, problémy dané komunity nebo celosvětová témata ekologie a udržitelnosti. Málokdy ale svůj pohled na věc dokáží prosadit. „Teenageři se často setkávají s nepochopením, a i když mají zajímavé postřehy, nejsou braní vážně. Oni přitom touží být užiteční a podle principů ‚well-being‘ prožít naplněný život jak po fyzické, duševní, tak i sociální stránce. Zvlášť v posledním roce toto nabralo na důležitosti – korona krize odhalila oblasti, o které je nutné pečovat víc než dosud, například duševní pohoda, vyváženost života online a offline, význam sociálních interakcí, motivace a pozitivní přístup k životu. I proto jsme letošní výzvu, téma, které budou studenti reflektovat ve svých nápadech, nazvali ‚Code your well-being‘. Aby mladí lidé za využití inovací a technologií identifikovali problémy a řešení, které se týkají právě ‚umění žít lépe a vyváženě‘,“ poukázala Zuzana Mravík Zelenická.
Generace Z je první, která od narození žije v souladu s moderními technologiemi, využívá je naprosto přirozeně a díky tomu dokáže také přijít s neotřelými technologickými nápady, které pomáhají. „Celosvětově sílí například trend ‚upcyklace‘, která je častým tématem také v globálním programu Solve for Tomorrow. V principu jde o nápad, jak využít starší elektronická zařízení, třeba mobil nebo tablet, a vytvořit nové řešení, nový produkt, který krom toho, že podpoří recyklaci a principy cirkulární ekonomiky, přinese i zlepšení nějakého konkrétního problému," upřesnila Zelenická.
Do programu se mohou registrovat týmy studentů ve věku 16 až 18 let. Není třeba žádná kvalifikace, důležitý je nápad, který se opírá o čtyři disciplíny: vědu, technologii, strojírenství a matematiku (STEM - Science, Technology, Engineering, Math) a který by pomohl dalším lidem k lepšímu životu. Může jít o technologický produkt, službu nebo třeba aplikaci. „V prvním kroku do konce června stačí sestavit ideálně tříčlenný tým, například 1-2 programátoři, jeden marketér, jeden vedoucí týmu, plus mentorující učitel a v on-line registračním formuláři nastínit problém, který by tým chtěl technologicky řešit. Od září pak budou pro přihlášené studenty připraveny vzdělávací webináře a workshop se zaměřením na Design Thinking, které jim pomohou utřídit si myšlenky pro prezentaci své vize tak, aby dokázali postoupit do finálových kol programu a případně svůj nápad zrealizovali. Všichni účastníci získají příležitost zdokonalit si prezentační a digitální dovednosti a posunout se o kus vpřed ve svých plánech,“ popsal za realizátory programu Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech.