Online tvůrci stojí na prahu revoluce
Způsob, jakým konzumujeme mediální obsah, se v posledních letech radikálně mění. Tvůrcem dnes už může být (naštěstí) téměř každý. To, co sledujeme, nám už nediktuje televize. Většina mladších ročníků se nenávratně přesunula na online platformy jako Twitch nebo YouTube. Z pasivních diváků se stávají tvůrci a nabídka obsahu je téměř nekonečná.
Cokoliv spojené s tvorbou, včetně ekosystému kolem, můžeme zařadit do odvětví nazývaného „Creator Economy“. Extrémní rozmach tohoto odvětví lze přirovnat k růstu startupového ekosystému před několika lety. Tak jako dnes mohou začínající podnikatelé vytvořit webovou stránku během několika minut pomocí nástroje Wordpress nebo začít přijímat platby prostřednictvím služby Stripe. Díky velké poptávce vzniká mnoho startupů, které pomáhají tvůrcům nastartovat byznys nebo tvorbu unikátního obsahu.
„Jsme na rozletu creator economy a věřím, že StreamBee bude jedním z hlavních pilířů, na kterých budou tvůrci živých přenosů budovat svá impéria,“ prozradil Martin Blokša, CEO společnosti StreamBee.
Videohry jsou ztráta času! Ok boomer.
Martin a Matej se poznali před 15 lety při hraní online hry RuneScape, kolem níž časem vybudovali i úspěšnou komunitu s tisíci členů, kterou spravovali s týmem 20 dobrovolníků. V roce 2020 spolu s Jakubem, třetím zakladatelem, odstartovali svůj první startup s názvem StreamBee.
Martin Blokša (CEO) kromě gamingu sbíral šest let zkušenosti na pozicích produktového manažera ve společnostech IBM, Mall, SAP a Economia. V tomto období začal také se streamingem na platformě Twitch, kde streamoval několik let a zažil, jaké je streamovat pro více než 1 000 diváků. Martin se v roce 2019 zúčastnil největší streamerské konference v Evropě – TwitchCon, kde zkoumal problémy streamerů a validoval koncept StreamBee. Jeho nápad se setkal s mimořádně pozitivní odezvou, což ho kromě pozvánky na VIP TwitchCon afterparty přivedlo také k založení startupu.
Matej Kukučka doplňuje StreamBee tým jako CMO. Jeho poslední zastávkou byl vícekanálový helpdesk s názvem LiveAgent, kterému pomohl zdvojnásobit obrat. Jakub Blokša (CTO) je full-stack developer, který si své zkušenosti vytříbil ve společnostech AISoft, Q2 Interactive a CertiCon. Zároveň do týmu přináší své zkušenosti z esports. V letech 2016–2018 soutěžil na mistrovství Slovenska v rámci Y-Games ve FIFA, kde to dotáhl do TOP 10 nejlepších hráčů.
Lokální gaming startup s globálními ambicemi
StreamBee je technologický startup postavený na technologiích .Net Core a React, který se zaměřuje na datovou analytiku pro streamery. Nejde však pouze o sběr dat z platformy Twitch. Data také získávají z platforem jako YouTube, Facebook Gaming, ze sociálních sítí či z vlastních zdrojů. Velmi zjednodušeně můžeme mluvit o StreamBee jako o „Google Analytics pro streamery“.
StreamBee se nezaměřuje pouze na gaming kanály, ale přistupuje ke všem žánrům živého vysílání rovnocenně. Kromě poskytování dat také streamerům pomáhá odpovědět na otázky jako:
- Kdy být online a jaký obsah streamovat?
- Jak zvyšovat aktivitu diváků v chatu?
- Jak zvyšovat počet followerů?
Tyto tipy pomáhají růst všem kanálům a umožňují streamerům proměnit své hobby na plnohodnotnou kariéru. Twitch momentálně využívá k monetizaci svého obsahu více než 1,5 milionu streamerů.
Tým StreamBee.io již stihl posbírat několik úspěchů na lokální i evropské startupové scéně. V roce 2020 se stal nejpopulárnějším esports startupem ve WeWork Labs EU Startup Showcase, vyhráli Czech Pitch Night, stali se členy Ment2Grow a také se dostali do úzkého výběru v TOP 9 CEE early-stage startupů od FTRNW 2020.
Budoucnost v barvách StreamBee
Potenciál tohoto odvětví se odrazil i na zájmu ze strany investorů. Ve StreamBee nabrali investici v řádu vyšších milionů korun od českého fondu Lighthouse Ventures. Cílem StreamBee je stát se průvodcem streamingových tvůrců pro všechny platformy, a to od prvních diváků až po první vydělaný milion. Svůj produkt nabízejí streamerům zdarma, přičemž jejich byznys model stojí na monetizaci influencer marketingu. Svůj hlavní produkt – datovou analytiku plánují spustit koncem třetího kvartálu roku 2021. O zájmu streamerů o tuto problematiku svědčí i StreamBee Discord komunita, která má momentálně více než 1 500 streamerů a každý měsíc stabilně roste o více než 10 procent.
První produkt, který spatří světlo světa, nese název Buzz. Diváci milují své streamery, ale streameři je často vůbec neznají. Buzz oběma stranám umožní navazovat plnohodnotné konverzace prostřednictvím soukromých zpráv. Monetizace této služby pomůže vyfiltrovat diváky, kteří chtějí navázat kontakt a streameři budou motivováni k odpovědi. Buzz si první streameři budou moci vyzkoušet už za několik týdnů.
Tým StreamBee tvoří dohromady 11 lidí z celého světa. Momentálně jsou v pre-launch stadiu. StreamBee roste rychlostí světla, a proto hledá posily do svého development a grafického týmu. Chcete být součástí budování startovací dráhy pro růst streamerů? Navštivte streambee.io pro více informací.