Přejít k hlavnímu obsahu

Tak se začala psát historie CS

28. 12. 2006 | 15:33 Counter Strike 1.6
Counter-Strike. Všichni tento název, tento pojem známe. Hrajeme ho téměř každý den, a přeci více jak polovina hráčů nemá tušení, co se všechno muselo stát, než se tato báječná hra ocitla v jejich životech a zaujala v nich důležité místo. Pokusím se vám přiblížit, jak to vůbec všechno bylo, než jste si vy mohli pohodlně sednout a střílet hlavy.
Výchozí obrázek

historia cs

Counter-Strike. Všichni tento název, tento pojem známe. Hrajeme ho téměř každý den, a přeci více jak polovina hráčů nemá tušení, co se všechno muselo stát, než se tato báječná hra ocitla v jejich životech a zaujala v nich důležité místo. Pokusím se vám přiblížit, jak to vůbec všechno bylo, než jste si vy mohli pohodlně sednout a střílet hlavy.

Pro neznalce:
Začněme od začátku. Counter-Strike (dále jen CS) je taktická FPS (first person shooter) hra, v níž bojují za stranu „dobra" counter-terroristé a za stranu „zla", nečekaně, terroristé. Tyto týmy se pak na různých mapách snaží buďto něco vyhodit do povětří (Téčka na de_ mapách) a nebo zachránit rukojmí (Ctčka na cs_ mapách). CS je v současné době nejhranější online hra, i když technicky nejde o hru jako takovou, ale o modifikaci do hry Half-Life, která je přes 7 let stará!

Připoutejte se, jedem:
Tvůrci:

 Gooseman

"Moje počáteční motivace (pro dělání módů) byla asi jako u každého modera stejná. Chtěl jsem jen upravit hru tak, aby zapadala do mé představy perfektní gamesy. První a hlavní, je MÁ vize. Žádná jiná. Nesedím 10+ hodin týdně u modifikace, která by měla jen všechny uspokojit, dělám mód, který mě bude bavit a pokud se někomu bude líbit, je to jen bonus pro mě. Pravděpodobně je to velmi sobecké chování a nikdy mě nedostane do herního průmyslu, ale všichni bysme si měli vyplnit své sny a právě teď je mým snem vytvořit hru, na kterou budu moct být hrdý. Obdržel jsem spousty nápadů/stížností od dřívějších fanoušků Navy SEALs. Dodnes mi říkají „levák"."

Gooseman byl bez práce, a tak si začal hledat nový mód, na kterém by mohl pracovat. Modely zbraní, jež vytvořil přenechal autorům Action Quake 2 (AQ2), díky čemuž se dostal do tohoto týmu. AQ2 se mimochodem stal jedním z nejhranejších módů v historii Q2. Nic netrvá věčně, stejnětak tak netrvalo působení Gooseho v týmu AQ2. "Hlavní důvod proč jsem opustil tu báječnou bandu A-Týmu byl ten, že jsem chtěl vytvořit něco sám. Něco, na co bych mohl být opravdu hrdý". Měl rád militaristické téma, které se mělo projevit v jeho nově připravované modifikaci, čímž vlastně nevědomky položil první kámen pro CS.

cliffe cliffe

Jak víme, cliffe je programátor a webmaster Counter-Strike, ale zastává i jiné úlohy jako například testování map. Cliffe se v online světě pohybuje již od roku 1997, kdy vytvořil svou fan stránku ke hře Jedi Knight, která existuje dodnes. V roce 1998 cliffe začal spolupracovat s webem věnující se mapám do Action Quake 2, The AQ Map Depot. Díky tomu se seznámil Cliffe s Goosem, který v AQ2 týmu v té době působyl.

"No, ve skutečnosti jsme se 'neseznámili'. Místo toho jsme byli na irc a příležitostně pokecali o jeho plánech s do budoucna, což mě zajímalo. Tak jsem mu nabídl, že udělám web pro jeho mód (v době, kdy se rozhodl pro svůj vlastní)."

Cliffovi bylo 18, chodil na Virginia Tech. A čím se chtěl živit? Databázemi. Nechtěl mít nic společného s hrami. Což je vcelku ironie, když podotknu, že v roce 2000 měl Counter-Strike.net přes 1.000.000 unikátních návštěv za měsíc a Goose s Cliffem vstoupily do společnosti VALVe.

Jdeme tvořit nejlepší mód
Práce na Counter-Striku začali okolo ledna 1999. Poté, co byl v témže roce vydán v dubnu SDK. To Gooseman začal pracovat na modelech, avšak nebyl si jist, jestli se mu podaří mód vůbec vydat.

„Ve skutečnosti jsem nečekal, že vydžíme tak dlouho," pokračuje Cliffe. „když mi na začátku Goose řekl, že je tu možnost, že mód nakonec nevyjde. Ale CS byl jiný než Navy SEALs".

„Líbí se mi Counter-Terrorist Force" řekl Gooseman svému novému spolupracovníkovi, cliffeovi. „Mě se to zdá příliš dlouhé..." odpověděl Cliffe, „myslím, že Counter-Strike bude nejlepší." Gooseman souhlasil. „Líbí se mi Counter-Strike. Jo, bude to Counter-Strike". Jak řekl cliffe, modifikace měla jméno.

O pár týdnů později v úterý 24. března 1999 se zrodila stránka Counter-Strike, otevřená na Planet Half-Life. Brzy si stránka získala popularitu díky taháku, který představovaly screeny zbraní. Za dva a půl týdne po spuštění webu bylo zaznamenáno přes 10.000 návštěv.

Tahák byl tvořit, a to rychle. Lord Deimos vzpomína na své začátky s CS: "Když jsem uviděl prvně zbraně, vyrazilo mi to dech". Aefluxovi se modely líbily také, "Úžasné artworky. Napadalo mě, 'wow, ten kluk musí dělat pro VALVe'."

Mapy dělaly tvůrcům největší starosti. Těsně před vydáním Cliffe a Goose hledali mapery, kteří by jim pomohli. Nakonec se jim podařilo nějaké mapy sehnat; První z nich pro BETA 1 nebyla příliš hratelná (cs_prison), jednu vytvořil jeden z členů týmu (cs_wpndepot) a nejpopulárnější mapou v prvním roce CS byla konverze mapy z TFC (cs_siege).

První krůčky
BETA 1 se těšila zájmu z několika důvodů. Za prvé, Counter-Strike nebyl pro všechny. Na testování bylo pozváno pár skalních fandů. Jenže touha ostatních hráču po hraní vyustila v leak pre-bety, a tak se hra začala šířit internetem a získávat si další a další fanoušky. Brzy nebo ne, BETA 1 vyšla jen pár měsícu po vydání SDK pro Half-Life, v červnu.

18. červen 1999 20:06 Pacifického času. Planet Half-Life vydala další zprávu. Tentokrát o vydání „dlouho očekávané realistické, týmové hře, založené na Half-Life enginu, modifikaci Counter-Strike".

Zpráva dále pokračuje „Šéf projektu Counter-Strike je Gooseman. Ve světě modingu se proslavil díky svým modelům do Action Quake2. V Counter-Strike hrají proti sobě Counter-Terroristé a Terroristé. Obsahuje 9 realistických zbraní jako například Colt M4A1, Benelli M3 Super 90 tactical, Hacker & Koch G3/SG-1, granát flashbang. Samozdřejmostí jsou nové mapy."

„Bavilo mě pracovat šnečím tempem" přidáva Gooseman, „a sledovat, jak všechno do sebe pěkně zapadá." I když říka „šnečím tempem" Counter-Strike byl vydán v době, kdy většina modifikací dávala dohromady týmy. CS se stal jednou z prvních modifikací pro HL. Jenže co se šije horkou nití... však vy to znáte.

modely Po herní stránce byla BETA 1 nevyrovnaná, stereotypní. Tým, který prohrál neobdržel žádné peníze, což bylo opraveno v BETA 1.1, kde dostávají $350. Další závažná chyba byla, že když jste někoho zabili, nespadla z něj zbraň, kompletně zmizela. Modely hráčů si byli extrémně podobné a friedly fire nešel vypnout (opět opraveno v BETA 1.1 jako proměnná serveru). Kevlar byl prakticky k ničemu, opraveno v BETA 1.9, kde Kevlar kryl i ruce, což zůstalo do dnes.

Nepochybně největší problém byly pády serveru. „Goose nevěděl, co to způsobuje. Nevěděl, zda se mu to povede opravit". Gooseman vzpomíná: „Bylo pár chvilek, kdy jsem to chtěl vzdát. Většinou se jednalo o problém s kódem, což mě totálně vytáčelo...". Posléze přišlo na pomoc VALVe. Goosemanovi se podařilo vytvořit extrémně stabilní server.

Jestli zde byla nějaká věc, kterou všichni odsuzovali a ukazovali na ni, byla to určitě nemožnost dát si zbraň do pravé ruky (modely byly jen levoruké). Ovšem byla otázka 3 hodin, než jste si na to zvykli. Přestože se pravoruké modely objevily v BETA 6, většina hráčů zůstala z neznámých důvodů u levorukých (nejspíš šlo o zvyk).

Opravujeme co se dá
Counter-Strike se neustále vyvíjel. Každé tři až pět měsíců vycházela nová verze (což ovšem neplatí po nástupu Steamu), ktera nesla označení BETA. Goose používal označení BETA záměrně. Mohl se tím vymlouvat na chyby, které ve hře byly (šlo přeci o betu).

„Je těžké hrát hru, která se každou chvilku mění" ozývaly se hlasy z komunity. Každá nová verze přinesla změnu, vylepšení. Což naopak nevadilo druhé straně barykády. Ostatně jak to tak bývá, každá věc má své zastánce a odpůrce.

BETA 2 nám přinesla tlumič na USP a M4A1, objevil se AK-47, Commando a Desert Eagl. Úpravou prošel equip Night Vision.

beta2

Velmi kontroverzní změnu přinesla BETA 3, která kompletně odstranila fragy ze ScoreBoardu. Hodně hráčů, podotýkám HODNĚ, to tak naštvalo, že Goosemanovi posílali výhružné dopisy, někteří přestali na protest hrát. Nebyla náhoda, že v BETA 4 se fragy oběvily znovu, ale pouze jako položka v menu. V BETA 5 a 6 se konečně fragy ukazují všude, všem bez možnosti vypnutí. Gooseman tvrdil, že Counter-Strike dělá pro sebe, jen pro sebe. Ať si říka Goose co chce, petice ze strany komunity a nápady, které z ní přicházely změnily tvář Counter-Strike. Což je jedině dobře, protože si nedokážu představit hru typu Counter-Strike bez bodového systému, kterým pro mě fragy jednoznačně jsou.

„Zkoušeli jsme spoustu nezvyklých věcí, se kterými se musely hráči smířit." komentuje Gooseman, načež zareagovala komunita „Změníme CS, pokud zde bude nějaká nesmyslná novinka, která by CS jen kazila (např. fragy se nezobrazují ve ScoreBoardu)".

BETA 3 přinesla nůž, helmu a P90, která v té době byla nepřesná a téměř k ničemu.
BETA 4 byla jedním z největších vydání CS. Zapříčinil se o to nový typ hry: Bomby! Položit bombu jste mohli na nových mapách de_nuke, de_dust a de_prodigy. Nové zbraně P228 a Scout Sniper, do vybavení přibyl HE granát. BETA 4.1 navíc přináší model SAS, na druhou stranu vyvolává negativní pocity.

Od verze BETA 1 byla MP5 volbou většiny hráčů. Nová zbraň tomu udělal přítrž. Přesná, silná a levná, 50 nábojů v zásobníku. P90 dominovala světu CS několik měsíců do vydání BETA 6.

dust1

BETA 5 přinesla dobré i špatné. Většinově se na ní podílelo Barking Dog Studios, které stojí za Homeworldem. Psaní do konzole mohlo schodit server. Obsahovala spoustu chyb. Herně se prakticky nezměnila, což znamenalo, že Commando a P90 stále vládly. Nadruhou stránku BETA 5 přišla s mnoha, tím myslím MNOHA skvělými vylepšeními plus novou zbraní, brokovnicí xm1014.
BETA 6 byla mezník v historii Counter-Strike. V pozadí nových zbraní MAC-10 a AUG, modelů hráčů Snow a GIGN, a upravením MP5, obsahuje BETA 6 dva nové herní typy. Útěk, kde museli teroristé utéct do vyznačené oblasti (v BETA 6 pouze jedna mapa); a krycí, kde CTčka musí chránit VIP. Mimo to BETA 6 obsahuje levoruké i pravoruké modely. Pokud BETA 6 ukončila nadvládu P90, začala něco mnohem horšího. Objevují se první cheateři.
BETA 6.5, která přináší upravený netcode, novou m4a1, m3 shotgun a USP, nový model pro Teroristy, plus kupu dalších změn. O něco později přišla BETA 6.6, kde byla většina cheaterů zneškodněna.

beta 6.5

BETA 7
, nové mapy, hrané do dnes, jako např cs_office, de_vegas, dále pak druhá mapa pro útěk as_highrise, cs_arabstreets a de_foption. Nůž dostal sekundární funkci, objevil se plně funkční VGUI, přidán nový model hráče Seal Team 6. Významně se také změnily animace modelů. Upravily se as_ mapy. Nyní má VIP usp. Byly opraveny pohledy kamery. Novinkou je možnost řídit vozidlo, k čemuž sloužila testovací mapa de_jeepathon2000.

BETA 7.1 opravovala chyby na mapách de_vegas, de_train a cs_arabtreets. Dále pak upravila přesnost při střelbě burstem. Opravený kód pro řízení aut. Také hráči mají konečně správnou velikost, opravený crosshair a pro fajnšmejkry je zde nová ikonka pro HS. Samozdřejmostí je opravením malých chyb a přidání nových cvarů pro server.

Od veze 1.0 zmíním jen nejdůležitější změny.
Verze 1.0 první finální verze, hra už nenese označení beta. Opraveno vesměs všechno. Nové zbraně H&K UMP .45, FN Five-Seven a SIG SG-550.
Verze 1.1 při výskoku se více znepřesní střelba. Již není v zoomu vidět konec sniperky. Přidány nové cvary jako například mp_roundtime, mp_roundtime, allow_spectators. Objevují se nové mapy cs_thunder, de_dust2 a de_inferno.
Verze 1.3 mnohými považována za NEJLEPŠÍ verzi CS. Na tuto verzi existují i dnes funkční servery. Mimojiné přidán cvar mp_startmoney.
Verze 1.4 odebrán bunny hop. Hráč musí stát na místě, když pokládá a také nemůže střílet ani se pohybovat když bombu defusuje. Upravena přesnost zbraní při skákání. Obsahuje nový anticheat.
Verze 1.5 nová mapa de_piranesi.
Verze 1.6 přináší prodlevu při zoomování. Upravené verze map de_aztec, de_pirenesi a de_inferno. Nové zbraně clarion a defender.

Cheating, rakovina Counter-Strike
Určitě jste s ním všichni přišli do styku a dáte mi za pravdu, že je to největší problém CS. Přichází v různých podobách, zesvětluje modely hráčů, zprůhledňuje zdi, vymaže kouř ze smoke granátu apod. V dřívější verzi CS příkazy gm_restartround a gm_ilovefanny. (kdokoliv mohl restartovat kolo a dát hráčům peníze). V BETA 6.5 bylo odhaleno mnoho cheatů. V BETA 6.6 byly opraveny všechny známé podvody. Naproti tomu se objevil názor z komunity, od hráče Cutlass: „Myslím, že brzo přijde někdo s nápadem, jak udělat cheat neodhalitelný. Cheat nemusí být notně jen pomocí příkazů, popř. vlastních modelů, které nám přidají 20MB downloadu. Může se objevit externí soubor, který upraví přímo mód. Bude mít 1mb, nejspíš méně". Tento názor se objevil na přelomu 1999/2000... Každou verzí se snaží tvůrci zamezit cheatování, jenže cheateři, ať je to jakkoliv smutné, s nimi drží krok. Nezbývá než doufat, že si každý cheater uvědomí, koho tím vlastně podvádí. Svůj klan, své kamarády a hlavně sám sebe.

Sečteno a podtrženo:
Když se podívám zpátky, CS mělo vždy velkou oblibu. Větší než většina retail her (hry za peníze). V roce 2000, přesněji 12. dubna se VALVe spojilo s CS Týmem a hned další update pro Half-Life obsahoval Counter-Strike v1. Minh a Jess stále spolupracují na vývoji CS, ale již jen jako designeři hry, neprogramují ani nemodelují. Přesto spousty změn v novějších verzích jsou podle nich. Možná si myslíte, že se jedná pouze o drobné přídavky či předělávky, ale pletete se. Například původní CS tým stojí za zpomalením po doskoku od verze 1.4.

Stručný přehled po verzích:

· Beta 1.0 – 19. červen 1999

· Beta 1.1 – 27. červen 1999

· Beta 1.2 – 20. červenec 1999

· Beta 2.0 – 13. srpen 1999

· Beta 2.1 – 17. August 1999

· Beta 3.0 – 14. září 1999

· Beta 3.1 – 16. září 1999

· Beta 4.0 – 5. listopad 1999

· Beta 4.1 – 1. prosinec 1999

· Beta 5.0 – 23. prosinec 1999

· Beta 5.2 – 10. leden 2000

· Beta 6.0 – 10. únor 2000

· Beta 6.1 – 24. únor 2000

· Beta 6.2 – 26. únor 2000

· Beta 6.5 – 5. červen 2000

· Beta 6.6 – 22. červen 2000

· Beta 7.0 – 26. srpen 2000

· Beta 7.1 – 13. září 2000

· 1.0 – 8. listopad 2000

· 1.1 – 10. únor 2001

· 1.2 – 12. červenec 2001 (jen jako prodejní verze)

· 1.3 – 19. září 2001

· 1.4 – 24. duben 2002

· 1.5 – 12. červen 2002

· 1.6 – 15. září 2003 (se Steamem)

Splashscreeny menu a konzole

BETA 1-2

BETA 1-2BETA 1-2

BETA 3
BETA 3BETA 3

BETA 4
BETA 4BETA 4

BETA 5
BETA 5BETA 5

BETA 6-7
BETA 6-7BETA 6-7

VERZE 1.0-1.5
Verze 1.0-1.5Verze 1.0-1.5

VERZE 1.6
Verze 1.6Verze 1.6







Doufám, že jsem vás příliš nenudil a že jste si něco z tohoto článku odnesli. Děkuji za pozornost a někdy u CS, bye :) mullDie

zdroj: http://www.csnation.net/, http://www.counter-strike.de