Snad každý, kdo hraje nebo někdy hrál mobilní hru, ví, že ačkoliv se může zpočátku tvářit jako bezplatná, často se v ní ukrývají možnosti na první pohled levných nákupů. Přece jen dolar nebo dva není zase tolik, ne? Když ale utrácíte opakovaně, může to vaši peněženku pořádně potrápit. Takové aplikace představují nebezpečí zejména pro děti, které si ještě neuvědomují skutečnou hodnotu peněz. Něco takového na vlastní kůži pocítil Muhammad Mutaza ze Severního Walesu.
Mutaza obdržel účet na 1 289,70 liber z Apple iTunes poté, co jeho syn Ashaz nakupoval. Peníze utratil ve hře Dragons: Rise of Berk od společnosti DreamWorks, která měla být zdarma. Nejprve si myslel, že se stal obětí podvodu, a aby byl schopen pokrýt náklady, musel prodat svou Toyotu Aygo. Otec totiž netušil, že hra nabízí neomezenou možnost nákupů, a to až v hodnotě 99,99 liber (více než 3 000 Kč).
„Moje první myšlenka byla, že jsem se stal obětí podvodu. Nikdy by mě nenapadlo, že je možné utrácet peníze v dětské hře. Ta hra je pro děti od čtyř let věku výše.“
Myslí si, že všímavý syn si nejspíš zapamatoval jeho heslo k iTunes, když se mu díval přes rameno, takže mu v nakupování nic nebránilo. Toho, že mu byly peníze strženy, si všiml až poté, co obdržel na e-mail 29 účtenek za transakce v hodnotě od 1,99 do 99,99 liber. Zděšený táta také řekl, že jeho sedmiletý syn byl „dotlačen“ k tomu, aby opakovaně mačkal „koupit“, neboť se bál, že prohraje nebo jeho postavy zemřou. A jak to, že si účtenek nevšiml dříve? Jeho účet na iTunes je propojený s e-mailem, jenž nekontroluje pravidelně. Protože jeho syn nemá dovoleno hrát zpoplatněné hry, nečekal, že z dračí hry vzejdou takové to problémy. „Není to ani omezené na jedno kliknutí denně, můžete kliknout „koupit“ 10 tisíckrát a utratit milion liber během půl hodiny,“ dodal. Poté, co si Mutaza stěžoval společnosti Apple, dostal zpět celkem 207 liber (něco přes 6 tisíc Kč).
„Byl jsem zákazník Applu od roku 2005. Člověku ze zákaznického servisu jsem do telefonu řekl: ‚Dobrá práce, oškubali jste mě, gratuluji, povedlo se vám oškubat moje dítě. Ošálili jste ho. Ale už vám nikdy nedám jedinou penci.‘“
Mutaza zvažuje, že podnikne právní kroky. Společnost Apple se k případu nevyjádřila, nicméně uvádí, že prvek „Ask to Buy“ je automaticky zapnutý pro děti pod 13 let. Tento prvek umožňuje potvrdit či naopak odmítnout požadavek, když si dítě chce koupit nebo stáhnout novou věc. Podle mluvčího mají rodiče k dispozici různé prvky, kterých mohou využít, aby se zabránilo podobným náhodným nákupům, jako rodičovská kontrola nebo Apple ID.
Tento případ rozhodně není ojedinělý a byť je to nešťastné, dítě může ve hře utratit i mnohem vyšší částku, než si toho někdo všimne. Loni šestiletý chlapec utratil v online hře přes 16 tisíc dolarů, jeho matka podobně jako Mutaza svalovala vinu na společnost, která provozuje hry cílené na děti.
Pokud by se otec rozhodl podniknout právní kroky, nemusel by být zcela bez šance. V minulosti se objevily podobné případy, kdy rodiče zažalovali Apple a zvítězili. V roce 2017 Roy a Jill Dobsonovi z anglického Lancashire zjistili, že jejich jedenáctiletý syn utratil v online hrách během dvou víkendů, kdy měl přístup k rodinným účtům iTunes, přes 6 tisíc liber. Chlapec strávil víkendy hraním her a kupoval si kredit, aby mohl pokračovat, aniž by si uvědomil, že utrácí skutečné peníze. Rodiče případ dali k soudu a Apple souhlasil, že jim vrátí peníze. Uvidíme, třeba bude mít tento příběh ještě dobrý konec.