Hráči po celém světě na Boží hod zaplavili sociální sítě, a hlavně Reddit, poplašnými zprávami, že byl v Číně znenadání zakázán Steam. Velikán mezi digitálními obchody s videohrami, vlastněný společností Valve, by tak narazil na ohromný problém. Nezměrně větší malér by to ale znamenalo přímo pro všechny postižené v Číně. Uživatelé čínských internetových služeb by ztratili přístup ke Steamu, což by potopilo tamní nezávislé herní vývojáře.
O několik hodin později se naštěstí ukázalo, že se jednalo o falešný poplach. Zdá se, že se servery Steamu ocitly pod DNS útokem, není však známo, kdo je viníkem. Vše už ale zase běží jako předtím. Několik čínských vývojářů také potvrdilo, že se pár hodin nemohli vůbec do Steamu dostat. Není to ale ani poprvé. Minulý rok nastala téměř totožná situace a v podobnou dobu – před každoročním zimním výprodejem.
https://t.co/CIws7JthEb still works (so only global Steam is affected).
— SteamDB (@SteamDB) December 25, 2021
Steam client itself is unaffected and users in China can still play just fine at the moment.
Celé drama během vánočního víkendu vypadalo opravdu vážně, jelikož vše napovídalo vládnímu zásahu proti Steamu. Takový zásah tamní vývojáři navíc dříve či později očekávají. Je vlastně záhadou, proč Steam stále funguje, když například Facebook nebo YouTube už jsou pod zákazem. Steam ale není k dispozici neomezeně. Čínští uživatelé sice mohou nakupovat, jak se jim zamane, ale nemají přístup do komunitních fór.
Čínská vláda je známá svými přísnými opatřeními a cenzurou. Není tak divu, že i ořezaná verze klienta Steamu má i další omezení. Výrazně limitovaná je například rychlost stahování a přesto, že mnoho her je zdánlivě dostupných v obchodě, stále není vyhráno. Čína používá vládní filtry, které hru často znemožní úspěšně stáhnout. Je tak naprosto běžné, že si čínští hráči musí sehnat herní klíče jinde, nebo zcela změnit region, aby se vyhnuli přísné cenzuře.
Přes všechny tyto nepříjemnosti má Čína významnou a stále rostoucí komunitu nezávislých videoherních vývojářů, kteří se na světový trh často probojují právě díky Steamu – často tak obcházejí mediální regulace. Strach ze zákazu Steamu v Číně je oprávněný a je možné, že v budoucnu i nevyhnutelný. Tento zásah by nepříjemně ovlivnil i vývojáře mimo Čínu. Západní země významně těží z prodejů právě na čínském trhu. V některých případech až 30 % příjmů jde z kapes hráčů v Číně.
Tento vánoční šok byl sice nakonec pouze planým poplachem, otázkou ale zůstává na jak dlouho. Rychlá zpráva okamžitě obletěla celý internet a zvedla mnoho lidí ze židle. Současná situace v Číně ale bohužel akorát vybízí, aby se hráči i vývojáři do budoucna připravili na nejhorší. Regulace a cenzura nijak neustupují, ba právě naopak.