EA je nechvalně známou společností, na vině jsou neustále se opakující mechaniky, nebo třeba lootboxy. Protože z prodejů by vývojáři nepřežili (jiný důvod si neumíme představit), do každé své hry implementují tzv. lootboxy. Ty se hojně využívají například v sérii FIFA. Společnost narazila na dost velký problém v Nizozemsku, kde jejich hry neodpovídaly tamějšímu zákonu o hazardu.
FIFA 22 Ultimate Team Keeps Controversial Loot Boxes, But Preview Packs Also Returnhttps://t.co/8hUjxIHX9k#FIFA22 #UltimateTeam #LootBoxes #EA #PS5 #PS4 #News pic.twitter.com/Q5CZKbgkpt
— PlayStation Universe (@PSUdotcom) September 17, 2021
V roce 2018 Netherlands Gaming Authority rozjela vyšetřování, ve kterém se zaměřila na několik her od EA. Zjistila, že čtyři z nich jsou v rozporu se zákony o hazardu a firma je tak musí upravit, nebo se soudit. Přesto, že vydavatelé se shodli, že 3 z nich jsou modifikovatelné tak, aby odpovídaly zákonům, EA to tak nechtělo. A šlo se soudit. Roku 2019 se pak objevila informace o tom, že společnost bude muset zaplatit 10 milionů euro jako pokutu.
Podle ustanovení společnost EA neporušila žádné zákony a neměla by být nijak penalizována. Pokuta tak byla stáhnuta, což všem ve společnosti udělalo radost. „V Electronic Arts se do našich her snažíme vkládat možnost volby, zábavu, spravedlnost a hodnotu na prvním místě. Naší prioritou vždy bylo přinést hráčům v Nizozemsku a po celém světě co nejpozitivnější zážitek," nechal se slyšet vývojář.
Kontroverze okolo lootboxů se začala řešit v roce 2017, kdy vyšly hry Middle-Earth: Shadow of War a Star Wars Battlefront 2. V Middle-Earth jste si mohli za herní měnu kupovat orky, kteří byli extrémně důležití při bránění pevností a dávali tak velkou výhodu. Star Wars pro změnu nabídlo rovnou celé hrdiny, kteří dávali výhodu nejen nad nepřáteli, ale i nad ostatními hráči.
4 layers of protection from horknee Childe sudden attack mmhmm 👀👌 pic.twitter.com/DLc6U0c3F6
— Daypath |💧🔶 (@dayahpathi) March 6, 2022
Podobný problém se řešil i v Jižní Koreji, kde korejské úřady udělily pokutu 5 200 dolarů společnosti Nexon, za jejich hru Counter Strike Online 2 a Sudden Attack. Mnohem větší částku pak obdrželo Netmarble za Star Wars: Force Arena a Marvel: Future Fight. Celých 14 100 dolarů. Nejmenší pokutu obdrželo studio Nextfloor za jejich hru Destiny Child – 4 700 dolarů.
Jak je vidět, implementovat do her obrovské množství mikrotransakcí a lootboxů někdy nemusí skončit dobře.