Přejít k hlavnímu obsahu

Největší pokuta v historii EA se nekoná, 10 milionů euro zaplatit nemusí

12. 3. 2022 | 16:09 EA Sports FC 25 Kauza
Dávat do her obrovské množství lootboxů se nevyplácí. V minulosti dostala spousta společností pořádně velké pokuty v řádech tisíců dolarů. To samé mělo čekat EA, stojící za sérií FIFA, v Nizozemsku. Překvapivě ale z nějaké penalizace sešlo.
FIFA 22
FIFA 22
Zdroj: EA

EA je nechvalně známou společností, na vině jsou neustále se opakující mechaniky, nebo třeba lootboxy. Protože z prodejů by vývojáři nepřežili (jiný důvod si neumíme představit), do každé své hry implementují tzv. lootboxy. Ty se hojně využívají například v sérii FIFA. Společnost narazila na dost velký problém v Nizozemsku, kde jejich hry neodpovídaly tamějšímu zákonu o hazardu.

V roce 2018 Netherlands Gaming Authority rozjela vyšetřování, ve kterém se zaměřila na několik her od EA. Zjistila, že čtyři z nich jsou v rozporu se zákony o hazardu a firma je tak musí upravit, nebo se soudit. Přesto, že vydavatelé se shodli, že 3 z nich jsou modifikovatelné tak, aby odpovídaly zákonům, EA to tak nechtělo. A šlo se soudit. Roku 2019 se pak objevila informace o tom, že společnost bude muset zaplatit 10 milionů euro jako pokutu. 

Gaming Authority by nemělo požadovat penalizaci na vydavatelovi FIFA 22. Balíčky či „lootboxy" s virtuálními fotbalovými hráči mohou být vyměněny v obchodě FIFA 22 a nevyžadují tak licenci. Vydavatel neporušil zákon,
uvedl soud v Nizozemsku.

Podle ustanovení společnost EA neporušila žádné zákony a neměla by být nijak penalizována. Pokuta tak byla stáhnuta, což všem ve společnosti udělalo radost. „V Electronic Arts se do našich her snažíme vkládat možnost volby, zábavu, spravedlnost a hodnotu na prvním místě. Naší prioritou vždy bylo přinést hráčům v Nizozemsku a po celém světě co nejpozitivnější zážitek," nechal se slyšet vývojář.

Kontroverze okolo lootboxů se začala řešit v roce 2017, kdy vyšly hry Middle-Earth: Shadow of War a Star Wars Battlefront 2. V Middle-Earth jste si mohli za herní měnu kupovat orky, kteří byli extrémně důležití při bránění pevností a dávali tak velkou výhodu. Star Wars pro změnu nabídlo rovnou celé hrdiny, kteří dávali výhodu nejen nad nepřáteli, ale i nad ostatními hráči.

Podobný problém se řešil i v Jižní Koreji, kde korejské úřady udělily pokutu 5 200 dolarů společnosti Nexon, za jejich hru Counter Strike Online 2 a Sudden Attack. Mnohem větší částku pak obdrželo Netmarble za Star Wars: Force Arena a Marvel: Future Fight. Celých 14 100 dolarů. Nejmenší pokutu obdrželo studio Nextfloor za jejich hru Destiny Child – 4 700 dolarů.

Jak je vidět, implementovat do her obrovské množství mikrotransakcí a lootboxů někdy nemusí skončit dobře.

Od léta 2021 redaktorem PLAYzone. Věnuji se hlavně Battle royale hře Call of Duty:Warzone a YouTube obsahu na internetu.