Společnost G2 se sídlem v Berlíně má svou americkou expanzi v plánu již dlouhou dobu a nyní je připravena otevřít svou další kancelář v New Yorku. Generální ředitel a zakladatel organizace Carlos Rodriguez vidí jako přirozený vývoj další růst své značky. Proč je skálopevně přesvědčen, že díky strategii G2 bude tým v nadcházejících letech na prvním místě tabulky?
Zábava může být výnosnější než výhra
Pro Rodrigueze nejsou tajemstvím nedávného úspěchu a rychlého růstu společnosti trofeje, i když také hrají svou roli. „Hrajeme na naše silné stránky, které jsou dvojí,“ říká. „Zaprvé vyprávění příběhu a pobavení lidí a zadruhé vítězství.“ Dodává, že žádný tým se nemůže spoléhat na to, že bude neustále vyhrávat, i když by rád objasnil, že G2 „vyhrávalo v průměru nejvíce za poslední čtyři roky napříč esportovými tituly první úrovně“. Podle Rodrigueze totiž G2 jen na tomto základě meziročně vzrostla o 85 %.
Věří však, že skutečným klíčem k úspěchu G2 Esports je její interní strategie zaměřená na značku. „Zpeněžujeme velmi odlišně než naši konkurenti. Ti často pouze zpeněžují své jednotlivé autory, což má velmi nízkou marži a není to ani škálovatelné, ani udržitelné.“ Rodriguez vysvětluje, že G2 z větší části vydělává peníze prostřednictvím svého vlastního obsahu a vytváří nové duševní vlastnictví, které vlastní navěky. To, jak říká, dělá z G2 výrazně odlišný byznys, který je přitažlivější pro blue-chip značky, a proč má organizace nejpůsobivější sestavu partnerů. Dlouhý seznam sponzorů G2 zahrnuje velká jména jako Mastercard, Adidas , BMW, Red Bull nebo Philips.
„Sponzorské dohody jsou velkým prvkem toho, jak je naše podnikání udržitelné,“ pokračuje. „Pro partnery jsme schopni vytvořit mnohem větší hodnotu, než jsou peníze, které nám platí, což v konečném důsledku znamená, že jsou náchylní k obnově – na to jsme hrdí a dokazuje to naši schopnost jim v průběhu let přidávat hodnotu.“Rodriguez si myslí, že G2 Esports je možná nejlepší tým, pokud jde o prodej zboží ve hře, protože věří, že logo organizace a zejména barvy jsou velmi oblíbené. „Naši fanoušci si koupí cokoliv, co vložíte do hry s logem nebo jménem G2, což je úžasné,“ říká. To, kromě podílu na zisku z ligy z některých největších turnajů na světě, tvoří hlavní částpříjmů.
Přesto se jeden tým od roku 2020 rozrostl ještě více než G2,i když Rodriguez věří, že přístup jeho týmu je lepší zárukou dlouhodobého úspěchu. V posledních dvou letech, podle shrnutí esportů Forbes z roku 2022, G2 přerostlo pouze 100 Thieves. Se 142% růstem a hodnotou 460 milionů dolarů je 100T pouze za TSM (540 milionů dolarů) jako druhý nejhodnotnější podnik v oblasti esportů současnosti. Rodriguez si však klade otázku, zda jeho „výrazně odlišná“ strategie zaručí stejné zisky za další dva roky.
„Jejich největším zdrojem příjmů jsou fyzické spotřebitelské produkty, ve kterých jsou docela dobří. Pokaždé, když 100 Thieves něco vydá, je kolem toho spousta humbuku,“ říká, i když dodává, že velká část jejich příjmů přímo či nepřímo souvisí s jednotlivými tvůrci obsahu, kteří mohou „vlastnit většinu pákového efektu v tomto vztahu“ – něco, o čem osobně věří, že není dlouhodobě udržitelné.
Rodriguez si nicméně myslí, že 100 Thieves odvedli skvělou práci, když se jako „LA tým“ napojili se na obrovskou základnu hráčů ze západního pobřeží. Na rozdíl od tohoto a mnoha dalších organizací se G2 nezaměřuje na trh LA. Tedy zatím ne. Los Angeles může být centrem esportových aktivit, ale G2 je propojena s největším městem v Severní Americe. A to je jen začátek větší strategie, protože Rodriguez nevěří v geografické spojení s týmem – pouze ve věrnost značce.
„Chápeme důležitost fyzické přítomnosti. Zajistíme, aby se to stalo, počínaje New Yorkem. V USA pak máme další města, ve kterých máme v úmyslu být také silně zastoupeni,“ říká Carlos. „Budeme pokračovat v tom, co děláme, vyprávět příběhy, pokračovat ve vytváření nového IP, které lidi baví, a vyhrávat. Tak nejen zůstaneme jedničkou, ale oddělíme se od zbytku smečky.“ Aby Rodriguez triumfoval na tak konkurenčním trhu, identifikoval řadu trendů v řízení esportů, kterým se snaží vyhnout. Doporučuje investorům, aby je hlouběji identifikovali, pokud doufají v investici do jakékoli konkurenční herní organizace.
Skutečný klíč k úspěchu v esportech
Pokud mají týmy v esportech uspět, je Rodriguez přímočarý se svou radou: „Všechno je špatná investice, pokud nebudujete značku.“ Pokud se esportové týmy budou k sobě chovat jako k tradičním sportovním týmům, tak selžou. „Tradiční sportovní týmy očekávají, že se na jejich akcích objeví místní lidé, a také to dělají,“ pokračuje, „Takhle ale esporty nefungují. Dokud dokážete vytvářet anglicky mluvící obsah, který osloví publikum hrající nebo sledující videohry, lidé z celého světa ho budou chtít sledovat a na oplátku být vašimi fanoušky. Na mistrovství světa League of Legends MSI nám fandí více severoamerických fanoušků než severoamerickému týmu, protože národnost je až na druhém místě za silou značky,“ vysvětluje Carlos.
Rodriguez vysvětluje, že G2 využívá svůj mediální tým k vyprávění příběhů značek a hráči jsou masivní investice. Díky využití svých hráčů v izolaci je „téměř nemožné dosáhnout ziskovosti podniku“, ale jeho interní obsah podporuje všechny části podnikání. „Tolik týmů nedokázalo vydělat, a to pro mě není velké překvapení,“ říká. „Některé týmy přišly o desítky milionů dolarů. To je to, co jsem investoval od vzniku G2.“
Přestože je známý svým „trash-talkingem“, respektuje Rodriguez ostatní. 100 Thieves podle něj pevně ovládá moderní kulturu, která zahrnuje hry, hype, street a módu. Dodává, že Team Liquid má „velmi ambiciózní vlastnickou skupinu, která je nenechá selhat“ a „budou i nadále utrácet šílené množství peněz, pokud to bude nutné, aby byla společnost relevantní.“ Snad největší chválu si Rodriguez vyhrazuje pro FaZe. „[To] má v současnosti největší podíl na hraní,“ věří. „Jsou příliš velcí na to, aby selhali, ti kluci tam určitě budou ještě dlouho.“
A přesto Rodriguez pevně věří, že strategie G2 dokáže překonat konkurenci na všech úrovních. „Pokud mám být upřímný, myslím, že se také dostáváme do bodu, kdy jsme příliš velcí na to, abychom selhali. Máme příliš mnoho reputačních výhod, příliš mnoho důvěryhodnosti budované v průběhu let na obchodní úrovni a na úrovni fanoušků. To platí i na úrovni vydavatele, pokud vytvoříte novou hru, potřebujete G2.“
Nakonec si Rodriguez myslí, že G2 Esports je v nejlepší pozici pro vítězství v závodě z mnoha důvodů. Na závěr dodává: „Pokud začínáte s esporty, je velmi vysoká šance, že se stanete fanouškem G2. Pokud jste značka, která by chtěla sponzorovat špičkový tým na světě, je velmi vysoká šance, že každý ukáže na G2. Dříve jsme byli novými dětmi, ale nyní jsme interně strukturováni tak, abychom škálovali kvalitu každého zaměstnance na každé úrovni až po střechu. Je to přímo nesrovnatelné s čímkoli tam venku. Kultura naší organizace je naprosto bezkonkurenční.“
A co vy, také fandíte G2 Esports?