Žijeme v době, kdy téměř zpoza každého rohu na nás vyskočí nová, rádoby „esportová“ a pro jistotu i mobilní hra (a k tomu i nová kryptoměna). Herní marketing sází na změť barviček, efektů a všudypřítomných explozí, ovšem v režimu jednoduchých pravidel, které zvládne vstřebat i 10leté dítě. Pro pořádné pařany, kteří se nebojí výzvy, pro old school gamery, ale i pro trochu náročnější diváky je tady klasika Heroes of Might & Magic III. Možná si říkáte, co vám může tato přes 20 let stará hra dnes nabídnout a proč o ní čtete právě na vašem dozajista nejoblíbenějším herním portálu PLAYzone.cz?
Heroes III je tahová strategie, kterýžto žánr si nikdy s progamingem příliš netykal, ale zrovna symbolicky když hra dospěla, tedy dovršila svého 18. roku věku, začal se rodit malý zázrak. Fanoušky vytvořený a volně šiřitelný Heroes 3 HD mod (který je nyní již automaticky součástí vyžadovaného neoficiálního datadisku Horn of the Abyss) totiž po mnohaletém vývoji dospěl do fáze, kdy do hry přidal moderní online lobby. V něm se mohou hráči z celého světa setkávat, chatovat a domlouvat si zápasy. Jak již název modu napovídá, samozřejmostí byla i eliminace veškerých bugů a technických problémů, které by vás při zprovozňování hry na moderních systémech mohly potkat (pozor, neplést HD mod s HD edicí na Steamu, která vzhledem k problému s autorskými právy na zdrojové kódy neobsahuje datadisky, ani žádné vychytávky, o kterých je v tomto článku řeč!).
Se vznikem online lobby se pojí tak zvané „Heroes 3 národní obrození“, o kterém se nepochybně z učebnic dějepisu budou dozvídat i naše děti. Zatímco dříve musela domluva her mezi hráči probíhat na specializovaných fórech, či v online komunikátorech typu ICQ (haló, tady středověk!), nyní v online lobby potkáte v kteroukoli denní i noční dobu tisíc(e) dychtivých pařanů. Poznamenávám, že u tahové strategie nezáleží na kvalitě internetového připojení, ani na pingu, tudíž není třeba hráče rozdělovat do regionů. V současné době v Heroes III není nouze o kvalitní streamery, o zajímavá youtube videa, ani o turnaje, kde je možné vyhrát příjemné kapesné, čest a slávu. I hraním Heroes III na top úrovni se tedy dá uživit.
Aby videohra uspěla v esportu, musí být mnohovrstevná, musí zaujmout nováčky, bavit diváky a rozvíjet potenciál profíků. Musí disponovat vícero možnostmi, jak dospět do pomyslného cíle i rozvíjet rozličné přístupy a strategie. Její herní mechanismy musí být vyladěné a vybalancované. A hlavně esportová hra musí vždy odměňovat ty hráče, kteří se nejvíc snaží, nejvíc trénují a mají největší talent. A všechno tohle Heroes III na rozdíl od svých konkurentů i ostatních dílů série Might & Magic splňuje!
Jeho multiplayer je jako vybroušený diamant, obvykle začínáte s jedním městem a jedním hrdinou na poměrně velké mapě plné surovin, cenných artefaktů a nepřátelských stráží. Je na vás, zda budete investovat do stavby města, anebo utratíte všechno zlato za další hrdiny a pokusíte se zabrat co nejvíce území. Své kroky však musíte pečlivě plánovat, mapu nikdy nemůžete znát předem, podobně jako v Age of Empires je totiž vždy náhodně generovaná podle určitých pravidel, které je třeba důvěrně znát. Herní intuice je naprosto zásadní. V bojích se pomocí taktických manévrů a zneužívání slabin umělé inteligence naučíte porážet mnohanásobné přesily. S každým dalším zápasem se tak bude vaše tempo zrychlovat. Zjistíte, že rychlejší než kupovat armádu v hradě, je vybojovat ji zdarma ve speciálních objektech na mapě. Uvědomíte si, že cílem není nasyslit deset různých mečů a štítů, ale naopak rozpoznat to, co je možné vynechat. Rychlost v Heroes III hraje prim.
Když jsme u rychlosti, Heroes III měl bohužel vždy jednu slabinu, která jej držela daleko od síně slávy obývané hrami jako Starcraft nebo League of Legends a to byla časová náročnost jednoho zápasu. Standardní utkání na nejhranějším templatu náhodné mapy Jebus Cross o velikosti XL trvají běžně kolem 3 hodin, jiné mapy i mnohem déle. Je jasné, že spousta hráčů se raději půjde na pár desítek minut odreagovat do Fortnite, než aby rozjížděla výpravu hodnou rozšířené edice Pána Prstenů. Nicméně důvodem, proč Heroes III může nyní zaujmout i vás, je unikátní random map template zvaný „Duel“. Tento herní mód představuje pravidlo 1 hrdiny, 1 životu a 1 minuty časového limitu na kolo. Jeden zápas se tak dá sfouknout i symbolicky za 1 hodinu, a to už je důvod, proč Heroes III stojí za vyzkoušení i dnes. Z tahové strategie se stává intenzivní a zábavná klikačka, která ve svém žánru nemá obdoby. Duel před hráče každé kolo předkládá nepřeberné množství možností, na jednu stranu se hraje jako šachy, kdy se vyplácí myslet dopředu, ale při tom času je tak málo – dokážete se rozhodnout správně a zároveň rychle? Vteřiny utíkají, ťik, ťak…
Podrobněji o Heroes III Duelu v příštím článku, čekání si můžete zkrátit na českém Heroes III YouTube kanále.