V minulém díle našeho článkového seriálu o Heroes III jsme avizovali, že příště se podíváme na konkrétní tipy a triky. Začít je ale vhodné od podlahy, tudíž pokud jste v Heroes III nováčci, anebo máte jen krátkou paměť, doporučuji nakoukat představení měst, jednotek, hrdinů a zákonitostí pohybu, popř. dále pokračovat přes představení bitev a základních taktik na bojišti.
Dále už tedy jen o modu Duel. Podotýkám, že co platí v Duelu nemusí zdaleka platit na standardních mapách, které ostřílenější z vás znají z dob minulých. Proto se hned nerozčilujte, pokud se např. o vaší oblíbené jednotce dočtete něco v rozporu s vašimi zkušenostmi.
- V prvé řadě znalosti vítězí a nemyslím tím teď primární skill „knowledge“, který je samozřejmě také potřeba, ale mám na mysli znalost mapy a jejich pravidel. Mrkněte na oficiální stránky Duelu a projděte si jak „main features“, tak „dwelling tier list“. Seznamte se taky se zakázanými kouzly a artefakty, abyste je nehledali v Duelu marně. Většinou se budete zaměřovat pouze na 1-2 nejsilnější, resp. nejefektivnější jednotky, a proto je dobré vědět, kolik externích obydlí se bude ve vašem biome nacházet a jaké jednotky můžete očekávat v pandořiných skříňkách.
- V hrubých rysech si promyslete taktiku již při samotné volbě města, ale buďte flexibilní, během prvního týdne je možné ji hravě změnit podle dané situace. Určitě je třeba již při výběru frakce vědět, které z nich jsou lepší v rychlém postupu na střed mapy, popř. v rychlém útoku na soupeře (rush) a které jsou silnější až později za použití jednotek vyšších levelů (build). Např. Castle je typické build město, protože se chce dostat k nejlepší jednotce ve hře – Archanděl, naopak cesta Rampartu ke zlatým drakům je příliš zdlouhavá a náročná na suroviny, tudíž Rampart bude vždy spíše rushovat s kombem Elf + Trpaslík (ano, správně, J.R.R. Tolkien se svým Pánem Prstenů náš milovaný Heroes III sprostě vykradl). Samozřejmě existují města, která zvládnou obojí, typicky Tower je velmi silný jak v rushi se Solmyrem, stejně jako dokáže hrát pasivně a pomalu budovat drahé Titány. Na profi úrovni dokáží hráči rozpoznat, zda soupeř jede rush, či build již z drobných indicií, zejména sledováním pohybu soupeře kouzlem view air a srovnáváním počtu zabraných měst v Taverně.
- Pro nováčky to nemusí být intuitivní, ale v Heroes III vždy vítězí hrdina oproti jednotkám, jinými slovy za každé situace jsou důležitější primární skilly (statistiky) hrdiny, než velikost armády. Každá útočná síla navíc oproti soupeřově obraně zvedá damage o 5% a naopak každá obranná síla navíc oproti soupeřově útoku snižuje damage o 2,5% (nenechte se ošálit čísly, znamená to, že soupeř musí dát o 5% více damage, je to tedy ekvivalentní). Ve výsledku, než se plahočit půl dne pro jednoho draka je mnohem účinnější navštívit jednu-dvě Arény, které vám zvednou útok a obranu. Střed mapy je tedy bohatý nejen kvůli surovinám, externím obydlím a Pandořiným skříňkám, ale hlavně proto, že obsahuje 3 knihovny a nespočet Arén a Koloseí.
Takhle vypadají ideální sekundární skilly pro Vašeho hrdinu v Duelu a oblečené „finální“, tedy nejsilnější artefakty.
- Možností, kam s hrdinou jet, je opravdu spoustu. Jak bylo řečeno v předchozích článcích, umění je rozpoznat, co vynechat. V momentě, kdy je na tahu soupeř a vy máte nějakou tu minutku oddych, zapomeňte na alt+tab, nebo nedej bože odskočení na WC (od toho přeci bůh vynalezl plastovou lahev). Čas soupeřova tahu je chvíle pro plánování vašeho příštího dne. Zkontrolujte si města a přemýšlejte, co chcete postavit za budovy, podívejte se na stav vašich surovin a vypočítávejte, ale především, vizualizujte si v mysli cestu vašeho hrdiny. Kam asi dojedete, kde použijete Dimenzní bránu (ideálně 2x za kolo při expertní magii vzduchu). Vždy zkontrolujte manu a mějte na paměti, že každý tah spotřebujete nejméně 67 many (1x Let, 2x Dimenzní brána, nejméně 1x Town Portal). Není nic horšího, než když zůstanete trčet v pustině bez many.
- Tím se dostáváme k dalšímu bodu, ideálně téměř každý den začínejte a končete v hradu. Váš pohyb po mapě musí být efektivní a nejvíce pohybových bodů pro následující den získáte tak, že „přespíte“ v hradě (či v dolu) pouze s nejrychlejší jednotkou, zatímco pomalejší jednotky umístíte mimo hrdinu jako stráž hradu. Také přespáním v hradu, v němž je postavená Věž kouzel doplníte manu. Věřte tomu, že téměř vždy vyjde lépe teleportovat se na konci tahu do hradu, doplnit manu a začít další den opět kouzlením Letu a Dimenzní brány, než sice stihnout získat váš oblíbený artefakt o chviličku dřív, ale celý následující den promarnit pomalým pohybem bez použití cestovních kouzel.
- V momentě, kdy hrozí střet se soupeřem, zejména po breaku do středové treasure zóny, začněte každý svůj tah tím, že aktivujete kouzlo „View air“ (je nutné mít expertní magii vzduchu) a zběžně na minimapě zkontrolujte pozici soupeřova hrdiny. Stačí chvilka nepozornosti a protihráč vás může přepadnout ze zálohy, když nejste připraveni na boj, anebo vám může obsadit klíčové město.
- U Duelu zapomeňte na pohodové hraní s jednou rukou na myši a druhou na hrnku s čajem, potřebnou rychlost získáte totiž jen využíváním všech dostupných klávesových zkratek. Ať už je to zběsilým klikáním „W“ pro wait a „D“ pro defense v bojích, otevíráním knihy kouzel písmenem „C“, či přehazováním a rozdělováním armády různými kombinacemi levého CTRL, ALT, SHIFT + klikání na danou jednotku. Dále podobně jako v real-time strategiích, i v Heroes III můžete používat CTRL+číslo na bindování určité konfigurace artefaktů. Jakmile se vám podaří získat ekonomické artefakty – Golden Goose (vydělává 4 500 zlata denně) a Cornucopia (vydělává 4 kusy každé vzácné suroviny denně), chcete mít tyto artefakty „oblečené“ vždy když končíte tah, ale naopak je nechcete mít na sobě, když jdete do boje.
- Vzhledem k tomu, že v Duelu není čas na zabírání dolů na suroviny, budete většinou odkázání na směnu surovin v Marketplace. Asi nemusíme připomínat, že čím víc Marketplace, tím
víc Adidaslepší kurz. Snažte se postavit alespoň 6 tržišť, neboť tehdy dosáhnete směnného kurzu 1 vzácná surovina za 1 dřevo či 1 kámen. V pozdější fázi hry, kdy potřebujete investovat např. do upgradu level 7 jednotek, je nejvýhodnější postavit obchod s artefakty a prodávat přebytečné artefakty právě za tyto suroviny, popř. za zlato. Jinak zlato získávejte primárně dobýváním Dračích utopií. - Neopovrhujte tréninkem proti počítači, začít můžete bez šíleného minutového limitu na kolo. Zkoušejte se v biomu pohybovat natolik optimálně, abyste byli schopni porazit break 1. – 2. den 3. týdne (131-132). Dále zkoušejte získat finální, tedy nejsilnější artefakty pro vašeho hrdinu a všechna potřebná kouzla do konce 1. měsíce (147). Až budete zvládat tohle, můžete postupně zrychlovat a troufnout si na hraní online.
V dalších článcích se postupně podíváme na taktiky za všechna města. Jejich síla se v Duelu oproti standardním mapám poněkud liší, tak nebuďte zaskočeni. Přibližný obrázek si můžete udělat z tohoto Tier listu.