V článkovém seriálu o modu Duel v Heroes of Might & Magic III jsme se před týdnem seznámili s obecnými tipy a triky, nyní je však čas se věnovat konkrétním městům a jejich strategiím. Začneme jak jinak, než prvním a možná nejznámějším městem ve hře a to Castle.
Největší předností „Hradu“ je bezpochyby nejsilnější a nejužitečnější jednotka ve hře (nepočítáme-li neutrální draky) – Archanděl. Není tedy žádným překvapením, že ani v Duelu nebudeme při hře za Castle cílit na nic jiného než na rychlé Archanděly. Castle je tedy typická „build“ frakce, za kterou obvykle necháváte střed soupeři, snažíte se živořit na svém okraji mapy a teprve poté, pokud přežijete a nasbíráte solidní množství Archandělů, pokusíte se soupeře ze středového města vyhnat.
Začněme však od začátku – startovní hrdina bude Adelaide a to proto, že začíná pouze s jedním zaplácaným slotem na sekundární skilly a to Advanced Wisdom. Ten se zpočátku považuje spíše za „mrtvý skill“, ale v pozdější fázi hry, do které se navíc chcete dostat, dokáže být užitečný, protože se díky němu můžete naučit v side treasure bunkeru všechna kouzla a uvolnit si tak sloty u hrdiny na jiné artefakty. Vzhledem k tomu, že Adelaide je hrdina z třídy Cleric, máte jistotu, že na 3. levelu dostanete nabídku nějaké magie, což bude ideálně země nebo vzduch. Pokud by to byla voda, můžete to risknout a zkusit ji rychle vylevelovat a čekat na zmíněnou zemi a vzduch. Oheň doporučuji úplně přeskočit a začít urychleně hledat město Conflux, kde byste mohli postavit magickou univerzitu a magii země, posléze vzduchu, si koupit.
Váš počáteční „power stack“, tedy klíčový a nejsilnější oddíl, by měli být upgradovaní lučištníci, aka Marksmani. Musíte si je chránit jak oko v hlavě, bohužel totiž mají jen 10 hitpointů. To je shodou okolností stejně jako základní jednotka Pikeman, který má jak na potvoru vyšší obrannou sílu, což má jeden silně nepraktický důsledek. Neutrální monstra půjdou jako první po krku právě Marksmanům. Na bojišti je musíte vždy zabetonovat v rohu dalšími jednotkami (např. třemi Pikemany rozdělenými po jednom do třech různých slotů). V biomu nemusí být Vašim cílem hledat vždy ty nejsilněji hlídané pandory, naopak ideální je nasbírat alespoň kolem 120-150 Marksmanů. Samozřejmě nageneruje-li se bohatší mapa, tak Swordsmani a následně Crusadeři skvěle doplní vaši armádu zejména v Dračích utopiích. Jelikož budete chtít stavět drahé Portály slávy, musíte se také hodně zaměřovat na „banky“, tedy budovy, kde porážíte neutrální jednotky výměnou za suroviny a zlato. Ideálním počátečním cílem jsou Dwarven treasury, jednak proto, že trpaslíci jsou pomalí a Marksmani jim mohou utéct a poté je rozstřílet a také proto, že za ně získáte hodně zkušeností, což vám pomůže v ideálním případě co nejrychleji získat expertní magii vzduchu a alespoň advanced zemi.
Velmi potřebnou budovou v Duelu jsou Stables, které přidávají 400 jednotek pohybu po každý den v daném týdnu, kdy Váš hrdina stáje navštíví. Ideální postup je vylézt ze startovního bunkru 4. den hry a na konci 4. dne zabrat rohové město, ve kterém hrdina přespí a doplní si manu, je-li to třeba. Pak by měl přímou čarou a za použití jedné Dimenzní brány skončit 5. den ve svém novém „hlavním městě“, tedy druhém Castlu, kde se opět postaví Mage guilda. Následně 6. a 7. den se připravují stáje, tedy staví se Blacksmith a Barracks. 1. den 2. týdne je tak možno začít právě stájemi. Samozřejmě toto je ideální scénář, který mnohdy ani není možné uskutečnit, protože se málokdy podaří již 4. den hry končit v rohovém městě na povrchu. Pokud je kvůli tomu třeba vynechat ve startovním bunkru důl na kamení, nebojte se toho. Najdete jej později.
Castle je těžké město právě kvůli tomu, že pohyb v biome je třeba zahrát velmi dobře. Standardní scénář znamená, že 127 (tedy 1. měsíc 2. týden 7. den) stihnete postavit jeden Portal of Glory a najdete alespoň 1 externí obydlí, ideálně obě dvě. K získání finálních surovin na anděly vám pomůže Cyclops stockpile, nehrňte se tam však příliš brzy, neboť kyklopové zpravidla dávají Marksmanům solidní vémolici. Proti kyklopům můžete alespoň použít neoblíbené Griffiny a to tak, že se s nimi pouze postavíte ke kyklopům, aby nemohli střílet. Paradoxně banky nag jsou lehčím cílem a na ně se určitě kvůli bohaté odměně musíte zaměřit také. Neztrácejte čas obsazováním jiných externích obydlí než právě Portálů slávy, nevyplatí se to a zdržuje to.
Ideální break z biomu přichází v 132 (1. měsíc 3. týden 2. den) a ačkoli je lákavé zaměřovat se na suroviny, abyste byli schopni do konce 3. týdne postavit anděly i v druhém hradě a následně je upgradnout, musíte si uvědomit priority a základní priorita je přežít. Zručný soupeř Vás bude chtít zlikvidovat co nejdřív, proto ihned po breaku je třeba najít knihu vzduchu kvůli kouzlům a artefakty, které co nejvíce zvyšují primární skilly (staty) hrdiny. Utopie jsou ideálním cílem, protože zabíjí dvě mouchy jednou ranou – dají vám jak artefakty, tak zlato, které potřebujete na stavbu měst. Nevýhodou je, že Castle má obvykle problém s nashromážděním dostatečně velké armády takhle brzo. Ideálně do utopií neberete Marksmany, abyste o všechny nepřišli. Prohlédněte si dobře část mapy po vašem breaku, můžete nejdřív vzít nejbližší 2-3 pandory na bojovníky, abyste získali „krmivo“ pro draky do utopií. Na konci 3. týdne je nutné mít dost surovin na druhý Portál slávy, přes to nejede vlak. Pokud na vás však soupeř tlačí a hrozí, že vám zaútočí na hlavní hrad, je třeba zvážit, zda neinvestovat raději do upgrade Andělů a to proto, že při finálních bitvách první měsíc hry je rozhodující, kdo bude mít iniciativu (speed priority) a tedy kdo jako první může zakouzlit Chain lightning, anebo Protection from Air.
Pokud soupeř nebyl dostatečně silný na to, aby vynutil souboj dřív, než budete mít „double build“ Andělů a upgrade na Archanděly, jste z nejhoršího venku, ale nemůžete nechat soupeře dominovat střed do konce hry (tedy 242), jinak zaručeně nasbírá nejen větší armádu, ale pravděpodobně získá i velký náskok ve statech u hrdiny. Adelaide jakožto Cleric má velkou šanci na získání Diplomacie, takže je dobré zvážit, zda ji nevzít jako jednu z posledních schopností a v side treasure zónách si vybrat nějaká vhodná monstra k „překecání“ na svoji stranu (samozřejmě za tučný poplatek) a využít tento skokový přírůstek v armádě k útoku.
Největší problém pro Castle nastává, když se středová zóna nageneruje jako Fortress, Stronghold nebo také Conflux, či Tower. Fortress má nejlepší counter na Archanděly v podobě Mighty Gorgonů, podobně Ancient Behemoti od Strongholdu si v pozdějších fázích hry dokážou s Archanděly poradit. V takovém případě je dobré sbírat tyto jednotky i přestože středové město nekontrolujete, vystavět alespoň ten svůj Fortress/Stronghold, který máte v biomu a v určitém bodě, např. na přelomu 4. a 5. týdne zaútočit. Podobně nepříjemné může být, pokud soupeř získá velké množství Titánů za Tower. Vše se však odvíjí od toho, jestli si stihl vzít sekundární schopnost Archery a nedej bože k tomu složit artefakt Bow of the Sharpshooter. Conflux je speciální v tom, že jako jediné město disponuje rychlejší jednotkou než Archanděl, tudíž může být nepříjemné, pokud soupeř najde brzy pandoru s Fénixy a zaútočí.
Instruktážní české video, jak hrát Duel za Castle, si můžete pustit zde, popř. na tomto českém Heroes III Youtube kanále najdete další zábavné průvodce.