V předchozích částech tohoto obr-článku o LanCraftech to bylo pořádné retro. Mnozí z Vás ještě v roce 2003 nebyli ani na světě, natož aby s monstrózními CRT monitory cestovali do zapadlého Rýmařova na nejlepší LANku v Česku. Ti, co si tu dobu pamatují, ba dokonce ti, kdož ji zažili, jsou však bohatší o zážitky, které již dneska nelze zopakovat. Věřím, že pro mnohé z vás byly právě začátky onou zlatou érou. Je to subjektivní, ale řekl bych, že z hlediska úrovně organizace, hráčského komfortu i prestiže turnajů vstoupil LanCraft do své zlaté éry spíše až ve Starém Městě u Uherského hradiště.
Kulturní středisko ve Starém Městě prošlo čerstvou renovací, a proto není divu, že prostory působily na první pohled mnohem příjemněji, než kulturák v Rýmařově i hala v Krnově. Projevilo se to nejen v místnostech pro počítače, ale zejména i Sleeping Areách a sociálních zařízeních. Mezi ty patřily i sprchy, v kterých bylo jednou za čas dokonce možno i přistihnout nějaký pár při vzájemném umývání zad, či zvedání mýdel ze země... Kapacita pro BYOC byla údajně až 250 lidí, což jen mírně zaostává za jednorázovým Krnovem, který udával 320. Před kulturákem se také nacházel příjemný plácek, kde počínaje LanCraft Summerem 2010 kromě hromadného spalování cigaret probíhala i parádní venkovní grilovačka. Všechny mimoherní aktivity byly zachovány, dokonce přibyl koutek s Nintendem Wii. Opět musím vyzdvihnout laser game, které se nyní dalo hrát i venku kolem zaparkovaných aut ve více lidech jako deathmatch. Takže pokud jste si z LanCraftu odvezli nějaký ten škrábanec na dveřích, věřte, že padl za dobrou věc – za intenzivní zábavu účastníků laser game.
Thebisova vzpomínka na LanCraft:
„LanCraft jsem ještě hrát na starším ASUS notebooku, který úplně neměl výkon na multiplayer a max pop bitvy (200 vs 200). Tudíž se tím řídily i první taktiky, útok a „no-camp“ dokud se nevyhrálo. Samozřejmě když to viděli ostatní na LANce, na čem hraju a jak se na tom SC2 trhá, vzbuzovalo to údiv, že vůbec něco uhraju. Nicméně v té době na tom až tak nezáleželo, protože něco jako build ordery a timing pushe neexistovalo a vítězily většinou mechaniky z SC:BW či odjinud. Na pozdějších LC se našla tajná taktika před důležitým utkáním, dát si pivo od clan-leadera. Aspoň na mě to vždy fungovalo. Problém taktiky byl však zřejmý, šlo to použít pouze jednou, protože druhé pivo už nezvyšovalo soustředění. Atmosférické vzpomínky na LanCraft pro mě byly vzájemná rivalita a popichování zda vyhraje Jumpův tým nebo soupiska pod vedením Krooder/Artik. Teď ve zpětně to ale byly spíše žabomyší války.“
LanCraft Spring 2010 byl promován jako zkušební, jehož středobodem byla Dota, tedy jak hlavní turnaj, tak LAN finále Dota ligy. Starcraft 2 ve své beta verzi však poměrně rychle dokázal zaujmout jak komunity Brood Waru, tak Warcraftu 3. Vzhledem k nedávnému velkému LanCraftu Silesia byla však účast tristní, 6 lidí pro každou hru, tudíž se hlavní turnaje ani v jedné z nich nekonaly a místo toho se hrál jeden společný Starcraft 2 Beta turnaj. Skupinky zůstaly pevně rozděleny na Brood War koutek, kterému vévodil Streetwalker a W0nder a WarCraft koutek, kterému vévodil Kačer. Já jsem za necelé 2 měsíce tréninku, bez jakéhokoli backgroundu v Brood Waru spíše jen (s)prostě kopíroval Kačerův Void Ray abuse, kterým trýznil zejména terrany. Predy měl za sebou sice jeden z nejznámějších Starcraft 2 Beta zápasů, který na Youtube nasbíral téměř 300.000 zhlédnutí, ale vzhledem k tomu, že byl v prvé řadě brilantním mechanickým hráčem, obtížně se vyrovnával s některými nestandardními strategiemi. A zde se otevřely dveře Kačerovi, když právě v turnaji rychlým Void Rayem doslova rozvrtal Predyho obranu dřív, než bys řekl „macro“. Pamatuju na ten moment, když W0nder šibalsky Predymu do další mapy poradil, ať vedle bunkru s mariňáky postaví taky Turret, jelikož mariňáci v té době v bunkru ještě nedostali +1 range, a tak na smažící Void Ray jednoduše nedostřelili. Kačer uznale pokýval hlavou a Void Ray posunul o centimetr vedle, zatímco Turret rozstřílel svými Stalkery a Predy psal opět „gg“. Nicméně Kačerovu cestu nemilosrdně ukončil Streetwalker, který ve finále hladce porazil i Wondera. Vzhledem k naší nezkušenosti a ukrutně malým mapám, které vládly počátečním stadiím StarCraftu 2, nebylo téměř možné rozumně techovat a ubránit rychlé pushe Mariňáků s Maraudery. Wonder hrál hezky vypadající armádu „robotů“, tedy Stalkery s Immortaly bez splash damage, takže jakmile do hry vstoupil Stimpack, bylo vymalováno.
Streetwalkerova vzpomínka na LanCraft:
„První SC2 turnaj ve Starém městě byl zajímavý hlavně tím, že se všichni teprve s hrou seznamovali, takže tam byl i prostor přijít s novou strategií, na kterou nikdo neměl odpověď. A k tomu také došlo... Tady je bod, kdy mě možná klame paměť, protože už je tomu víc jak deset let, ale jsem přesvědčený, že to byl Kačer, kdo přišel s „neporazitelnou“ strategií do matchupu Protoss versus Terran. Tato strategie byla vcelku jednoduchá, postavil jednu Gateway, jeden Robotics Facility a jednu Stargate, ze kterých pumpoval Zealoty, Imortaly a Void Raye. Byl s ní tak úspěšný, že zničil každého Terrana, který mu přišel do cesty a všichni ostatní Protossové si jeho úspěchů rychle všimli. Proto tuto strategii rychle převzali. Následkem toho šli všichni Terrani velice rychle do loser bracketu a o něco později i ven z turnaje.
Protože v celém turnaji bylo velice málo Zergů, se winners bracket změnil v jedeny velké Protoss versus Protoss orgie, kde nakonec dominoval w0nder. V tom okamžiku už bylo v podstatě jasné, že i grand finále bude v režii Protossů...I já jsem si vylámal na této protosské strategii zuby a skončil jsem v loser bracketu. Bylo mi však jasné, že se svými aktuálními strategiemi nemám šanci porazit nikoho, kdo by ji proti mě zopakoval a tak jsem se během čekání na soupeře zamyslel nad tím, jak by se dalo dosáhnout vítězství a došel jsem k vcelku jednoduchému řešení. Všechny jednotky, které protossové stavěli, byly skvělé proti čemukoliv, co mělo hodně životů a velký damage, ale měli velkou slabinu ve strategii se kterou přišli již Sověti za druhé světové války. „Nas mnogo“.
Proto jsem postavil 4 Barracksy a začal pumpovat pouze marínu, která samozřejmě dostala poctivou dávku bojových drog a vrhla se na frontu. Velice rychle se ukázalo, že jsem přišel s dokonalou odpovědí na Kačerovu „neporazitelnou“ strategii, protože jsem bez potíží prošel celým loser bracketem až do samotného finále. Žádný z Protossů si neuvědomil, že by měl změnit strategii až dokud nebylo pozdě a tak jsem se dostal až do finále, kde se w0nder po prvních dvou prohrách pokusil přijít s odpovědí, ale v té rychlosti se mu nepodařilo vymyslet strategii, která by mu zajistila vítězství. Ostatně na tuto strategii neměli Protossové odpověď ještě několik následujících měsíců.
Hlavním důvodem, proč jsem však jezdil na LanCrafty, nebyl turnaj samotný i když ten byl důležitým okořeněním celé akce, ale spíše setkáni s lidmi, se kterými jsem se v některých případech znal už dlouhé roky a v jiných případech jsem se s nimi teprve seznámil a bavíme se do dnešního dne. Takže všichni, se kterými jsem tehdy kecal, pil nebo páchal nějaké další neřesti, pozvedněte sklenici zlatého moku a přeji - Na zdraví!“
Pořádný Starcraft 2 turnaj měl původně přijít na LanCraft Summer 2010, ale jak již bylo avizováno v předchozím článku, Beta verze byla vypnutá a plná verze hry ještě nevyšla. Spousta lidí tedy odhlásila účast a ta zbylá hrstka srdcařů si to opět rozdala v Brood Waru a WarCraftu 3 – tentokrát hromadně. Brood War doslova bezkonkurenčně ovládl Streetwalker, protože žádný jiný konkurenceschopný hráč Brood Waru se nedostavil. Prim na LanCraftu tedy opět hrála Dota a Counter-Strike, k tomu se hrála i Trackmania a FIFA. Zajímavou featurkou LanCraftu se stalo to, že pokud jste na místo přijeli oslavit své narozeniny, dostali jste na baru 10 točených piv zdarma.
Dalo by se říct, že minimálně, co se týče účasti, nejprestižnější domácí StarCraft 2 turnaj se konal na LanCraft Spring 2011, a to proto, že kromě třech solidních maďarů z nfteam přijeli hned tři přední hráči z Polska – MaNa, Tarson a Tefel (a grandmaster Forte). MaNa a Tarson navštívili už několikrát Rýmařov, v roce 2011 byli zrovna na vrcholu, a tak se od nich nečekalo nic menšího než souboj o první místo. Ve svém nejlepším rozpoložení se nacházel také Rikytan a prakticky jediná hvězda, která na tomto LanCraftu chyběla, byl PredY. V prvním patře Staroměstského kulturáku byla vyhrazená sekce jen pro diváky streamu, který byl živě přenášen na plátno. O komentář se nestaral nikdo jiný, než hvězdy z sc2cz – Tučňák a Murdoc. Když se Rikytanovi podařilo ve Winners Bracket porazit Tarsona, sklidil právě v této místnosti nadšený potlesk. Atmosféra byla úžasná, fanoušky StarCraftu 2 si pochvaloval i admin turnaje v Counter-Strike. Tarson nakonec Rikytanovi porážku vrátil, usadil jej na krásném třetím místě a ve finále si poradil i s MaNou. Zajímavostí bylo, že již před začátkem akce web avizoval, že dochází volná místa pro BYOC, LanCraft byl tedy úspěšně naplněn k prasknutí s rekordním počtem 254 hráči. Doprovodný program zahrnoval různé serepetičky, kromě zmiňovaného koutku s Nintendo Wii a klasického koutku s tanečními podložkami, mohli návštěvníci vyzkoušet i dobové nejsilnější notebooky MSI s doprovodným turnájkem v HomeFront. Po setmění pak několik účastníků dokonce dalo klávesnice stranou a rozehráli partičku šachu a pokeru. Organizace byla vskutku špičková, myslím, že běžný návštěvník ani není schopen docenit práci na přípravách a úklidu prostor a na lákání sponzorů, od kterých jsme všichni obdrželi drobné dary, ať už to byly BigShocky, časopisy Score, Level nebo různé hry věnované do soutěží. Program na LanCraftu se ani na chvíli nezastavil. Sympatické sestřihy s otřesnou hudbou je možno shlédnout zde a zde.