Data mining je pojem, který sahá daleko za hranice pouze Apex Legends. Jedná se v podstatě o analytickou metodologii získávání netriviálních, skrytých a potenciálně užitečných informací z dat. Data mining byl nedílnou součástí komunity Apex Legends a odhaluje například nový obsah ještě před jeho spuštěním. Technicky jde proti pravidlům. Uživatelská smlouva společnosti EA zakazuje uživatelům „[používat] jakéhokoli robota nebo jiné automatizované zařízení nebo proces pro přístup ke službám EA za jakýmkoli účelem, jako je například data scraping, a také podvádění nebo napomáhání při podvádění nebo jiném protisoutěžním chování“.
Obvykle úniky upozorní na vydání skinu, masivní úniky ze hry jsou obvykle mimo to, co lze z dat z veřejné hry vytáhnout. Některá data ale lze použít na kompetitivní scéně, příkladem je zónová poloha. Profík SSG Mark „Dropped“ Thees tuto skutečnost rozšířil na sociálních sítích. „Data mining pro zóny je údajně reálná věc a myslím si, že by se o tom mělo mluvit a mělo by se o něm více všeobecně vědět,“ sdělil na Twitteru.
Data mining for zones is supposedly a thing in apex and I think it should be talked about and more common knowledge for everyone. The way it was explained is, you can basically find through the code of the game in each update which certain zones can happen and which can’t.
— SSG Dropped (@Dropped) November 29, 2022
V podstatě každý, kdo to umí, si může najít pomocí kódu hry v každé z aktualizací informaci o tom, jaké určité zóny se mohou vyskytnout a kde naopak nikoli. Podle některých je to příliš velká výhoda pro týmy, které k informaci mají přístup, aniž by si ostatní týmy vůbec uvědomovaly, že to lze.
Zpočátku byl v centru obvinění jeden tým, a to TSM. Několikanásobní šampioni přiznali, že použili informace o zóně získané z dat. Trenér Raven to otevřeně přiznal na streamu a prohlásil, že nechápe, jak něco takového může narušit soutěžní integritu.
Informace, kterou veřejnosti předal trenér, TSM pobouřila část komunity a hráče. Nicméně zavrhnul jakékoliv obavy z toho, že je to v rozporu s pravidly, přičemž doplnil, že jen dělá svou práci analytika. Philip „ImperialHal“ Dosen, jeden z hráčů TSM, na Twitteru narážel na několik dalších týmů, které jsou na stejné lodi. Ostatní to ale popírají: „Budou muset zakázat Alliance, Furia, FaZe a možná i Liquid. Hodně štěstí!“
they will have to ban Alliance, Furia, FaZe and maybe even Liquid. Good luck!
— TSM ImperialHal (@ImperialHal) November 29, 2022
Navíc prý ani o data mining nejde, ale jde o něco úplně jiného. „Co jsem pochopil od Ravena, není to ani data mining, je to něco jiného. Nedokážu to vysvětlit, protože tomu nerozumím. Takže o tom nebudu mluvit, protože nevím, jak by se to popsalo, jak se to dělá. Prostě jsem dostal informace a to je vše,“ řekl ImperialHal, který celou situaci nedokázal vysvětlit.
Není to poprvé, kdy byl data mining prvkem diskuze. Již dříve s mapami Storm Point a World's Edge (v únoru 2022) data ukazovaly, kde zóny nikdy neskončí. Typicky to blokovalo všechny hlavní budovy a také některá zajímavá místa. Skutečné důkazy o tom, že týmy využívají informace o zóně pomocí data miningu pro svou výhodu, nebyly ve veřejně dokázány. Zda se jedná o porušení pravidel EA, je zcela jiná otázka, protože týmy by mohly používat zcela veřejné informace pro čtení svých zón.
EA zatím nepodnikla žádné kroky a zakázala týmům účast na ALGS, která je momentálně v polovině sezóny.