Probrané taktiky za Nekropolis a Dungeon pro mod Duel v Heroes III v našem článkovém seriálu nebyly zrovna nejjednodušší a nepochybně vyžadují nějaký cvik. K barbarům však žádná sofistikovanost nepatří, tohle bude přímočará spanilá jízda, na jejímž konci nás s trochou štěstí nebude čekat nic jiného než sladký pocit vítězství. Barbaři (město Stronghold) mají v Heroes of Might & Magic bohatou tradici, avšak nikdy nepatřili mezi ty nejsilnější ani nejoblíbenější frakce. Důvodem je jejich zaměření na rychlý útok a levnou výstavbu města výměnou za nepatrně slabší finální jednotky.
Vzhledem k tomu, že v modu Duel se používá pouze jeden hrdina, který zpravidla dosáhne vysokých levelů a velkých čísel primárních statistik, je situace pro Stronghold poměrně specifická. Vylepšení Behemoti totiž ignorují 80% obranné síly soupeře, takže čím vyšší statistiky hrdinů, tím je tento bonus doslova brutálnější.
Ancient Behemoti se tak stávají paradoxně nejsilnějším monstrem do přímého boje v pozdějších stadiích hry. Jejich nevýhodou je nižší rychlost a nemožnost dostat se přes hradby při dobývání nebo i obraně hradu. Late game potenciál Strongholdu je nepříjemně snížen nemožností barbarů naučit se magii vody. Bez magie vody není možno jednotky teleportovat přes hradby a není možno kouzlit jedno z nejefektivnějších podpůrných kouzel ve hře – mass (expert) Prayer.
Stronghold nabízí zlatou střední cestu mezi rushem a buildem. Vaše startovní hrdinka by měla být vždy Shiva díky Scoutingu a specializaci na ptáky (protože v Duelu na ptáky rozhodně nejste krátký). Ve startovním bunkru je lepší nevynechat důl na dřevo, ani na kamení, pokud se nenachází příliš stranou. Poté se snažte přímou cestou dorazit 6. den do svého budoucího hlavního hradu ve své startovní zóně, tedy biomu, a to proto, abyste 6. den doplnili manu výstavbou věže kouzel a 7. den stihli postavit v obou hradech budovu na skalní ptactvo.
Není třeba připomínat, že obsadit alespoň jedno externí obydlí již 1. týden je výhodou. Porazit stráž devíti ptáků pouze se základní armádou může být pro začátečníky oříšek, proto se nebojte si to pořádně nacvičit, abyste ve hře „na ostro“ nikdy neváhali a exterák si hravě obsadili.
Vaše další kroky by měly směřovat k předpokládané lokaci hradu Conflux, protože Barbar bude pravděpodobně potřebovat Magickou univerzitu k tomu, aby včas naleveloval stěžejní magii země a vzduchu. Do konce druhého týdne byste měli mít obsazeno přibližně 4 z 5 externích obydlí na skalní ptáčky a s trochou štěstí i externí obydlí na Behemoty.
Určitě neztrácejte čas s žádnými jinými obydlími. Profi hráči zvládnou do konce 2. týdne provést i double build Behemotů, nicméně i single-build vás může dobře nakopnout. Není to však podmínkou, pokud je váš biome bohatý na pandořiny skříňky se silnějšími jednotkami, může být lepší strategií se s Behemoty nezdržovat a ihned utíkat ovládnout střed mapy.
Zatímco ti nejlepší hráči světa zvládnou poměrně stabilně 1. den 3. týdne dobýt Dračí utopii a následující den „breaknout“ do středové zóny, my si můžeme tyto limity s klidem o den posunout. Do dračí utopie však nechoďte s nízkým počtem Behemotů, jinak se na ně draci okamžitě zaměří. Zlaté pravidlo říká, že raději žádný, než jeden nebo dva.
Pokud se vám podaří 127 provést single build s dvěma obsazenými externími obydlí, měli byste zkraje 3. týdne mít v armádě 5-6 Behemotů, což už je dostačující počet pro to, aby vás draci nechali na pokoji. Dalším cílem po breaku by však mělo být nasbírat dost surovin na jejich upgrade, protože teprve s Ancient Behemoty začíná ta pravá legrace.
V treasure zóně hledejte zejména Dračí utopie a neztrácejte tolik čas hledáním samostatných artefaktů. Pokud vaší hrdince nepadne Diplomacie a pokud vyloženě nedominujete středu mapy, myslete na to, že lepší je hru ukončit dříve než později, a to právě kvůli tomu, že v pozdějších fázích hry vám bude chybět důležitá magie vody.
Pokud se bude schylovat k závěrečné bitvě na středu mapy, může být i obranná pozice za hradbami pro vaše Behemoty nevýhodná. Působí to sice neintuitivně, ale pokud ovládáte střed mapy, dokážete vždy vynutit souboj mimo hrad. Stačí si počkat, až se soupeř přiblíží na dosah a poté místo obrany vyjet vpřed a zvolit útok. Jako pravý barbar!
Ukázkové hry za Stronghold si můžete pustit zde, anebo zde, popř. na tomto českém Heroes III Youtube kanále najdete další zábavné průvodce.