Přejít k hlavnímu obsahu

Top 5 ikonických jednotek v Heroes of Might & Magic III

8. 9. 2023 | 12:00 Gaming
Projděte s námi dlouhatánskou historii nesmrtelné klasiky Heroes of Might & Magic III a ukažte si s námi prstem na pět nejikoničtějších jednotek, které přijdou na mysl většině z nás, když se řekne „tahová strategie“. Že je pět málo? Nebojte, začneme několika „honorable mentions“.
Heroes III
Heroes III
Zdroj: New World Computing

Jednoznačná odpověd na otázku, proč je Heroes of Might & Magic III nejúspěšnějším, nejhranějším a zkrátka nejoblíbenějším dílem série HoMaM, nejspíš neexistuje. Pro někoho je to přehledná malebná 2D grafika, která dotahuje k dokonalosti nádhernou estetiku předchozího druhého dílu, pro jiného jsou to vyladěné herní mechaniky, které už po třetím dílu jaksi nikdy nebyly jako dřív. Pro jiného to může být jen nostalgie, ale pro nás všechny se to z větší či menší části točí okolo skvělých jednotek, kterých jsme si v naší bojové družině hýčkali a s potěšením je sledovali, jak řežou nepřátele hlava nehlava.

Začneme čestným uznáním trojice fantasticky navržených jednotek, které se však v rovině oblíbenosti zkrátka do finální top pětky nedostaly.

Pit Lord

Začneme zostra, neboť Pit Lorda by v tomto seznamu nejspíš mnoho z vás nečekalo. Ten důvod, proč je Pit Lord místy až „game breaking“ jednotka, spočívá v jeho speciální abilitě vzkřísit z mrtvých jednotek Démony. Představte si situaci, kdy se nacházíte na velké mapě se spoustou hradů, externích obydlí, či jiných budov nebo dokonce pandořiných skříněk na bojovníky. U hrdiny však můžete mít maximálně sedm oddílů, cítíte tedy, že ideální by bylo disponovat jedním tzv. „power stackem“, tedy jedním početným oddílem, který bude veškeré neutrální jednotky zabíjet na jednu ránu. Démon sice není kdovíjak oslnivá jednotka, je to pozemní pěšák bez speciálních dovedností, ale když jich dokážete vyvolat přesilu hodnou legie kostlivců, zjistíte, že se hravě vypořádají i se standardními oddíly draků, andělů, či čehokoli jiného, co proti nim postavíte.

Mechanika, nebo spíše matematika oživování, vypadá následovně. Jeden Pit Lord dokáže oživit jednotky za 50 hitpointů, přičemž jeden démon má 35 hitpointů. Efektivně tedy např. 20 Pit Lordů oživí až 1000 hitpointů, což se rovná 28 démonům. V boji tedy záměrně necháte padnout, nebo si dokonce schválně plošnými kouzly, jako je např. Pád meteoritů, zabíjíte slabé a levné jednotky a vyvoláváte Démony. 1000 hitpointů může naplnit např. stovka Pikemanů, 50 trpaslíků, apod. Jediné pravidlo, které je třeba mít na paměti, že chudáci, kteří nemají „duši“, tedy nemrtví, elementálové, nebo třeba golemové, vzkříšení být nemohou. Také z jednoho Anděla, tedy jedné duše, nelze vyvolat více než 1 démona, byť Anděl má podstatně více životů.

Pit Lord, Mighty Gorgon, Ancient Behemoth
Pit Lord, Mighty Gorgon, Ancient Behemoth
Zdroj: New World Computing

Mighty Gorgon

U smrdutých Gorgon jsem jistě u mnoha fanoušků udeřil tzv. hřebík na hlavičku. Každý má totiž rád ty nejsilnější jednotky ve hře, o tom žádná... Nicméně, co je největší nepřítel všech těch černých draků, archandělů a dáblů? No přeci vylepšená Gorgona! Každý, kdo hrál někdy multiplayer s kamarádem, ať už po internetu, nebo klasicky v „hot seatu“ u jednoho počítače, někdy zažil ten pocit, kdy kamarád pečlivě sbíral jednoho Titána po druhém, dlouze na ně šetřil, užíval si jejich mocné údery bleskem, ale pak jste přišli vy - zákeřně jste za pár šupů vylepšili Gorgony, naběhli k těmto drahocenným jednotkám a jedním odfrknutím je poslali k šípku. Kamarád je sice kamarád, ale vidět ho brečet u hry není něco, o co byste chtěli přijít.

Speciální abilita „Death Stare“ funguje následovně - za každých 10 vylepšených Gorgon máte 10% šanci, že po vlastním útoku zabijete navíc 1 extra jednotku, do které útočíte. Ve výsledku 100 Mighty Gorgon 100% šanci, že zabije dalších 10 jednotek navíc, což při souboji 100 Gorgon versus například 30 černých draků dělá „kousek koláče“. Soupeře neochrání ani imunita vůči kouzlům, neboť se jedná o schopnost a nikoli o kouzlo.

Ancient Behemoth

Není divu, že ony ultimátní jednotky nejvyššího, tedy sedmého stupně, byly vždy nejoblíbenější. Cílem každého fanouška, který si chce užívat hru, je totiž neztrácet armádu v každém drobném boji. Zatímco Gobliny prakticky nejde uchránit, tak Ancient Behemoth se 300 životy už nějakou tu ránu ustojí. Proč je ale tak oblíbený? Vždyť z těch nejlepších jednotek je druhý nejpomalejší, nemůže přeletět hradby, nestřílí, a jeho pán, hrdina Barbar, se ani nemůže naučit magii vody, aby disponoval expertním teleportem, který by ho mohl jedním kliknutím přepravit přes hradby při dobývání hradu.

Přesto Ancient Behemoth umí jednu úžasnou schopnost, díky které může v boji porazit všechny své konkurenty. Tou je dočasná redukce obranné síly jednotky, do které právě útočí o 80% +1. Pokud tedy Ancient Behemoth s útočnou silou 19 a damage 30-50 dává ránu Archandělovi, který má obrannou sílu 30, tak se při výpočtu číslo 30 nejdřív pokrátí o 80% a 1. Zůstane tedy 5 a následné škody se vypočtou s rozdílem útočná síla Behemotha 19 mínus obranná síla soupeře 5, tedy rozdíl 14, což činí (14x5) 70% navýšení. Z průměrného damage 40 je tedy rázem 68. Že se vám ten rozdíl nezdá tak dramatický? Inu, představte si dlouhou hru, kde proti sobě stojí hrdinové s 30 útočnou a obrannou silou, která se všem jednotkám v boji přičítá. Snížení o 80% najednou znamená, že výše znázorněný rozdíl není 14 bodů, ale 49, což je navýšení damage o 190%. Z rány o průměrných škodách 40 je najednou zásah za monstrózních 116. Nemusím snad ani dodávat, kdo takový souboj vyhraje.

Archanděl
Archanděl
Zdroj: New World Computing

5. místo - Archangel

Těžko si představit HoMaM III bez finální a tedy nejsilnější jednotky lidské rasy - Archanděla. Ten má nejvyšší rychlost, nejvyšší útočnou a obrannou sílu, největší damage, jen hitpointů má méně než černý drak, titán a vylepšený Behemoth, tedy 250. Jeho použitelnost je však prakticky nejlepší. Už jen proto, že jeho rychlost překonal až Fénix přidaný v datadisku Armageddon's Blade. Takže do té doby jste s Archandělem v armádě měli jistotu, že budete vždy začínat.

Archanděl nejen, že krásně vypadá, svou vypjatou hrudí budí respekt a svým ohnivým mečem straší zlo, ale také má jednu úžasnou vlastnost. Tou je vzkříšení. Jeden Archanděl dokáže vzkřísit až 100 hitpointů. Archanděl je tedy praktický pomocník do každé armády, v které dojde ke ztrátám například křehkých střelců. Stačí v předposledním bojovém kole vyčkat, tím si zajistíte, že pojedete na konci, kdy vzkřísíte padlé a ihned na začátku dalšího kola jedete jakožto nejrychlejší jednotka znova. Dorazíte soupeře dřív, než vám stačí udělat další škody. Výsledek bitvy „flawless victory“ a možná i „Fatality“ v jednom.

Mezi skvělými triky využívanými např. v Duelu je také oživování „sebe sama“. Toho můžete docílit tak, že vylevelíte magii vody na expert a naučíte se kouzlo klonování. Můžete poté Archanděly naklonovat a tímto klonem vzkřísit na bojišti kohokoli, včetně svého hlavního oddílu Archandělů. To je důvod, proč je v Duelu vyšší počet Archandělů to nejlepší, čeho můžete dosáhnout. Názornou ukázku můžete shlédnout zde.

Grand Elf
Grand Elf
Zdroj: ArtStation

4. místo - Grand Elf

Nejen nejsilnějšími jednotkami živ je člověk. Tedy, ehm, chtěl jsem říct lesní elf. A když ho teprve vylepšíte na Velkého elfa, to je život! Grand elf jednoznačně patří mezi nejoblíbenější střelce a troufám si říct, že kromě Titána byl vždy mezi hráči populárnější než jiné silnější jednotky, jako např. Kyklop, či Arcimág. Důvod je jednoduchý - elf je snadno dostupný a jeho „damage output“ předčí i většinu silnějších jednotek. Budova na elfy stojí prostých 1 500 zlata a 10 dřeva a můžete ji postavit klidně první den hry. Dřív než vůbec vyjedete z hradu, můžete si sedm těchto skvělých jednotek koupit, tedy samozřejmě nevylepšených. Ale co vám brání v tom, je další den vylepšit?

Vylepšení nejen, že zvedá rychlost o 1, ale hlavně přidává druhý útok. Každý Grand Elf střílí dvakrát v rozmezí 3-5 damage. Ve výsledku jste schopni nákupem základního růstu docílit 7x8, tedy 42 damage. Připomenme, že jiné jednotky třetího stupně, např. Griffin, ve svém základním růstu dávají 31,5 škod průměrně. A to nemluvím o tom, že elfové střílí! Taktika za Rampart je tedy jednoduchá - zabednit v rohu bojiště střelce a střílet a střílet a střílet. Neříkejte, že vás tahle drobná hra na Legolase někdy nebavila. Jen se na to podívejte tady!

Vampire Lord
Vampire Lord
Zdroj: YouTube

3. místo - Vampire Lord

Vylepšený vampír byla už nechválně známá jednotka z předchozího dílu Heroes. Její využitelnost ve trojce však není o nic nižší. Na papíře má sice zoufale nízký damage pouze (5-9), ale již tenhle deficit dokáže vyrovnat velmi vítanou abilitou, díky které nepřítel nevrací úder. Při souboji jeden proti jednomu tedy Upír fakticky útočí dvakrát častěji než soupeř, čímž svůj malý damage dokáže nahradit, pokud mu k tomu dáte dostatečný čas. Není tedy divu, že největší nepřítel Upírů není v HoMaM sluneční svit, ale příliš rychlé bitvy.

Vampire Lord by si však nezasloužil třetí místo v seznamu nejikoničtějších jednotek, nebýt jiné úžasné sekundární vlastnosti. Tou je, jak již pití krve napovídá, možnost oživovat se útokem do živých soupeřů. Kolik Vampire Lord udělí škod, o tolik se zregeneruje. Je to úžasně jednoduché. Čím vyšší počty, tím vyšší damage, tím větší regenerace včetně oživování již padlých Vampírů.

S tím se pojí několik úžasných triků. Zejména jde o to, že postavíte-li vylepšené upíry do rohu bojiště, mohou na něj útočit jen dva nepřátelské oddíly najednou. K tomu musíte upírům pořádně naboostovat obranu kouzly jako štít a kamenná kůže, abyste bitvu co nejvíc zpomalili. Tímto stylem dokáže i pouhých 10 vylepšených upírů, které můžete mít již zkraje druhého týdne hry za Necropolis, dobít například druhou nejsilnější konzervatoř Griffinů se stráží 5x30 griffinů. V modu Duel je pak možné porazit vhodný, nestřelecký „break“ již s třicítkou upírů. Od padesáti pak můžete bezpečně do dračích utopí bez jakékoli další armády. Vampire Lordi to vyřídí bez ztrát. Ukázka zde!

Černý drak
Černý drak
Zdroj: pixabay.com

2. místo - Černý drak

A je to tady, nejsilnější jednotka z druhého dílu ságy HoMaM se hravě stala i jednou z nejoblíbenějších jednotek v třetím díle. Myslím, že láska k černým drakům mnohdy ani není zakořeněná v jejich síle, či speciálních vlastnostech. Je to prostě styl. Černý drak vypadá dobře, je to typická jednotka fantasy žánru a v bojové družině ji chce mít prostě každý. Černý, červený, zelený a zlatý drak byly jediné jednotky v původní hře, které mohly útočit přes dvě pole. Po vydání datadisku Armageddon's Blade se  k nim ještě přidal pták ohnivák a Fénix. Není třeba zdůrazňovat, jak skvělá je možnost udělit na bojišti dvakrát větší škody tím, že chrlíte oheň přes dvě pole. Vznikají tak situace, kdy soupeř například nemůže efektivně chránit své křehké střelecké jednotky, protože v momentě, kdy na ně nalepí jakéhokoli strážce, můžete je zfouknout oba dva. Obrovská výhoda ve větších bitvách spočívá také v tom, že při útoku na dva nepřátele si obvykle můžete vybrat směr a tedy rozhodnout se, od koho byste raději obdrželi vrácení úderu.

Proč je ale černý drak tak populární a proč je lepší než drak zlatý, je samozřejmě jeho kompletní magická imunita. V Duelu sice nemáme nejsilnější kouzlo ve hře - Imploze, ale ve všech ostatních modech a mapách byla Imploze největší nepřítel zlatých draků. Byli imunní vůči pozitivním kouzlům, jako je ochrana před kouzly země nebo vzkříšení, ale nebyli imunní vůči Implozi. Prostě hrůza. Černý drak takovým problémem netrpí. Mezi nejničivější strategie prakticky již od prvního dílu HoMaM z roku 1995 tedy patřilo použití imunní jednotky jako je právě Černý drak a kouzla Armageddon. Stačí jen lítat po rozích bojiště a za hudby Aerosmith a hereckých kreací Bruce Willise kouzlit mocný Armageddon. Chcete-li vidět sílu černých draků v akci, můžete zavítat sem.

Titan
Titan
Zdroj: heroescommunity.com

1. místo - Titán

Muselo to přijít. Odvěkým nepřítelem Černého draka byl od počátku věků Titán. A odvěkým přítelem každého hráče HoMaM byla silná střelecká jednotka. Titán se zrodil z Gianta. Ten ještě chodil po bojišti s dlouhým ledovým mečem, ale jakmile našetříte na nejdražší upgrade ve hře, dostane Giant rozum a Raydenův blesk do ruky. Bum!

Mezi Giantem a Titánem je největší skok (co se týče vylepšení) ve hře. Má to své výhody i nevýhody. Výhodou je, že Gianty není až tak složité postavit, tedy alespoň pokud budete hrát hru s fanouškovským add-onem Horn of the Abyss, který právě nesmyslně drahou cestu za Oblačným chrámem zjednodušil. Jinými slovy budova na Gianty již nevyžaduje postavení přehnaně drahé budovy na Mágy. Na bohatších mapách tedy není problém postavit Gianty i 1. týden hry. Čím větší počet Giantů, tím silnější oddíl Titánů z nich po dosažení pomyslné zletilosti bude. Sympatické je, že po upgradu neztratí Titán schopnost sekat mečem, tudíž boj z blízka má stále bez postihu typického pro jiné střelecké jednotky.

Popularita, nebo chcete-li láska k Titánům, však nepramení jen z jejich vlastností na papíře, ale zejména z toho, jak krásně jednoduše se s nimi hraje a jak efektivně a mocně to vypadá. Titán stojí při vašem hrdinovi, nikam se nežene, nespěchá, ale každého na koho svým mocným myšítkem ukážete, sejme drtivým bleskem. Dejte hrdinovi Zlatý luk, nebo dokonce složte Luk ostrostřelce a Titán bude střílet bez penalizace i na dálku přes hradby. Naučte hrdinu druhotnou schopnost Archery a Titán bude udílet největší damage ze všech jednotek 7. stupně. Tedy kromě čestně zminovaného Ancient Behemotha. Pokud byl Černý drak symbolem HoMaM II, pak si troufám říct, že Titán je symbolem HoMaM III. Je to zkrátka ikona. Nejikoničtější jednotka. Videoukázka zde.

Bývalý mistr ČR 2009 ve Warcraftu 3, nejlepší Starcraft 2 hráč za rok 2012, hrdý otec dvou dětí a tvůrce Youtube Heroes 3 videí.