Přejít k hlavnímu obsahu

Zlaté české ručičky. Tuzemské hry válcují i filmovou tvorbu, studia hlásí miliardové obraty

13. 12. 2023 | 21:33 Gaming
Českým hrám se daří. Za rok 2022 hlásí tuzemské herní společnosti obrat v celkové výši 7,52 miliard korun, oproti „covidovému“ ročníku jde o šestiprocentní nárůst. Vyplývá to ze statistik, které v pátek zveřejnila Asociace českých herních vývojářů na konferenci Game Developers Session. Nadále platí, že videohry jsou největším českým kulturním exportem – drtivá část kupní síly je v zahraničí. Co do výše obratu tak nechávají tuzemskou filmovou a seriálovou produkci daleko za sebou.
Last Train Home
Last Train Home
Zdroj: Ashborne Games

Že je Česká republika nenápadnou videoherní velmocí, není už dlouhé roky žádným tajemstvím. Na zemi s pouhými 10 miliony obyvateli se může chlubit řadou velkých úspěchů. Hry jako Arma, Mafia, Kingdom Come: Deliverance či Beat Saber (jehož tvůrce koupila společnost Meta Marka Zuckerberga) znají po celém světě, a jak ukazují nejnovější data, domácí sektor nadále bobtná.

Obrat tuzemských herních společností poskočil meziročně o šest procent na 7,52 miliardy korun. Na daních odvedly firmy bezmála 400 milionů korun.

Předloni byl růst českého herního sektoru ještě strmější – a to o 33 procent – čemuž přispěla mimo jiné pandemie koronaviru. Zákaz vycházení či omezení fyzických kontaktů zkrátka napomohl prodejům her, počítačů a konzolí. K interaktivní zábavě také přičichla řada lidí, která virtuálním světům doposud neholdovala.

Rostoucí sektor vytvořil za rok 2022 dalších 414 pracovních míst, většinou šlo o pozice s vysokou přidanou hodnotou – programátory, technické inženýry a grafiky.

Podle nejnovějších statistik se české herní scéně daří.
Podle nejnovějších statistik se české herní scéně daří.
: Asociace českých herních vývojářů

Do struktur studií se promítla i válka na Ukrajině. Cizinci tvoří v českých herních firmách více než třetinu všech zaměstnanců, nejčastěji pocházejí právě z Ukrajiny, ale také Slovenska, Polska, Nizozemska či USA.

V reakci na ruskou agresi se některé společnosti či jednotlivci přesunuli i do ČR, což byl případ vývojářů GSC Game Worlds, autorů postapokalyptické série STALKER. O českou společnost nicméně nejde, do statistiky tak zahrnuti nebyli.

Stále chybí pracovní síla, školy nestíhají

Na 98 procent veškerých vydaných her míří především na zahraniční trh, respektive se objeví na globálních digitálních obchodech jako Steam či Epic Games. Největší zájem o české tituly mají ve Velké Británii, Francii, Německu, Spojených státech a Číně. Coby produkt zábavního průmyslu jsou hry největší český kulturní export.

Za loňský rok spatřilo světlo světa celkem 60 nových her, ať už ve formě bezplatných mobilních hříček, plnohodnotných prémiových titulů či dodatečných přídavků. I letošní želízka v ohni hlásí velké úspěchy, jmenovitě strategie Last Train Home o osudech československých legionářů či retro plošinovka Bzzzt.

Poměrně zajímavou statistikou je také vzdělání pracovníků v herních studiích. Většinu pracovních vědomostí získávají spíše z on-line zdrojů (67,7 %) a od kolegů z branže (63,7 %). Formální vzdělání v oboru herního vývoje získala jen pětina všech vývojářů, což poukazuje na letitou bolístku – český vzdělávací systém stále nedokáže pokrýt poptávku po pracovnících do herních firem, ty se pak musí poohlížet po lidech v zahraničí.

Zaměření především na League of Legends a EA Sports FC. Občas zapne Counter-Strike, od roku 2012 ale žere LoLko, dostal se i do Diamondu :).