Alexej Pažitnov dokázal vytvořit Tetris během pár týdnů, což v současnosti může znít bláznivě. Vždyť nyní na videohrách pracují desítky až stovky lidí po dobu několika let. Skládání padajících kostiček mělo tak jednoduchý a zábavný koncept, že se během 40 let existence Tetris stal obrovským hitem. V současnosti je druhou nejprodávanější hrou světa, v roce 2019 ji z první příčky odsunul Minecraft.
„Když jsem Tetris vyvíjel, a měl jsem jeden z raných prototypů bez skórovacího systému a dalších detailů, dílky prostě jen padaly dolů, tak jsem se sám před sebou nemohl přestat vymlouvat, že něco stále ladím. Už to fungovalo, ale já nedokázal přestat hrát. V tu chvíli jsem si uvědomil, že je to velká hra, ale nečekal jsem nic z toho, co se stalo,“ vzpomínal v rozhovoru pro CNN Prima NEWS na herní konferenci Game Developers Session, kde vývojářům předával své zkušenosti.
Osmašedesátiletý Pažitnov si v rozhovoru také posteskl nad nedostatečnou obtížností současných her. „Mám pocit, že kategorie casual her, které jsou pro každého, jsou až příliš jednoduché,“ uvedl a přiznal, že snadnější hry ovlivňují i jeho téměř čtyřicet let starý titul.
„V podstatě se Tetris stal příliš náročným pro občasné hráče. Lidé si zvykli na pouhé dotyky na displeji. V Tetrisu musíte uvažovat nad tím, že musíte dělat několik činností. Do hry tak musíme přidat nějakou úvodní úroveň, aby se lidé sžili s ovládáním a nástroji,“ řekl.
Základním principem Tetrisu je spojování padajících pěti různě tvarovaných hracích kostek v jeden útvar. Při vytvoření a spojení jedné souvislé řady dojde k jejímu smazání. Rychlost padajících kostek se postupem času zvyšuje, a pokud se celé hrací pole zaplní kostkami, hra končí.
Původní hru Alexej Pažitnov vytvořil v roce 1984 pro počítač Elektronika 60, později se Tetris dostal na počítače se systémem DOS. Na konci osmdesátých let se už padající kostičky objevily i na zařízeních Amiga, Atari nebo ZX Spectrum. Masivní rozšíření přinesla verze na kapesní konzoli GameBoy od japonské firmy Nintendo.