V tomto nedávném článku jsme vás informovali o masivním update neoficiálního datadisku Horn of the Abyss, který už je řadu let neodmyslitelnou součástí legendární tahovky Heroes of Might & Magic III. Nové město přineslo nikoli standardních 7 jednotek s možností upgradu, ale rovných 8.
Factory má tedy jako jediné město dvě finální tier 7 jednotky, přičemž si nemusíte mezi nimi vybrat tak, jako to bylo např. v Heroes IV, ale můžete klidně postavit obě. Nemusíte se bát, že by tím byla narušena vyváženost hry, výstavba budov na obě tier 7 jednotky totiž stojí stejné suroviny (krystaly) a vyžaduje jiné předchozí budovy, takže hráč si zpravidla bude muset vybrat, na kterou budovu/jednotku se bude soustředit dřív s tím, že výstavba té druhé bude v závislosti na bohatství mapy značně oddálena.
TIER 1
Halfling a Halfling Grenadier
Základní jednotka města Factory je hned jedna z těch nejlepších tier 1 jednotek, které jsou ve hře dostupné a to jednoduše proto, že střílí. Svými atributy se nejvíce podobá Master Gremlinovi za město Tower, ale má jeden zásadní rozdíl - větší damage.
Zatímco Master Gremlin střílí za 1-2, tak Halfling střílí za 1-3 a po upgradu dokonce za 2-3, což už je damage, který připomíná spíše tier 2 jednotky. K tomu vylepšený Halfling má ještě zajímavou vlastnost, která je tak trochu inspirovaná mocnými Behemoty a to, že ignorují 20% obranné síly jednotky, do které právě útočí.
Když si k tomu připočteme fakt, že poměrně velké množství startovních hrdinů za Factory má naučenou sekundární vlastnost Archery, dáme si rychle dohromady univerzální startovní strategii za toto město. Střežit Halflingy v rohu svého bojiště, chránit je jinými jednotkami a všechno co se přiblíží rozstřílet jejich silně nadprůměrným damagem!
TIER 2
Mechanic a Engineer
Jednotka druhého stupně to nerozjíždí jinak, než ve velkém stylu. Mechanic totiž útočí přes dvě pole úplně stejně jako draci nebo fénixové. To je obdivuhodný bonus pro jednu ze základních jednotek, nicméně nezapomínejte na opatrnost, protože si hravě můžete spálit i vlastní jednotky, budou-li stát hned za nepřítelem ve směru útoku!
Engineer má i velmi slušný damage 2-5, což je na poměry tier 2 jednotky také slušný nadprůměr. Počet hitpointů je pak již v normě. Určitě se připravte na to, že při obraně Vašich Halflinů budou Mechanici první na ráně a budete je v průběhu hry ztrácet. Zmínit je také třeba jejich unikátní vlastnost a to možnost „opravy“ mechanických jednotek.
Oprava překvapivě funguje stejně jako vzkříšení, tzn. můžete „oživit“ i již padlou mechanickou jednotku. Výpočet opravy je jednoduchý, každý Mechanik zvládne opravit za 10 hp, vylepšený Inženýr pak za 20 hp. Samozřejmě tuto vzácnou abilitu lze použít pouze jednou za boj. Možnost opravy v podobě „vzkříšení“ obzvláště oceníte u křekých tier 4 jednotek Automatonů s pouhými 30 hitpointy. U finálních tier 7 jednotek Juggernautů, kteří po upgradu mají celých 300 HP může dobře načasovaná oprava zvrátit celou bitvu. Existence Mechaniků na bojišti pro soupeře prakticky znamená, že se musí nejdříve vypořádat s nimi, než bude moct vůbec útočit na vaše mechanické jednotky.
TIER 3
Armadillo a Bellwether Armadillo
Je jasné, že po dvou fantastických tier 1 a tier 2 jednotkách musí přijít nějaké zklidnění. Pásovec je prachobyčejná, pomalá jednotka, jejímž jediným úkolem bude bránit své křehčí spojence a preferovaně umírat v první linii.
Samozřejmě každý chytrý soupeř bude Armadilla ignorovat, takže bude záležet na rozložení bojiště a umístění Armadill do taktické pozice. Největší nevýhodou těchto jednotek je nízká rychlost, mluvíme-li o neupgradované verzi. Nejen, že s rychlostí 4 se budete po bojišti pohybovat velmi pomalu, ale již pouhá přítomnost Pásovců ve vaší armádě zpomalí celkový pohyb vašeho hrdiny.
Před opuštěním hradu se tedy vždy pořádně zamyslete nad tím, jestli má vůbec smysl tyhle jednotky sebou brát. Armadillo na první pohled může plnit podobnou úlohu účinného obránce jako Golem za Tower, jenže i oproti Golemovi má horší statistiky a žádné speciální vlastnosti.
TIER 4
Automaton a Sentinel Automaton
S jednotkami Factory je to jak na horské dráze - chvíli nahoru, pak dolů a pak zase... nahoru? Těžko říct, jestli Automaton napraví špatnou reputaci Armadillům, ale minimálně je to vzrušující jednotka s doposud neviděnými abilitami.
V prvé řadě se jedná o mechanickou jednotku, na kterou není možné kouzlit Resurrection, Sacrifice, Berserk, Hypnosis, Blind a samozřejmě jednotka nebenefituje s bonusu hitpointů, který by ji mohl přinést skládaný artefakt Elixír života. Nicméně, jak už bylo řečeno, výše, jednotku lze nejen opravovat, ale i „vzkřišovat“ přímo na bojišti pomocí Mechaniků, či Engineerů. Další unikátní vlastností Automatonů je možnost aktivace výbuchu po smrti.
Výbuch způsobí další škody všem okolním jednotkám, včetně těch vlastních. Samozřejmě poslat Automatona těsně před smrtí do srdce nepřátelské armády může znít velmi dobře, ale přeci jen je třeba zvážit, zda tier 4 jednotka není už trochu moc vysoký stupeň na to, abyste s ní jen tak hazardovali a nestřežili lépe její život. A právě ochrana Automatonů bude problematická, protože na poměry tier 4 jednotek mají jen žalostných 30 hitpointů.
Po vylepšení se Sentinel Automatonům přidá vlastnost „no retaliation“ neboli „nepřítel nevrací úder“, což ve spojení s krásnou rychlostí 9 znamená, že můžete pomalejší jednotky „hit-and-runovat“, nicméně využití se dočkáte spíše v malých bojích s neutrály na chudých mapách, než v boji proti živému soupeři. Automaton se jeví jako nejvíce rozporuplná jednotka Factory. Určitě se můžete dostat do situací, kdy s ní způsobíte nadprůměrné škody, nebo dokážete zázračně manévrovat na bojišti, ale troufám si říct, že ve většině běžných situací si bude počínat spíše průměrně.
TIER 5
Sandworm a Olgoi-Khorkhoi
Bez nadsázky se dá říct, že většina jednotek Factory působí až nezvykle „gimmicky“ (těžko hledat český ekvivalent). Sandworm se v základu jeví jako první relativně „normální“ univerzální jednotka. Svými statistikami i použitím nejvíc připomíná Thunderbirdy ze Strongholdu. Pouze s tím rozdílem, že mají o 1 nižší rychlost, ale za to o 1 větší damage. Bez upgradu pak mají o 10 méně hitpintů, ale jejich upgrade není vůbec nákladný, takže si jej určitě budete moct brzy dovolit.
Písečný červ je prakticky „létající“ jednotka, byť žádná křídla nemá. Uvádí se, že cestuje pod pískem, čímž se rozumí i to, že se může podhrabat pod hradbami při dobývání hradu. Ti zkušenější z vás, kteří slyšeli přirovnání k Thunderbirdovi možná na první pohled jásali, protože právě Thunderbird je asi nejoblíbenější a nejpoužitelnější jednotka 5. stupně, ale bohužel praxe za Factory ukazuje, že Sandworm kvalit Thunderbirda nedosahuje.
První nevýhodou je, že jejich výstavba vyžaduje o 1 budovu navíc oproti Skalnímu ptactvu za Strongold a stojí také nějaké vzácné suroviny, které ne vždy budete mít k dispozici. Druhou nevýhodou je, že rychlost 11 u Thunderbirda, např. ve spojení se specializací od hrdinky Shiva, znamená, že vždycky přeletíte přes celé bojiště a hravě se tedy vypořádáte s nepřátelskými střelci. Olgoi-Khorkhoi těsně přes celé bojiště nedoletí, jeho nižší rychlost o 1 je tedy kritická.
Dále hrdina specializující se na Sandwormy je kouzelník s žalostně nízkými atributy pro útok/obranu, tudíž v praxi se jaksi stává, že píseční červi zkrátka pocitově neoplývají takovou úderností jako byste mohli být zvyklí u barbarů s Thunderbirdy. Stále se však jedná o výbornou jednotku, která má po upgradu ještě jednu unikátní vlastnost. Místo útoku můžete zvolit pozření libovolné mrtvoly na bojišti. Nejen, že takticky můžete soupeři požírat mrtvoly tak, aby na ně nemohl použít vzkříšení, ale hlavně každá taková sežraná mrtvola dává Olgoi-Khorkhoiovi jeden útok navíc pro následující úder.
Nemyslí se tím, že můžete útočit na více jednotek najednou podobně jako byste dostali bonus za morálku, ale zkrátka do jednoho terče provedete více útoků postupně podobně jako dělá např. Crusader za Castle anebo Ayssid za Cove. Z hlediska taktiky v boji je tak možné si pomalu chystat brutální finální úder, kterému by naopak soupeř měl zabránit a v případě, že si všimne, že požíráte mrtvoly, by měl začít Písečné červy likvidovat přednostně.
TIER 6
Gunslinger a Bounty Hunter
Pro spousta hráčů sledujících trailery a teasery před vydáním hry představoval tento pistolník z divokého západu jednu z nejzajímavějších jednotek. A vskutku jeho unikátní abilita „preemptive shot“ je další doposud v Heroes III neviděná věc. „Předčasná“ střela může být využita jenom při souboji s jinými střeleckými jednotkami, netýká se tedy útoků na blízko a jednoduše znamená to, že váš Gunslinger de facto „vrátí úder“ dřív, než prvotní útok vůbec nastane.
První výhoda plyne z toho, že žádné jiné střelecké jednotky si navzájem úder nevrací, Gunslinger je tedy jediný. Druhá výhoda vyplývá z toho, že pokud vaše jednotka vystřelí první, máte šanci, že sníží počty soupeřových jednotek a tedy i jejich damage dřív, než soupeř vůbec zaútočí. Při souboji s neutrály může nastat docela vtipná situace, kdy pokud máte jeden hodně početný oddíl Bounty Hunterů, na který postupně útočí více slabších střeleckých oddílů, tak Bounty Hunter je všechny odstřílí dřív, než nepřátelští střelci stihnou namířit.
S tím se ale pojí i drobná vylepšení umělé inteligence pro HOTU 1.7.0, která právě v těchto situacích způsobí to, že nepřátelští střelci raději půjdou po bojišti vpřed ve snaze použít útok na blízko, než aby se „zasebevraždili“ střílením. Jako obvykle u Factory jednotek po nadšeném výčtu výhod následuje i nějaké větší, či menší zklamání. Gunslinger má na poměry tier 6 jednotek zdaleka nejméně hitpointů a to pouhých 45. Připomeňme, že například Kyklop má 70, Champion 100 a Dread Knight dokonce 120. Pistolníci jsou tedy extrémně náchylní na likvidaci pomocí kouzel a to až do takové míry, že se mezi mé oblíbené jednotky bohužel nezařadí.
TIER 7
Couatl a Crimson Couatl
První, a poměrně snadno dostupnou tier 7 jednotkou, je Couatl. Na první pohled vypadá jako ohnivý pták Sorceress z Heroes II a svými atributy nejvíce připomíná Bone Dragona od Necropolisu z Heroes III. Z nevylepšených tier 7 jednotek má jednu z nejvyšších rychlostí a to 11, což ve spojení s tím, že zabírá 2 políčka znamená, že v některých případech doletí až na konec bojiště (pokud naproti němu stojí také jednotka zabírající 2 pole).
Jeho damage je docela malý, ale má jednu zajímavou vlastnost a to je možnost aktivace nesmrtelnosti po jedno kolo. To je extrémně užitečné, když máte posledních pár jednotek a chcete přežít do dalšího kola, abyste například seslali poslední ničivé kouzlo, anebo jen proto, abyste měli v dalším kole tzv. „speed iniciativu“ (tedy začínali jako první, pokud soupeř nemá již na bojišti živou rychlejší jednotku). Tahle nenápadná vlastnost se s vylepšením jednotky na Crimson Couatl stává naprosto brutální, protože na rozdíl od nevylepšené verze aktivací nesmrtelnosti nepřijdete o tah.
Můžete tedy na začátku bitvy vyletět přímo do srdce nepřátelské armády, zaútočit třeba na nechráněné střelce a přitom si ještě aktivovat nesmrtelnost, abyste měli jistotu, že dané kolo vás soupeř nijak nepotrestá. Nejsem si jist, zda je tato vlastnost vůbec „fér“, ale faktem je, že je naprosto úžasná a nabízí spoustu zajímavých taktických manévrů na bojišti. Jak už bylo naznačeno, vše je vykoupeno jedním z nejnižších damage i hitpointů ze všech tier 7 jednotek. Výstavba Couatlů je poměrně přímočará, zapotřebí jsou jen budovy na tier 3 a tier 5 jednotky a věž kouzel. Cena budovy je pak totožná s cenou jeskyně Behemothů, tedy 10 dřeva + 10 kamení + 10 krystalů + 10 000 zlata, což je na poměry tier 7 budov velmi příznivé.
Dreadnought a Juggernaut
Druhá tier 7 jednotka byla největší chloubou všech trailerů a screenshotů, které byly v průběhu vývoje města Factory vypuštěny. Na první pohled se jedná o jednotku, která do světa hrdinů a magie nepatří, ale přesto vychází z prvotních skečů a nápadů původních vývojářů z 90. let. Ve jménu steampunku je tedy nejsilnější jednotkou města Factory tento robotický parní stroj, který má sice žalostně malou rychlost, ale extrémně velkou použitelnost v přímém boji.
Stačí k tomu jediná speciální vlastnost a tou je „Heat stroke“. V každém kole boje se můžete rozhodnout, zda půjdete klasicky po svých mechanických nožičkách vpřed a na něco ve svém dosahu zaútočíte, anebo zda jen do některého směru před sebou, tedy z místa, kde právě stojíte, vypustíte mocný „tepelný útok“. Ten zasáhne v závislosti na směru 7-8 polí a tedy teoreticky 7-8 jednotek najednou. Systém tedy připomíná bažinaté Hydry, které také dokážou útočit na všechny okolo, nicméně Heat stroke zabíjí i vlastní jednotky, na to pozor!
Na druhou stranu je v praxi použitelnější, protože můžete plošný útok směřovat a to např. na chumel jednotek, které obklopují, neboli chrání, nepřátelský střelecký oddíl. Využitelnost heat stroku však zdaleka nekončí u scénáře boje proti přesile. Pokud dojde na klasickou férovku 1vs1, vždycky přepínejte raději na heat stroke, protože na rozdíl od normálního útoku, na heat stroke nepřátelé nevracejí úder. Pokud tedy pomineme manévrování na bojišti, je v souboji 1 vs 1 Juggernaut schopen porazit i jednotky jako je Archanděl nebo Černý drak!
Jaká je tedy jeho celková použitelnost? Opět se nemohu vyhnout slovu rozporuplná. Stavba budovy je velmi náročná, potřebujete řadu předchozích budov a k tomu 20 kamene+20 krystalů+15 000 zlata, což je srovnatelné s budovou na zelené draky, přičemž ve výsledku dostanete velmi pomalou jednotku, kterou bude velmi těžké dostat do víru boje, aniž byste před tím utrpěli ztráty na křehčích jednotkách typu Halfling, Bounty Hunter a samozřejmě Engineer, který může Dreadnoughty opravovat... Pokud však Dreadnoughty vylepšíte a dostanete je do příhodné bojové pozice, odměna bude sladká!
Zavítejte tedy na jediný český YouTube kanál věnovaný Duelům v Heroes of Might & Magic III youtube.com/@h34d, kde se určitě v brzké době objeví i nějaké hry za nové město Factory!