Žánr real-time strategií je už delší dobu v úpadku a to zejména, co se esportového 1v1 formátu týče. Mezi mladšími hráči jsou zkrátka populárnější týmové strategie typu League of Legends a DotA, které shodou okolností vznikly jako pouhá mapa do real-time strategie WarCraft 3, anebo jiné, jednodušší MOBA, či battle royale žánry. RTS ve svém ryzím 1 vs 1 režimu jsou zkrátka příliš náročné na hráčskou zkušenost, vytrvalost, cílevědomost, rychlost, no zkrátka v obecném slova smyslu na „skill“.
Nejsou předurčeny k tomu stát se masově populární, neboť ne každý v nich dokáže roky pilovat své schopnosti, aby se pak jednou mohl blýsknout i na nějakém turnaji. Přesto je však pro menšinu, která si stále RTS dokáže užít, velmi pozitivní, že existují vývojáři, kterým nejde nutně jen o co největší finanční zisk, ale i o to vytvořit dobrou žánrovou hru.
Bývalí vývojáři sérií StarCraft a WarCraft se nespokojili se změnou politiky konglomerátu Blizzard Entertainment, od firmy se odtrhli a založili vlastní studio Frost Giant. V páté verzi Unreal enginu pak začali v říjnu roku 2020 pracovat na Stormgate. Ze symbolického kickstarter cíle 100 000 dolarů bylo nakonec vybráno krásných 2,3 milionů, a tak se pro mnohé sen stal realitou. O tři roky později byla pak vypuštěná první beta verze hry. Nejdříve s uzavřeným přístupem jen pro zvané a poté v době od 5. do 12. února s otevřeným přístupem zdarma pro všechny. Nyní se hra opět přesunula do fáze uzavřené beta verze s tím, že na přelomu léta a podzimu 2024 snad bude hotovo.
Nyní se nevyhnu tomu, abych byl osobní. Real-time strategie byly odjakživa můj primární žánr (byť jsem nakonec skončil u zběsile rychlého modu Duel pro tahovku Heroes of Might & Magic III), tudíž na Stormgate jsem byl nemálo zvědavý. Po nějakých 25 hodinách hraní jsem dospěl k závěru, že je to pekelně zajímavá, ale zatím stále nedodělaná hra. Nezbývá než doufat, že odhalení třetí plánované frakce a finálních tier 3 jednotek, které jsou ve stadiu beta verze nedostupné, ještě zamíchá kartami. Práce na mapách bude také klíčová.
Prozatím si tedy můžete zahrát za rasu Infernalů, kteří nejvíce připomínají Zergy ze StarCraftu a lidskou odnož Vanguard vycházejících z Terranů taktéž ze StarCraftu. Na mapě se těží dvě suroviny - zlato (Luminite) a kamení (Therium), rychlost expandování vychází ze StarCraftu 2, podobně struktura map je spíše defenzivní, tedy jednotlivé lokace se surovinami mají omezený přístup, který by měl alespoň částečně zvýhodňovat obránce.
Na mapě se však nachází neutrální jednotky, tzv. creep campy, které můžete zabíjet podobně jako ve WarCraftu 3 a tím získávat suroviny, či další bonusy. Zajímavou mechanikou hry je, že jeden z těch bonusů může být i odemknutí neutrální jednotky, která bojuje na vaší straně, ale nemůžete ji ovládat. Tedy něco jako creepy v Dotě či LoL.
Hra je velmi dynamická, střety se soupeřem mohou nastat již prakticky od druhé minuty hry. Není výjimkou, že jednotlivá utkání mohou trvat jen 5-10 minut. Současná meta-game se den ode dne vyvíjí, do hry také zasahují patche upravující vyváženost hry. Základní koncept bude ale nejspíš vždy vycházet z toho, že Infernal je frakce, která se bude více rozpínat na mapě a svého protivníka přečíslit, zatímco Vanguard se bude spíše snažit techovat silnější a komplexnější jednotky. Jak bude vypadat třetí rasa je zatím ve hvězdách...
Jednotlivé bojovníky a monstra pak bude nejlepší si prohlédnout v tomto videu, kde představení hry Stormgate probíhá formou česky komentovaného zápasu dvou profesionálních hráčů LucifroN a Elazer. Ačkoli je hra ve velmi ranné fázi, je vidět, že profíci již dokázali vymyslet řadu pokročilých strategií a mind-games. Mohutné expandování je protínáno harasem formou dropů a v závěru se dočkáme i menšího dračího překvapení...
Pokud vás tedy Stormgate zaujal a to ať už z hráčského, či diváckého pohledu a rádi byste nějaké další česky komentované zápasy ve Stormgate zhlédli, zavítejte na kanál youtube.com/@h34d a dejte najevo svůj zájem a podporu!