Česká vláda shodla na novele zákona o audiovizi. Tu připravilo ministerstvo kultury a má zjednodušit poskytování filmových pobídek, tedy dotací pro zahraniční i tuzemské produkce na natáčení v Česku.
Dále novela zavádí poplatek pro VOD služby typu Netflix či Disney+. Nově bude mít i zásadní dopad na český herní průmysl. Vedle filmů a seriálů se totiž finanční podpory dočkají tvůrci videoher nebo animátoři. Zákon o přeměně Státního fondu audiovize musí projít ještě Sněmovnou.
Zástupci domácího herního průmyslu se především pomocí Asociace českých herních vývojářů (GDA CZ) snažili o zapojení státu dlouhodobě. V řadě evropských zemích totiž podobné fondy pro herní studia fungují. Platí to například pro Francii, Německo, Finsko, Švédsko či Polsko, fond pro své vývojáře zřídili i Slováci.
Podle předsedy Asociace českých herních vývojářů jsou české firmy v konkurenční nevýhodě. „Nová podoba Státního fondu audiovize je první krok k tomu, aby tu byla systematická podpora herního odvětví, která zatím v ČR chyběla. Jsme jedna z mála zemí EU, kde podpora tohoto sektoru zatím nebyla,“ uvedl Barák pro CNN Prima NEWS. „Nový fond by však mimo přímé podpory herních studií a jejich her měl rozvinout i ekosystém herního průmyslu podporou vzdělávacích aktivit, festivalů, konferencí a dalších akcí, tak jako to funguje u filmu,“ doplnil.
Klíčové změny jsou:
transformace Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize,
rozšíření dotační podpory o televizní a VOD tvorbu,
podpora herního průmyslu, vyčlenění samostatného pilíře pro animaci a gaming
a vylepšení mechanismu filmových pobídek.— Martin Baxa (@MartinBaxa2) June 26, 2024
Redakce CNN Prima NEWS oslovila domácí vývojáře a jejich názory se různí. „Přiznám se, že od úprav ve Fondu audiovize nemám žádná velká očekávání,“ napsal Petr Kolář za studio, které stojí za hitem o československých legionářích Last Train Home. Ostřílený vývojář přesto doufá, že státní podpora pomůže malým a začínajícím tvůrcům. Z toho by pak mohla těžit i velká herní studia. Jejich největším problémem je shánění zkušených pracovníků, které mnohdy musí lákat ze zahraničí. „Právě možnost udělat si portfolio se státní podporou by mohla problém řešit. Stále se ale bojím, že malé týmy nebudou schopné pokrýt byrokracii okolo,“ dodal Kolář.
Spoluzakladatel studia Bohemia Interactive Marek Španěl na zařazení videoher do státního fondu nevidí nic dobrého. V jeho očích to pokřiví trh. „Je to nesmysl, který vůbec nechápe realitu a potřeby vývoje kvalitních videoher. Česko je domovem mnoha úspěšných her, které vznikly bez podpory státu,“ uvedl muž, který stál za zrodem Operace Flashpoint nebo série Arma. Španěl má velký problém s přerozdělováním peněz. O nich budou rozhodovat odborníci, jejichž rolí bude hodnocení a analyzování projektů na základě tvůrčích a realizačních kritérií. „Komise bude vybírat, komu dá kolik peněz, což se děje již u českých filmů. V zásadě to je nejjistější způsob, jak narušit tržní prostředí a další rozrůstání socialistického myšlení v naší zemi,“ doplnil.
Podobný názor zastává i Daniel Vávra, jenž se proslavil videohrami Mafia nebo Kingdom Come: Deliverance.
Dotace jsou zlo. https://t.co/G3cC7xfLcK
— Daniel Vávra ⚔ (@DanielVavra) June 26, 2024
Podle Baráka z Asociace herních vývojářů je fond důležitý i kvůli rozvoji celého odvětví. Ze statistik pozoruje, že tempo růstu nových nezávislých studií a startupů není tak vysoké jako v okolních zemích, kde podporu mají. „To by mohl být do budoucna velký problém, kdy odvětví, které dnes vnímáme jako silné a světově úspěšné, ztratí své postavení a bude oproti zahraničí ztrácet. Samozřejmě fond a státní podpora není všespásný, je to jen jeden z dílků, abychom tu měli dobře fungující podhoubí a prostředí pro vznik a rozvoj takových firem,“ řekl Barák.
Nebojí se vývojáři, že dílem dotací přibude nekvalitních titulů, které by na trhu za normálních podmínek neuspěly? „Nejvíc takový fond umožní vývoj projektů, které budou vytvořeny primárně právě za účelem vyčerpání jejich dotací,“ tvrdí Španěl. Kolář naopak vlnu špatných her tak černě nevidí. „Doufám, že se rozšíří řady tvůrců her, což povede k celkovému zkvalitnění herního odvětví u nás, protože na kvalitní hry bude snazší sehnat kvalitní lidi. A to podle mne více než vyváží to, že vznikne i pár her vyloženě na vyčerpání peněz z fondu,“ myslí si Kolář.
Finanční podpora pro herní studia by však podle vývojářů měla být jen jedním z kroků. Herní studia by více ocenila, kdyby se zrychlil proces přijímání zahraničních pracovníků nebo investiční pobídky.