Přejít k hlavnímu obsahu

Kolik milisekund stačí k downloadu Baldur's Gate 3? Japonsko trhá rekordy rychlosti internetu

2. 7. 2024 | 11:00 Lifestyle
Japonští inženýři překonali všechny dosavadní rekordy v rychlosti internetového připojení. Dosáhli neuvěřitelných 420 000 000 Mb/s, a to pouze s pomocí standardních optických vláken. Co to znamená pro hráče? Představte si, že byste si mohli stáhnout největší hry než byste luskli prstem! V čem je ale háček?
Rychlost internetového připojení
Rychlost internetového připojení
Zdroj: Depositphotos (s povolením)

V dávné minulosti bylo považováno připojení k internetu 56 kbps jako rychlé a přelomové. Postupem času se však přenos dat změnil způsobem, kterému by v době začátků věřil jen málokdo. Tým inženýru z Japonska dosáhl rychlosti 402 Tbps, což je o 25 % vyšší než předchozí rekord, který padl loni v říjnu. Nejnovější herní tituly, jako například Baldur's Gate 3, by tak dokázali stáhnout za méně než desetinu vteřiny. Při výzkumu navíc nevyužívali žádných speciálních technologií či mikroskopické vzdálenosti.

Inženýři použili klasická optická vlákna fungující na principu přenosu digitálních informací pomocí modulovaných infračervených, světelných a ultrafialových signálů, která jsou páteří internetu po celém světě. K tomu využili co nejvíce přenosových pásem a špičkové zesilovače, aby dosáhli celkové šířky pásma signálu 37,6 THz. Pojďme si ale ujasnit jednu věc – i kdybychom měli doma takové připojení, naše herní PC by to jednoduše nezvládla. Ethernetový port na vaší základní desce, i kdyby byl na špičkové úrovni 10GbE, je stále zhruba 400 000x pomalejší než dosažená rychlost. Hráči si tak budou muset ještě několik let počkat.

Pokud by se přeci jen někdo k tak rychlému připojení dostal, nejspíše by ho stejně omezovala rychlost RAM nebo SSD. I ten nejlepší herní počítač na světě by měl problémy s využitím neuvěřitelné rychlosti. I když je nepravděpodobné, že bychom v blízké budoucnosti měli doma 400 Tbps připojení, tento průlom má obrovský význam pro samotný průmysl, protože požadavky na data rostou exponenciálně. V budoucnosti budeme moci stahovat gigantické hry za méně než sekundu, na taková zařízení si ale musíme ještě počkat.