Milovníci Demon's Souls, trilogie Dark Souls a samotného Elden Ringu oceňují hry pro jejich náročný, ale odměňující styl hraní. Avšak mnoho hráčů nalézá jejich neúprosnou obtížnost spíše frustrující než zábavnou. Elden Ring umožňuje hráčům vybrat si z široké škály zbraní, kouzel a strategií, a díky otevřenému světu mohou odložit těžké souboje na později. Shadow of the Erdtree však přináší výzvu, kterou i zkušení hráči sotva zvládají.
Není to hra pro slabé povahy, shodují se fanoušci FromSoftware, kteří mají tendenci vysmívat se hráčům, kteří touží po „snadném módu“. Jenže i řada zkušených a profesionálních hráčů her se vzdala pokoření Shadow of the Erdtree kvůli jeho vyčerpávající obtížnosti. Na druhou stranu, někteří se nevzdávají – třeba populární streamer Kai Cenat dokázal po více než 1 700 smrtích porazit posledního bosse, což vedlo k jeho euforickému vítězství. Proč je Shadow of the Erdtree tak obtížné?
I’ve been getting a vibe check on people’s reactions to the DLC, and the one thing I keep seeing is people underestimating the impact of Scadutree Blessings. These make a MASSIVE difference and you CAN come back later. No, you don’t need to kill the lion or Rellana at the start. pic.twitter.com/B6ZGivK1yh
— Iron Pineapple (@IronPineapple_) June 22, 2024
Elden Ring využívá klasický RPG systém levelování, kde hráči sbírají body z padlých nepřátel a investují je do dovedností jako síla, obratnost nebo inteligence. Shadow of the Erdtree však zavádí nový systém levelování, který všechny hráče snižuje na stejnou úroveň, bez ohledu na to, kolik času a energie investovali do posilování svých postav. Hráči musí sbírat fragmenty rozeseté po zemi Shadow, aby získali dostatek síly na poražení děsivých nepřátel. To může být pro zkušené hráče frustrující, protože jejich tvrdá práce je efektivně vymazána. Navíc někteří hráči si stěžují, že hra příliš spoléhá na dlouhá komba nepřátel, což dělá čekání na otevření pro útok úmorným.
Tvůrce hry, Hidetaka Miyazaki, se popisuje tak trochu jako „masochista“, který si užívá hrůzostrašné smrti hráčů. Pro The Guardian uvedl, že obtížnost hry je záměrná. „Kdybychom opravdu chtěli, aby hru hrál celý svět, mohli bychom jednoduše snížit obtížnost, ale to by nebyl správný přístup. Snížení obtížnosti by hru zbavilo radosti, což by podle mě zničilo samotnou hru,“ prohlásil. Přesto je to právě obtížnost, která je pro mnoho hráčů tak přitažlivá. Spokojenost z poražení bosse, který se zdál nepřemožitelný, je zkrátka neocenitelná. Navíc po tom kolikrát se na obrazovce objevila zlověstná zpráva „YOU DIED“.