Dlouholetí fanoušci série Assassin’s Creed mají za sebou téměř 20 let historie. Během této doby se hráči mohli ponořit do různých historických období a lokalit, od třetí křížové výpravy až po vikingské řádění 9. století v Anglii. Příští díl je zavede do feudálního Japonska, ale s protagonistou, kterého odmítají přijmout. Od oznámení Shadows je vývojářský tým pod neustálou kritiku, zejména od japonských hráčů.
Studio podle svých slov vynaložilo významné úsilí, aby ztvárnění doby a kultury bylo pohlcující a respektující. Cílem nebylo prezentovat Assassin's Creed hry jako faktické zobrazení historie, ale spíše ve hráčích probudit zvědavost k objevování a učení se o inspirativních historických kulisách. „Shadows je primárně navržen jako zábavná videohra, která vypráví poutavý, historicky inspirovaný příběh,“ píše Ubisoft.
Vývojáři uvádí, že spolupracovali s externími konzultanty, historiky a výzkumníky, aby jejich kreativní rozhodnutí byla co nejpřesnější. Přesto si uvědomují, že určité prvky v propagačních materiálech vyvolaly obavy. Celou omluvu a vzkaz japonské komunitě si můžete přečíst na stránkách společnosti Ubisoft.
Hlavním bodem kontroverze je již od prvních ukázek postava černého samuraje Yasukeho. Kromě jeho vyobrazení jsou kritizovány i historické nepřesnosti ve hře, kvůli kterým petici za zrušení celého titulu podepsalo 97 tisíc signatářů. Nevoli čelí také pochybný zdroj, který tvrdí, že Yasuke byl opravdu samuraj.
Situace byla dokonce tak nepřípustná, že se musel ohradit 47letý japonský politik Satoši Hamada. „Zpackali roční období, zpackali budovy, zpackali manýry,“ kritizuje herního giganta. Ačkoliv se snaží o autentičnost, Assassin's Creed hry jsou stále fikcí. Kreativní tým vysvětluje, že pro vytváření strhujících zážitků zapojuje fantazijní prvky a také připouští, že Yasuke skutečně nemusel být samuraj.
Ubisoft dále povzbuzuje, aby komunita i nadále sdílela své myšlenky respektujícím způsobem. „Chápeme, že je obtížné splnit očekávání všech, ale upřímně doufáme, že až Assassin's Creed Shadows vyjde 15. listopadu, hráči v Japonsku i po celém světě ocení věnování, úsilí a vášeň, kterou jsme do něj vložili,“ zakončili celé oznámení.