Roblox je tak trochu videohra ve videohře. Uživatelé mohou v on-line prostředí budovat vlastní virtuální světy, plnit je mnoha úkoly a poté je sdílet s ostatními hráči nebo je prodávat za herní měnu Robux.
Do této platformy pro více hráčů se každý den vydá 78 milionů lidí, kteří si každou sekundu pošlou více než 50 tisíc zpráv, uvádí magazín Bloomberg. Ten ve své obsáhlé reportáži popsal případy, kdy sexuální predátoři prostřednictvím oblíbené videohry zneužívají děti.
V populární videohře s nimi navazují kontakt, snaží se s nimi vybudovat důvěrný vztah a získat osobní informace. Pomocí groomingu se predátoři snaží děti zmanipulovat, aby se mimo virtuální svět Robloxu setkali i ve skutečném světě.
Vývojáři však odmítají, že by se jednalo o vážný systémový problém, a upozornili, že podobně jsou děti ohrožené i v jiných online hrách. „Desítky milionů lidí napříč všemi věkovými kategoriemi mají každý den s Robloxem bezpečnou a pozitivní zkušenost,“ uvedl pro Bloomberg Matt Kaufman, který má na starosti bezpečnostní oddělení.
New: Roblox’s predator problem. This 8-mo investigation with @livcarville exposes how predators find & groom children over Roblox. Police and child safety experts say it’s time for accountability & change. So do some Roblox employees Bloomberg interviewed https://t.co/N4YDg2VTS5
— Cecilia D'Anastasio (@cecianasta) July 22, 2024
Kaufman dále poznamenal, že platforma má moderátorský systém, který kontroluje zprávy a další obsah v Robloxu a vymazává nevhodná slova či blokuje posílání obrázků. Kontrolní mechanismus využívá kombinaci lidských pracovníků a umělé inteligence, vedle textu zvládá kontrolovat i zvukový záznam.
Roblox má zhruba 3 tisíce moderátorů, což je výrazně méně než TikTok, který má třikrát více uživatelů, ale zaměstnává 40 tisíc moderátorů, uvedl Bloomberg. Magazín dále zjistil, že americká policie od roku 2018 zatkla a obvinila minimálně dvacet lidí z únosu nebo zneužívání dětí. Někteří predátoři byli v registrech sexuálních delikventů a se svými oběťmi se seznámili prostřednictvím Robloxu.
Pachatelé se z online světa přesunuli i do toho skutečného. Číhali u dětských hřišť a snažili se děti zlákat pomocí virtuální měny Robux, aby z nich dostali fotografie nebo navazovali vztahy, které se přesunuly na další on-line platformy.
Predátoři si na darknetu a fórech vyměňují rady a triky, jak kontaktovat nic netušící děti. Využívají k tomu hantýrku, aby moderátorský systém nevyhodnotil jejich zprávy jako podezřelé. „Používají emoji k označení aplikací, ve kterých mohou vést další konverzaci nebo si posílat fotografie. Emoji ducha je označení pro Snapchat, disk pro platformu Discord,“ stojí v reportáži Bloombergu.
Bloomberg hovořil se zhruba dvacítkou bývalých zaměstnanců Roblox Corporation, které platformu vyvíjí už od roku 2004, a ti přiznali, že firma nedokáže zpracovat obrovské množství stížností a hlášení.
Potírání činnosti sexuálních predátorů ztěžuje i otevřenost Robloxu. Do hry se může přihlásit kdokoliv a při registraci nemusí uvádět jméno, ani email nebo telefonní číslo. Tento přístup má chránit soukromí dětí, ale zároveň dává bezpečí i samotným násilníkům.
Pod palbou kritiky je také možnost psát do veřejného chatu nebo přijímat žádosti o soukromou konverzaci od každého uživatele. Podle odborníků by však tyto možnosti měly být omezené už ve výchozím nastavení.
O potížích s Robloxem v minulosti psal i britský deník The Sun, který přinesl svědectví rodičů, jejichž osmileté dítě se stalo terčem predátora. Jindy se hráči Robloxu mohli převtělit do členů Kukluxklanu, džihádistů nebo neonacistů.
Oblíbená platforma na rozdíl od sociálních sítí Facebook či Instagram nezakazuje přístup dětem mladším 13 let. Roblox byl primárně vytvořený pro děti. Proto nepřekvapí, že více než 40 % uživatelů Robloxu jsou děti předškolního věku.
Svou hravostí a nekonečnými možnostmi je přirovnáván k Minecraftu. Stejně jako kostičkovaná hra i Roblox má edukativní režim, který mohou využívat učitelé ke zpestření výuky a vzdělávání.
Videohra masivně vyrostla během pandemie koronaviru. V roce 2020 dosáhla na tržby ve výši 924 milionů dolarů, o rok později byla na více než dvojnásobku a atakovala hranici dvou miliard. Za rok 2023 utržila 2,8 miliardy dolarů.
Roblox je zdarma dostupný na počítačích, na herní konzoli PlayStation a také na mobilních zařízeních s operačními systémy Android a iOS. Cílem herního studia je mít více než desetinásobek současných uživatelů a dosáhnout jedné miliardy aktivních hráčů denně.
Zdroj: Bloomberg, CNN Prima NEWS