Přejít k hlavnímu obsahu

Žádné hry si na Steamu nekoupíte. Valve dává hráčům jasně vědět, jak to vlastně funguje

12. 10. 2024 | 18:30 Gaming
Pokud jste jedním z milionů hráčů, kteří si kupují hry na Steamu, může být tahle informace poněkud šokující. Celá řada hráčů si totiž dosud myslela, že pokud si koupí hru, je jejich navždy. Realita je ale úplně jiná, a Valve to nyní jasně říká. Hru podle jejich podmínek nevlastníte, máte jen licenci na její používání.
Steam
Steam
Zdroj: Valve

Tento nenápadný, ale zásadní detail teď Steam dává najevo přímo při nákupu. Na obrazovce platebního procesu se totiž objevil nový text, který varuje: „Zakoupení digitálního produktu poskytuje licenci na jeho užívání na Steamu.“ Zní to suchopárně? Možná. Ale důsledky jsou mnohem větší, než by se čekalo.

Změna byla komunitou rychle zaznamenána. Ale proč se Valve k takového kroku uchýlilo právě teď? Digitální platformy jako Steam, PlayStation a Ubisoft se dostávají pod rostoucí tlak ohledně způsobu, jakým spravují práva ke hrám a dalším médiím. Příkladem je nedávný spor, kdy někteří uživatelé ztratili přístup k digitálním hrám jako The Crew nebo starým pořadům Discovery poté, co byly staženy z obchodů.

A tady se dostáváme k jádru věci. Nový zákon, který vstoupí v platnost v Kalifornii příští rok, vyžaduje, aby digitální obchody jako Steam jasně uváděly, že kupující nezískávají skutečné vlastnictví, ale pouze licenci k užívání digitálních produktů. Valve se tak možná snaží předejít případným právním problémům a připravit se na budoucnost. Možná to zní jako nudná právní formalita, ale pro hráče to může mít velké následky.

Ztráta přístupu k digitálním hrám, které si lidé „koupili,“ se může stát realitou. A zatímco některé platformy nabízejí hry bez digitálního řízení práv, což znamená, že si lze stáhnout instalační soubor a hrát hru bez připojení k internetu, Steam nic takového nenabízí. Pokud Valve někdy rozhodne, že hra zmizí z jeho serverů, nebo pokud účet bude zablokován, může hráč o svou knihovnu přijít. I když jde zatím hlavně o změnu slovíček, hráčům to připomíná, že v digitálním světě je vše trochu méně hmatatelné, než by si přáli.

Štítky: valve, Steam
Student, hráč a fanoušek esportové scény. Věnuji se především Valorantu a League of Legends, cizí mi ale není téměř nic. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.