S vývojem videoher začali bratři Marek a Ondřej Španělové už v 80. letech. Tehdejší hry se nedají s těmi současnými srovnávat, ale okouzlující byly už tehdy. U obou se tak z počítačových her rychle stalo oblíbené hobby a později i šance rozjet vlastní podnikání. Po pádu komunistického režimu se jim otevřela tvůrčí svoboda.
Nejprve v polovině devadesátých let vydali simulátor Gravon pro počítač Atari Falcon. V květnu 1999 pak Marek a Ondřej Španělové společně se Slavomírem Pavlíčkem založili herní studio Bohemia Interactive.
Klíčová střílečka Operace Flashpoint se na svět dostala až v novém tisíciletí a její úspěch nasměroval Bohemia Interactive k úspěchu. Ale než přišla hra z období studené války, tak studio vydalo adventuru inspirovanou ruským příběhem.
„Naše prvotina se jmenuje Mrazík. Byl to trošku jiný žánr, taková krátká odbočka. Naše skutečně zásadní prvotina je Operace Flashpoint,“ vzpomínal Marek Španěl při loňské návštěvě gamingového pořadu Enter v Mníšku pod Brdy.
Právě ve zdejších kancelářích vznikala legendární Operace Flashpoint. Jak to vypadá v oáze klidu nedaleko Prahy, se můžete podívat v reportáži v úvodu článku.
Nemožné neexistuje
Když se Španěl a spol. pustili do vývoje ambiciózní střílečky, u níž si zakládali na maximální realističnost, mnozí nevěřili, že mohou uspět.
„Většina reakcí byla, že takhle velkou hru v tak malém týmu není možné vytvořit. Ale v té době jsme byli mladí a mysleli jsme si, že nemožné je jenom výmluva. Ale ani my sami jsme nečekali, že si Operace Flashpoint získá srdce opravdu milionů hráčů po celém světě,“ řekl zakladatel Bohemia Interactive pro CNN Prima NEWS.
Operace Flashpoint uvrhla hráče v kůži vojáka NATO na fiktivní ostrovy Everon a Malden, které napadla sovětská armáda. Autoři se silně inspirovali obdobím studené války, což dokresloval i podtitul Cold War Crisis. Vedle toho se hra vyznačovala důrazem na taktiku a realistické ztvárnění válečného konfliktu.
Později vyšel ještě datadisk Operace Flashpoint: Resistance, který celý příběh rozvíjel z pohledu partyzánů, jež se snaží bojovat s okupujícím vojskem Sovětů. Dále do základní hry přidal možnost hraní více hráčů po síti.
Jenže po úspěchu přišly roky strádání. České studio ztratilo značku Operace Flashpoint, kterou místo něj začal rozvíjet britský vydavatel Codemasters. Bohemia Interactive muselo od nuly vytvořit zcela novou sérii. V roce 2006 tak vznikla Arma, která k dnešnímu dni čítá tři hlavní hry věnující se modernímu bojišti a díl s podtitulem Reforger, který navazuje na původní Operaci Flashpoint.
České hry mají obrovský věhlas
Během čtvrtstoletí se výrazně proměnilo nejen studio Bohemia Interactive, ale celý tuzemský videoherní byznys. Velkou měrou k tomu přispěla i Španělova firma, v níž začínala celá řada vývojářů, kteří později odešli a nastartovali vlastní studia.
„Trh narostl obrovským způsobem ve všech směrech. Je úžasné, že právě vývoj her se stal naprosto významným odvětvím České republiky. Povědomí o českých hrách je celosvětově opravdu velké. Platí to například i v USA, kde málokterý tuzemský kulturní produkt dosáhl takového věhlasu,“ řekl šéf jednoho z nejstarších herních studií v České republice.
Bohemia Interactive za svůj úspěch vděčí nejen Operaci Flashpoint a nástupnické sérii Arma. Na základě těchto titulů vznikl další hit: hororová a survival akce DayZ. V současnosti ji průměrně hraje každý den přes 33 tisíc hráčů a v žebříčku nejhranějších her na platformě Steam se pohybuje mezi nejlepší třicítkou.
Do portfolia „Bohemky“ patří ještě střílečka Vigor odehrávající se v severském prostředí nebo edukativní adventura v otevřeném světě Ylands, jež využívá podobných principů jako populární Minecraft.
V současnosti Bohemia Interactive zaměstnává přes 400 lidí a podle poslední zveřejněné účetní závěrky dosáhla v roce 2022 na tržby 1,15 miliardy korun. Tím se firma dostala na pozici nejvýdělečnějšího studia v Česku.
Máme překvapení. Bude to Arma IV?
Zástupci studia se nijak netají, že už několik let pracují na čtvrtém dílu série Arma. I proto v roce 2022 vydali titul Arma Reforger, aby si vyzkoušeli svůj vlastní engine Enfusion, na němž má Arma IV také běžet.
K příležitosti 25. výročí si největší tuzemské studio připravilo akci pro novináře a fanoušky v Obecním domě v Praze. Odehraje se tam výroční koncert herní hudby, o nějž se postará Český národní symfonický orchestr. Vedle toho ale vývojáři lákají na odhalení velkého překvapení.
Nabízí se, že studio konečně oznámí novou Armu. Nebo odhalí zcela něco jiného? Kdo ví. Napoví až slavnostní středeční večer.