Přejít k hlavnímu obsahu

Dvacet let od GTA San Andreas. Jak měla vypadat mapa původně?

27. 10. 2024 | 10:30 Příběh
Herní studio Rockstar North stálo před jedním z nejambicióznějších úkolů své existence. Po úspěchu GTA III a Vice City se rozhodlo pustit do tvorby titulu, který navždy změní svět openworld titulů – Grand Theft Auto: San Andreas. Za tímto projektem stálo několik brilantních myslí, mezi nimiž se objevil i Obbe Vermeij se svým týmem. Jak se ukázalo, jedno z nejzásadnějších rozhodnutí padlo právě díky nim.
GTA: San Andreas
GTA: San Andreas
Zdroj: Rockstar Games

Původní vize San Andreas byla ve své podstatě zcela jiná. Vedení studia uvažovalo o tom, že tři města – Los Santos, San Fierro a Las Venturas – budou existovat na oddělených mapách, mezi kterými by hráč mohl cestovat pouze pomocí vlaků a letadel. Tato myšlenka navazovala na koncept prvních dílů GTA, kde hráči také mohli prozkoumávat tři oddělená města, byť v mnohem jednodušší formě.

Hlavním důvodem byla kapacita paměti na tehdejší herní konzoli PlayStation 2, kde bylo třeba maximálně optimalizovat každý detail. Podle Vermeije by oddělené mapy umožnily efektivnější práci s modely, kdy by se do paměti načítaly jen ty, které byly pro konkrétní město potřeba. Tento plán by také usnadnil například přizpůsobení policejních aut, sanitních vozů a hasičských jednotek pro každé z měst zvlášť. Každé město by mohlo mít specifické předměty, odlišné počasí a různé typy vozidel, což by dávalo každému městu jedinečný nádech.

Práce na této koncepci se zdála být jasně daná. Jenže krátce předtím, než se začalo pracovat na oddělených mapách, proběhlo klíčové setkání. Tým se rozhodl spojit všechna tři města do jednoho obřího světa. San Andreas se měl stát jedním propojeným prostředím, kde by hráč mohl volně cestovat bez načítání mezi jednotlivými městy. Toto rozhodnutí vyžadovalo přepracovat velkou část konceptů, optimalizace a způsobu, jakým se do hry data načítají.

Bylo to však rozhodnutí, které San Andreas pozvedlo na úroveň legendy. Díky obrovské mapě se hráči mohli plně ponořit do světa, který měl vlastní atmosféru a život. Místo toho, aby byli uzamčeni v jedné oblasti, mohli objevovat celou mapu plnou tajemství, odlehlých koutů a nezapomenutelných míst.

I přes změnu designu se týmu podařilo zachovat odlišnou atmosféru každého města. V Los Santos hráč čelil hektickému městskému životu, kde vládly gangy a korupce. San Fierro nabídlo autentickou atmosféru kalifornského pobřeží s kopci a úzkými ulicemi, zatímco Las Venturas okouzlovalo hráče luxusem, neony a hazardem. I když mapa byla propojená, každé město mělo svůj vlastní charakter, unikátní vozidla a předměty, stejně jako specifické povětrnostní podmínky.

Dnes, dvě dekády po svém vydání, je GTA: San Andreas stále považováno za jeden z nejikoničtějších titulů v historii her. Bylo to právě díky rozhodnutí spojit tři města do jednoho obrovského světa, které umožnilo hráčům zažít neuvěřitelné dobrodružství v otevřeném světě, který nespí.

Student, hráč a fanoušek esportové scény. Věnuji se především Valorantu a League of Legends, cizí mi ale není téměř nic. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.