Původní vize San Andreas byla ve své podstatě zcela jiná. Vedení studia uvažovalo o tom, že tři města – Los Santos, San Fierro a Las Venturas – budou existovat na oddělených mapách, mezi kterými by hráč mohl cestovat pouze pomocí vlaků a letadel. Tato myšlenka navazovala na koncept prvních dílů GTA, kde hráči také mohli prozkoumávat tři oddělená města, byť v mnohem jednodušší formě.
Hlavním důvodem byla kapacita paměti na tehdejší herní konzoli PlayStation 2, kde bylo třeba maximálně optimalizovat každý detail. Podle Vermeije by oddělené mapy umožnily efektivnější práci s modely, kdy by se do paměti načítaly jen ty, které byly pro konkrétní město potřeba. Tento plán by také usnadnil například přizpůsobení policejních aut, sanitních vozů a hasičských jednotek pro každé z měst zvlášť. Každé město by mohlo mít specifické předměty, odlišné počasí a různé typy vozidel, což by dávalo každému městu jedinečný nádech.
Práce na této koncepci se zdála být jasně daná. Jenže krátce předtím, než se začalo pracovat na oddělených mapách, proběhlo klíčové setkání. Tým se rozhodl spojit všechna tři města do jednoho obřího světa. San Andreas se měl stát jedním propojeným prostředím, kde by hráč mohl volně cestovat bez načítání mezi jednotlivými městy. Toto rozhodnutí vyžadovalo přepracovat velkou část konceptů, optimalizace a způsobu, jakým se do hry data načítají.
20 years ago we released Grand Theft Auto - San Andreas.
The original plan was for the 3 cities to be on separate maps. The player would travel between the cities using trains and planes.
(Gta 1 and 2 also had three cities on separate maps)
Memory was very tight on the ps2 and… pic.twitter.com/kUMxR9Kt96— Obbe Vermeij (@ObbeVermeij) October 25, 2024
Bylo to však rozhodnutí, které San Andreas pozvedlo na úroveň legendy. Díky obrovské mapě se hráči mohli plně ponořit do světa, který měl vlastní atmosféru a život. Místo toho, aby byli uzamčeni v jedné oblasti, mohli objevovat celou mapu plnou tajemství, odlehlých koutů a nezapomenutelných míst.
I přes změnu designu se týmu podařilo zachovat odlišnou atmosféru každého města. V Los Santos hráč čelil hektickému městskému životu, kde vládly gangy a korupce. San Fierro nabídlo autentickou atmosféru kalifornského pobřeží s kopci a úzkými ulicemi, zatímco Las Venturas okouzlovalo hráče luxusem, neony a hazardem. I když mapa byla propojená, každé město mělo svůj vlastní charakter, unikátní vozidla a předměty, stejně jako specifické povětrnostní podmínky.
Dnes, dvě dekády po svém vydání, je GTA: San Andreas stále považováno za jeden z nejikoničtějších titulů v historii her. Bylo to právě díky rozhodnutí spojit tři města do jednoho obrovského světa, které umožnilo hráčům zažít neuvěřitelné dobrodružství v otevřeném světě, který nespí.