Žánr tahových strategií se v našich končinách vždy těšil velkému zájmu hráčské komunity. Většina hráčů si však nedokázala představit ono pomyslné skloubení klidného poklikávání ve stylu „ještě jedno kolo a jdu spát“ se zběsilostí elektronického sportu v podobě her jako StarCraft. V mnoha předchozích článcích jsme Vám vyprávěli o unikátním modu Duel, který v nadsázce řečeno přináší to nejlepší z obou světů. S kompetitivním hráním však přichází i silná potřeba porozumět všem herním mechanikám a to samozřejmě nejen těm, které jsou ve hře výslovně popsány, anebo hráči intuitivně prezentovány.
Některé elementy jako je ukazatel přesného počtu pohybových bodů hrdiny na mapě, anebo ukazatel přesného damage, který může udělit jednotka v boji, se hráči zobrazí automaticky (za předpokladu, že hraje aktualizovanou verzi neoficiálního datadisku Horn of the Abyss). Heroes III však disponuje řadou pokročilých mechanik, které se otevřely veřejnosti až po rozklíčování zdrojového kódu hry. Ty nejužitečnější a nejzajímavější zákonitosti prezentuje česká video série zvaná „Heroes vědomosti“.
Některé díly Heroes vědomostí si kladou za cíl spíše představit hru novým hráčům, anebo připomenout staré známé mechaniky divákům, kteří naposled hráli hru někdy před 20 lety. Jsou však i díly, které vysvětlují ty největší záludnosti, díky jejichž znalostí se z běžných hráčů stávají šampioni. Mezi absolutní základy patří znázornění systému, pomocí kterého se vypočítává celkový pohyb hrdiny. K příjemným drobnostem pak patří vysvětlení chybky v systému výpočtu pohybu hrdiny, díky kterému je možné provést tzv. „cheatování“ pohybu hrdiny a získat nějaký ten ždibíček pohybu navíc.
Ze samotného praktického gameplaye pak pochází díl o využívání tzv. vláčku hrdinů a teleportování hrdiny bez znalosti potřebných kouzel teleportace (tzv. „poor man's townportal). Příjemné shrnutí dostupných informací pak přináší např. díl o obranných i útočných kouzlech. Za nejužitečnější je ale považován nejdelší díl, který vysvětluje pravidla, kterými se řídi umělá inteligence v boji. Ta jsou samozřejmě užitečná nejen ve hře proti počítači, ale zejména v multiplayerové hře proti živému soupeři, jejíž součástí je mnoho bojů s neutrálními jednotkami po mapě. S těmi je třeba si totiž poradit co nejrychleji a nejefektivněji.
Videosérie Heroes Vědomosti dokazuje, že i starší hry mají stále co nabídnout a to jak na poli příležitostného, tak kompetitivního hraní. Ozřejmení herních pravidel a mechanik může být zábava i pro diváky, kteří necíti už potřebu hru hrát, ale rádi občas kouknou na nějaký stream, záznam, či video. Díly videosérie Heroes Vědomostí vychází každé úterý na českém Heroes 3 kanále youtube.com/@h34d. Pokud byste sami chtěli navrhnout téma pro další díl, či měli dotaz na konkrétní element Heroes of Might & Magic III, neváhejte napsat na český Heroes 3 Discord.