V novém dvouhodinovém dokumentu, který Valve zveřejnilo při příležitosti 20. výročí Half-Life 2, Newell otevřeně hovoří o tom, proč se epická série zastavila. „Mohli jsme to vydat. Nebylo by to tak těžké,“ přiznává Newell. „Ale osobně jsem selhal. Byl jsem z toho vedle. Nedokázal jsem přijít na to, proč by Episode 3 měla něco posouvat vpřed.“
Podle Newella nešlo jen o to „pokračovat v příběhu“. Jak sám říká, to by bylo příliš snadné. Tvůrci podle něj dlužili hráčům něco víc – nový důvod, proč do světa Half-Life opět vstoupit.
Přitom nápadů nebylo málo. Jedním z hlavních taháků Episode 3 měl být „Ice Gun“, zbraň, která by hráčům umožnila tvořit amorfní tvary – mosty přes propasti, bariéry pro obranu nebo cesty ve stylu Silver Surfera. Kromě toho se zvažovali nepřátelé typu „blob“, kteří by se mohli plazit skrz mříže nebo se rozdělit na menší verze připomínající Headcraby.
I přes tyto inovativní myšlenky však vývojáři nedokázali najít klíčový prvek, který by ospravedlnil vytvoření nové hry. Dokonce i jeden z designérů v roce 2020 přiznal, že je přemohlo něco, co nazval „scope creep“ – neustálé rozšiřování původního konceptu. Navíc se Valve tehdy rozhodlo investovat svůj čas do vývoje enginu Source 2, který nakonec pohání VR prequel Half-Life: Alyx.
Podle herního novináře Geoffa Keighleyho vidí Newell Half-Life 2 spíše jako platformu nebo průmyslový standard než pouhou hru. A možná právě tento přístup stojí za dlouhým čekáním. Valve se prostě nespokojí s málem – buď vytvoří něco revolučního, nebo raději vůbec nic.
Po těchto odhaleních to vypadá, že se Episode 3 spíš nedočkáme. Přesto zůstává série Half-Life jedním z největších fenoménů herní historie. A i když se Gabe Newell cítí poražen, fanoušci zůstávají věrní – naděje umírá poslední. Valve možná ještě jednou překvapí. Do té doby si můžeme užít 20 let starý klenot a doufat, že jednou přijde něco, co opravdu posune herní průmysl zase o krok dál.