Přejít k hlavnímu obsahu

YouTube vyhlašuje válku falešnému clickbaitu. Boj začíná v Indii, sankce přijdou později

20. 12. 2024 | 17:00 YouTube
Clickbait se stal noční můrou pro uživatele internetu. Kdo by neznal ten pocit, kdy vás poutavý titulek či obrázek zláká k videu, které nakonec zklame? YouTube, jedna z největších platforem pro sdílení videí, se rozhodlo tento problém řešit – a začíná tam, kde je internetový obsah v ohromném množství produkován i konzumován: v Indii, po té ve zbytku světa.
YouTube
YouTube
Zdroj: depositphotos (s povolením)

Nový krok se zaměří na videa, která lákají diváky bombastickými titulky či náhledy, ale jejich obsah slibům neodpovídá. Obzvláštní pozornost bude věnována kategoriím aktuálních událostí a zpravodajství. „Drzý clickbait nastává, když název nebo náhled videa obsahují sliby či tvrzení, která nejsou v samotném videu naplněna. To může diváky zklamat, zmást nebo dokonce uvést v omyl – zejména když hledají důležité nebo aktuální informace,“ vysvětluje blogový příspěvek.

YouTube se zaměří například na:

  • Video s titulkem „Prezident odstoupil!“, kde není zmínka o žádném odstoupení prezidenta.
  • Náhled s nápisem „Nejnovější politické zprávy“, zatímco video neobsahuje žádné relevantní informace.

Aby YouTube tvůrcům poskytlo čas přizpůsobit se, nebude zpočátku udělovat sankce v podobě penalizací za porušení pravidel. Místo toho budou mazány videa, která porušují nové zásady, zejména z těch nejproblematičtějších kategorií. Proč začátek právě v Indii? S více než miliardou obyvatel a explozivním růstem digitální populace, je pro YouTube ideální testovací půdou. Úspěch v této zemi by mohl znamenat zavedení podobných pravidel globálně.

Clickbait je efektivní nástroj pro získání pozornosti, ale jeho nadměrné a zavádějící užívání snižuje důvěryhodnost platforem. Otázkou však zůstává, jak tento krok ovlivní tvůrce obsahu nejen v Indii, ale možná i v dalších regionech. Přinese to konečně čistší prostředí na YouTube, nebo se tvůrci naučí jen nové způsoby, jak pravidla obejít?

Student, hráč a fanoušek esportové scény. Věnuji se především Valorantu a League of Legends, cizí mi ale není téměř nic. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.