Přejít k hlavnímu obsahu

Neumíte si v Heroes III vypočítat damage jednotek? Dnes vám vysvětlíme, jak na to

29. 1. 2025 | 09:00 Heroes III Zajímavost
Zajímalo vás někdy, jak vlastně vypočítat v Heroes of Might & Magic III damage jednotek na bojišti? Které hrdinské dovednosti mají na výsledné poškození největší dopad a jaká kouzla se oplatí seslat? To všechno se dozvíte v pořadu Heroes vědomosti, o kterém je tento článek.
Heroes III
Heroes III
Zdroj: The 3DO Company

Legendární tahová strategie Heroes of Might & Magic III si již řadu let drží aktivní hráčskou základnu, která se postupem času stává čím dál tím víc zvídavější. Pokud nám před lety stačilo si jen tak v poklidu procházet staré známé scénáře, nemusí to platit i nyní. Hráči i diváci na streamech jeví větší zájem o to, jak doopravdy hra funguje a pokládají sobě i ostatním otázky, proč elitní hráči dělají zrovna to, co dělají.

Na všechny otázky týkající se skrytých herních mechanik se snaží odpovědět YouTube pořad Heroes vědomosti. A právě jeho první díly se zaměřují na to nejpalčivější téma, kterým je výpočet poškození jednotek. I příležitostní hráči asi tuší, že roli budou hrát statistiky jednotlivých monster, i hrdinů, ale jak přesně to funguje? Bude pro hrdinu lepší zajet si pro zbrusu nový meč, který mu zvýší útok o 6, anebo se naučit kouzlo Shield? Vyplatí se investovat do sekundární vlastnosti Archery, když se na bojišti nachází jen jeden střelecký oddíl? Bez znalostí jednotlivých matematických výpočtů, je těžké na tyto otázky odpovědět. A proto se na tyto vzorce spolu podíváme...

Základem je položka „damage“ u každé jednotlivé jednotky, avšak v případě boje musíme vždy vypočítat rozdíl mezi útočnou silou útočící jednotky a obrannou silou bránící jednotky. Čísla, která porovnáváme, navíc musí vzít již v potaz statistiky hrdiny, takže například Anděl s útočnou sílou 20 u hrdiny s útočnou silou 10 bude mít celkovou útočnou sílu 30. Pokud zaútočí do Titána s obrannou silou 24 u hrdiny s obrannou silou 5, tedy 29, pak má Anděl 1 útočnou sílu navrch, což zvyšuje jeho „base damage“ o 5 procent.

Nesmírně efektivní je sekundární vlastnost hrdiny Offense, která zvyšuje takto vypočítaný damage o dalších 30 procent, pokud ji má hrdina na expertní úrovni. Naopak nejefektivnější kouzlo nízkého stupně je již zminovaný Shield, jenž při expertní magii země veškeré příchozí poškození v boji na blízko redukuje taktéž o 30 procent. Nefunguje ale na střelbu, na tu je lepší seslat kouzlo Stone Skin. Ta na expertní úrovni zvýší obrannou sílu všech jednotek o 6.

Je tedy lepší investovat do obranné, nebo útočné síly? Každý bod útočné síly navíc zvýší damage o 5 procent, ale každý bod obranné síly navíc redukuje poškození nepřátelských jednotek „pouze“ o 2,5 %. Je tahle matematika tak jednoduchá, jak se zdá? Inu, není... Pokud pouze dorovnáváte svým počtem obranné síly útočnou sílu soupeře, tak jej vlastně připravujete o potenciálních 5 procent damage navíc za každý svůj bod obranné síly. Pokud se v obranné síle dostanete na vyšší čísla, než je soupeřův útok, je procentuální úbytek damage ze strany soupeře sice nižší, ale zato tím mimoděk zvyšujete i hodnotu hitpointů všech svých jednotek. Jinými slovy, pokud se setkají dva andělé, kdy každý z nich má 200 hitpointů a 50 damage, tak stačí pouhý 1 bod obranné síly navíc, aby soupeř potřeboval o celý jeden zásah navíc, aby protějšího anděla udolal. Následující videoukázka může být srozumitelnější...

Střelci patří mezi nejoblíbenější jednotky v celé sérii Heroes of Might & Magic. Archery je navíc velmi efektivní sekundární vlastnost, protože na expertní úrovni zvyšuje poškození při střelbě o 50 procent. Přesto však největším kámenem úrazu jsou penalizace snižující damage o polovinu při střelbě na dálku a o další polovinu při střelbě přes hradby. Velmi oblíbený je proto artefakt Golden Bow, který možné penalizace eliminuje. Nicméně ten rozhodně nemáte vždy  k dispozici. Jak si poradit při dobývání hradu s nepříjemnými omezeními, které redukují damage vašich střeleckých jednotek?

Existují velmi specifická místa na bojišti při dobývání hradu, z kterých je po rozbití hradeb katapultem možno střílet bez penalizace za překážku. Tato místa jsou zobrazeny v poměrně šíleném diagramu na konci následujícího videa. Kdo je dokáže využít v praktické hře, nechť se přihlásí o dva bludištáky! Z druhého pohledu, resp. z pozice obránce, pak zmiňovaného diagramu využijte i proto, abyste se schovali za nezničitelné zbytky hradeb, přes které naopak nelze nikdy střílet bez postihu i v případě, že katapult vyčerpá všechny své možnosti útoku.

Videosérie Heroes vědomosti dokazuje, že i starší hry mají stále co nabídnout, a to jak na poli příležitostného, tak kompetitivního hraní. Objasnění herních pravidel a mechanik může být zábava i pro diváky, kteří necíti už potřebu hru hrát, ale rádi občas kouknou na nějaký stream, záznam, či video. Pro další díly jste tedy zváni na youtube.com/@h34d.

Bývalý mistr ČR 2009 ve Warcraftu 3, nejlepší Starcraft 2 hráč za rok 2012, hrdý otec dvou dětí a tvůrce Youtube Heroes 3 videí.