
Pokud jste někdy hráli nějakou tahovou strategii, nebo ještě lépe nějaký díl Heroes of Might & Magic, jistě jste poznali ten pocit, kdy si vycvičíte hrdinů snů a vybavíte ho vašimi oblíbenými potvorami. Je pak nad slunce jasné, že o to nechcete přijít, jenže procházet mapou jako nůž máslem není vždy možné a vlastně to nemusí být ani vždy zábavné. Se stoupající obtížnosti přicházejí ztráty na životech – a nemyslím tím, ztráta vašeho společenského a pracovního života, když další večer a noc prosedíte u počítačové hry, nýbrž ztrátu na jednotkách, na které jste tak dlouho čekali a za které jste utratili majlant.
Není pak třeba snad ani připomínat, že na kompetitivní úrovni je důležitá rychlost a hráč tak prostě nemůže čekat na vystavění všech budov a natěžení všech surovin, aby si onu vymodlenou armádu mohl pořídit. Je třeba konat rychle a využívat veškeré možné triky, které mu hra dovolí. Jedním z pokročilých triků je využívání vyvolaných jednotek, neboli v hantýrce Heroes III „summon elementálů“.

Samozřejmě i triky s elementály mají nějaké požadavky. Pokud nemáte velkou armádu, musíte být alespoň obstojným kouzelníkem a buď si vystavět věže kouzel v hradě, anebo jak se častěji stává, nalézt jeden z artefaktů, jenž vás kouzla přivolání elementálů naučí. Tím jsou obvykle knihy kouzel, anebo kouzelnický klobouk. Výjimečně lze také narazit na kouzelný svitek s konkrétním kouzlem vyvolání elementálů. Hrdinu pak vybavíte pouze několika oddíly po 1 základní jednotce a můžete se vrhnout do boje. V boji vyvoláváte elementály a těmito jednotkami, které jsou zdarma, resp. které vás stojí pouze manu, likvidujete soupeře. Musíte být smířeni s tím, že živého soupeře takto neporazíte, ale můžete ho slušně oslabit.
Důležitým aspektem bojů s elementály je skutečnost, že pokud vyhrajete bitvu pouze s elementály, kdy hrdinovi nezůstane žádná živá (či nemrtvá) jednotka, váš hrdina také umírá, neboť v Heroes III nemůže cestovat bez jednotek. V tom lze spatřovat určitou korekci fair play, aby se právě nestávalo, že se hrdinové budou záměrně zabíjet jen vyvolanými jednotkami. Pokud však těsně před dokončením boje, ať už by se jednalo o výhru, či prohru, utečete, tak váš hrdina sice zmizí z herní mapy, ale můžete si ho okamžitě koupit v taverně libovolného hradu. Stačí pak doplnit manu a jít do boje znova.
Vše je s názornými ukázkami zobrazeno v následujícím videu.
Zdaleka nejlépe tento styl boje využijete v dračích utopiích, které jsou typické tím, že poskytují hráči velkou odměnu, prakticky tu nejvyšší, kterou jakýkoli objekt na mapě může poskytnout. Za to v nich obvykle utrpíte velké ztráty. Při vstupu do dračí utopie se totiž ze čtyř stran na vás slétnou draci všech barev a jistojistě vám pocuchají nejeden vlas. Pokud však armádu necháte v bezpečí hradu nebo jiného hrdiny a budete bojovat pouze manou a vyvolanými elementály, draky porazíte a jediné, na co si musíte dát pozor, je před koncem boje buď oživit kouzlem nějakou skutečnou živou (či nemrtvou) jednotku, anebo z boje před koncem utéct tak, aby při skončení boje váš hrdina měl nějakou „reálnou“ jednotku a nikoli jen elementály.
Tím se však dostáváme k onomu legendárnímu bugu, který se podařilo replikovat přímo na konci videa, jež si můžete přehrát v tomto článku. Pokud jste zvyklí na verzi Heroes III bez fan-made datadisku Horn of the Abyss, pak bug nastával de facto vždy, když vám v boji zemřela armáda a vy jste jí oživili pomocí kouzla Resurrection na zákadní úrovni. Zákadní úroveň totiž neoživuje permanentně. Na bojišti tedy jednotky mohou válčit, ale po skončení boje zmizí. Hrdina tak zůstal na mapě zcela bez armády a s plným počtem pohybových bodů každý den (neboť jej žádná jednotka nezpomalovala).

Datadisk HoTA tohle chování upravil do takové podoby, že i základní Resurrection na tu jednu poslední jednotku fungoval permanentně, takže alespoň jedna jednotka po boji hrdinovi zůstala. Nicméně i tak se ve výše zmiňovaném videu podařilo bug nečekaně replikovat, a to tak, že při simulaci bitvy dvou hrdinů jednomu zůstaly pouze vyvolané jednotky, zatímco ten druhý se s živými jednotkami z boje vykoupil. Oba hrdinové tedy zmizeli z herní mapy a přemístili se do nabídky hrdinů v taverně. Hrdina, který v bitvě skončil pouze s elementály však fakticky neměl žádnou armádu – byl z něj tzv. „ghost hero“.
Pokud vás zajímají další tipy, triky a fígle v Heroes III, mrkněte na videosérii Heroes Vědomosti na kanále youtube.com/@h34d.