
„Interaktivní zážitek inspirovaný Quakem 2,“ říká oficiální popis. Jenže reálně? Podle všech, kteří si hru vyzkoušeli, je výsledkem něco, co vypadá jako vzpomínka na starou střílečku zkreslená přes AI „tvořivost“. Jak jeden z nich prohlásil: „Tohle se nehraje, ale spíš přežívá.“ Někteří hráči si dokonce stěžují na nevolnost, jak moc je zážitek dezorientující.
Tohle všechno běží na systému zvaném WHAM – World and Human Action Model. V jádru jde o generativní model podobný těm, které se používají pro texty nebo obrázky. Jen místo vět nebo fotek se trénuje na záznamech z her a vstupních povelech. WHAM se pak snaží v reálném čase generovat herní prostředí a reakce – bez klasického enginu, bez předem daných pravidel.
Microsoft has created an AI-generated replica of Quake II that you can play in browser.
„Every frame is created on the fly by an AI world model.“
Play it here:https://t.co/WGQymDOmsj pic.twitter.com/35MX5aHPbF— Geoff Keighley (@geoffkeighley) April 5, 2025
Ambiciózní? Rozhodně. Ale i přes to všechno ten hype zní otázka jasně: Stojí tohle opravdu za všechnu tu námahu, energii a výzkum? A hlavně – je tohle směr, kterým se má herní průmysl vydat? Vzpomínáte si, jak Google kdysi ukázal streamovaného Assassina v prohlížeči? Byla to jen demo, ale působilo to jako magie. Tohle nové demo ale působí spíš jako varování.
Když vám je z hraní špatně a místo akce sledujete trhané pohyby a podivné AI rozhodování, začnete se ptát, jestli se někde nešla špatná odbočka. Copilot Gaming Experience je důkazem, že AI umí vymyslet leccos. Ale že z toho bude fungující hra? To zatím ne. Možná jsme u začátku nové éry interaktivního obsahu, ale zatím je to jen koncept, který budí víc otazníků než nadšení.